Kategorie produktów

Rynek zoologiczny w Polsce w 2021 r.

Poniedziałek, 17 maja 2021 HURT & DETAL Nr 05/183. Maj 2021
Produkty dla zwierząt to kategoria często traktowana po macoszemu w sklepach spożywczych. Powodów tego stanu rzeczy może być wiele. Pomijając te wynikające z zaniedbania, na pierwszym miejscu wymienilibyśmy fachowość dziedziny. Nawet najlepszemu menadżerowi trudno jest śledzić wiele kategorii jednocześnie, a w szczególności tych specjalistycznych, wymagających dużej ilości czasu dla dobrego ich poznania.
Wielkość rynku

Szacuje się, że całkowita sprzedaż artykułów dla zwierząt towarzyszących wyniesie w 2021 roku 3,9-4,3 mld zł. Od wielu lat sukcesywnie wykazuje ona tendencję wzrostową. Ten stały trend oznacza, że rynek prężnie się rozwija. Powstają nowe produkty i nowe kategorie wyrobów, a konsumenci pozytywnie odpowiadają na zwiększoną podaż towarów zaspokajając zakupami bieżące potrzeby swoich pupili. W okresie pandemii popyt na produkty dla zwierząt istotnie się zwiększył. Powodem tego jest rosnąca ilość zwierząt towarzyszących w gospodarstwach domowych. Ponadto obecni właściciele spędzając więcej czasu ze swoimi pupilami, podnieśli także wartość swojego koszyka zakupowego.

Kanały sprzedaży

Prym jakościowy wiodą specjalistyczne sklepy zoologiczne. To tu budują się nowe trendy, a konsumenci poznają nowinki produktowe. Atutem tego kanału są (a przynajmniej powinny być) – profesjonalizm sprzedawców w warstwie doradczej oraz szerokość asortymentu. Sklepy spożywcze oraz wielobranżowe dzielimy na dwie grupy: zarządzane centralnie i/lub lokalnie. Te pierwsze zwykle posiadają dużą siłę zakupową, tym samym często są liderami cenowymi w poszczególnych kategoriach. Zwykle koncentrują się na ograniczonym asortymencie, z którego część stanowi marka własna uzupełniana ofertą bestsellerów rynkowych. Cechą wpisaną w ten model handlowy jest niska elastyczność w zakresie asortymentu, który odświeża się stosunkowo wolno. Mniejsze sieci czy pojedyncze sklepy zarządzane lokalnie powinny tę właśnie słabość większych podmiotów przekuć w swoją zaletę. Dynamizując zmiany w asortymencie, trafiając celnie w potrzeby konsumentów i wykorzystując fakt, że klientom jest zwykle bardziej „po drodze” do sklepu spożywczego niż do specjalistycznego – mogą odnieść sukces w tej kategorii. Nie jest także tajemnicą, że sklepy internetowe aktualnie podbijają rynek. Ich przewagą są: szerokość asortymentu i niskie koszty w stosunku do rynku stacjonarnego.

Kategorie i trendy

Pożywienie dla zwierząt jest kategorią o największym wolumenie sprzedaży na całym rynku. Nic więc dziwnego, że na półkach sklepów spożywczych czy wielobranżowych królują głównie pokarmy. W ostatnich latach dziedzinę tę podbijają produkty o wysokiej zawartości składników mięsnych. Trend ten „rozlewa się” z rynku specjalistycznego na pozostałe kanały sprzedaży. Postępująca humanizacja zwierząt i traktowanie ich jak członków rodziny oraz wzrost siły nabywczej społeczeństwa sprawiają, że składy produktów zaczynają być istotnym elementem konkurencyjnym. Oczywiście cena odgrywa nadal istotną rolę, a kategoria karm ekonomicznych ma się całkiem nieźle. Jej wzrost zawdzięczamy w dużej mierze nowym klientom napływającym do rynku, którzy zmieniają sposób żywienia swoich pupili. Z posiłków przygotowywanych własnoręcznie, często przechodzą oni na dania gotowe.

Produkty, obecnie często niedoceniane przez część rynku, a wbrew pozorom mogące dawać nawet wyższe zyski, niż cała strefa pokarmów pełnoporcjowych, to: przysmaki, produkty pielęgnacyjne oraz zabawki. Grupę tę uzupełniają akcesoria, które także mają swój określony czas życia i muszą być często wymieniane przez opiekunów. W tych kategoriach właśnie drzemie największy niewykorzystany potencjał dla kanału spożywczego.

Liderzy rynkowi

Przedstawiamy jedno z aktualnych badań, które dotyczy liderów rynku zoologicznego – badanie Euromonitor International opublikowane przez czasopismo Zoobranża1,2.

Na uwagę zasługuje fakt, że w rankingu pojawiają się trzy polskie firmy: PTH CERTECH (marki: Super Benek, Super Beno, Korona Natury, Natural Vit), Laboratorium DermaPharm (marki: m.in. For My Pet, Sabunol, Dr Seidel), Pupil Foods Sp. z o.o. (marki: m.in. TEO, Pupil Premium, Pupil Prime Quality).

Przechwytywanie_2.JPG


Zespół Ale Animale
Profesjonalna półka zoologiczna w Twoim sklepie




1 Dynamika i obszary rozwoju branży zoologicznej w polsce w latach 2020–2023 (cz. 1) mar 26, 2020 (https://zoobranza.com.pl/dynamika-i-obszary-rozwoju-branzy-zoologicznej-w-polsce-w-latach-2020-2023-cz-1/) na podstawie badań Euromonitor International.
2 Dynamika i obszary rozwoju branży zoologicznej w polsce w latach 2020–2023 (cz. 2) https://zoobranza.com.pl/dynamika-i-obszary-rozwoju-branzy-zoologicznej-w-polsce-w-latach-2020-2023-cz-2/ na podstawie badań Euromonitor International.




tagi: rynek zoologiczny , produkty dla zwierząt , sklepy spożywcze , sprzedaż , handel , konsument ,