Kategorie produktów

Mały sklep – wielki sukces

Środa, 21 kwietnia 2021 HURT & DETAL Nr 04/182. Kwiecień 2021
Każdy, nawet najmniejszy sklep może przynieść wysoki dochód. Od właściciela wymaga to jednak przemyślanej strategii – szczególnie w doborze asortymentu. Niestandardowe kategorie, rozszerzenie oferty produktowej w najpopularniejszych segmentach czy zaoferowanie ciekawych usług może być kluczem do sukcesu. Nie bez znaczenia jest też reklama, a także podkreślanie lokalności.

 

0.JPG


ddddd.jpgAgroturystyczne wsparcie

Sklep Dariusza Olszaka położony jest na malowniczych terenach pogranicza Podlasia i Mazur – we wsi Niksowizna. Na większe zakupy mieszkańcy jeżdżą do pobliskiego Kolna, ale placówka jest wygodnym punktem do robienia codziennych zakupów. Dlatego też warto zadbać o podstawowy asortyment, jak pieczywo, wędliny i nabiał. Ze względu na piękną okolicę, właściciel zdecydował się też otworzyć działalność agroturystyczną, która może bardzo korzystnie wpłynąć na dochody sklepu. Gośćmi zajmującymi pokoje w gospodarstwie często są pracownicy zatrudnieni do prac w okolicznych inwestycjach. Shop Doctor radzi, by w takiej sytuacji zainwestować w kategorię „food to go”, czyli np. gotowe kanapki. Ofertę można uatrakcyjnić przygotowując je samodzielnie z wykorzystaniem lokalnym wyrobów jako ich składników, choćby takich jak kozie sery produkowane na miejscu. To z pewnością wpłynie na zyski.

01.jpg

02.jpg

Asortyment dla turystów

W okolicę sklepu często wybierają się turyści spragnieni spokoju i ciszy. Nawet gdy nie zatrzymują się w pobliżu, to można liczyć na odwiedziny tych, którzy zmierzają na Mazury czy Warmię bądź stamtąd wracają. Sklep to atrakcyjny przystanek dla turystów, którzy są w trakcie długiej podróży samochodem. Jak wskazuje Shop Doctor – obowiązkowym asortymentem będą… produkty dla najmłodszych! Każdy, kto choć raz podróżował z małym dzieckiem wie, jak ważne są w tym czasie napoje i woda w małych formatach, przekąski czy słodycze. Jednocześnie zakupy dla podopiecznych mogą rozwinąć się o produkty niezbędne dla dorosłych, którzy uzupełniają zapasy dla swoich pociech. Warto ustawić produkty dedykowane dzieciom w widocznym miejscu jako wspólną wystawkę – łącząc niekiedy kilka rożnych kategorii.

Kawa dla każdego

Klientom, którymi są turyści odwiedzający sklep „w trasie”, możemy zaproponować gorącą kawę i herbatę na wynos. Jest to jeden z najbardziej poszukiwanych produktów przez zmotoryzowanych konsumentów, ponieważ wielu podróżujących samochodem urlopowiczów będzie szukało po drodze przystanku, na którym może odnaleźć wzmocnienie w postaci dawki kofeiny. Inwestycja w ekspres do kawy może się zwrócić bardzo szybko. Warto też zadbać o dostępność napojów energetyzujących i izotonicznych, jako alternatywy dla osób nieprzepadających za kawą. Dodatkowym atutem otoczenia sklepu pana Dariusza jest fakt, że znajdziemy tam wygodne stoły z ławkami, gdzie przejezdny klient może się zatrzymać i ze spokojem wypić czy zjeść produkty zakupione w sklepie.

03.jpg

04.jpg

bbb.jpgReklama dźwignią handlu

Nie od dziś wiadomo, że przemyślana reklama jest w stanie znacząco wpłynąć na sukces promowanego miejsca czy produktu. Dotyczy to również sklepów spożywczych. Obecnie na posesji, gdzie zlokalizowana jest placówka znajduje się jeden szyld informujący o tym, że w bramie można znaleźć punkt handlowy. Dr Marek Borowiński radzi, by taki komunikat powtórzyć – m.in. umieszczając stosowne informacje na płocie znajdującym się tuż przy drodze. Taki billboard powinien być widoczny ze znacznej odległości, by kierowcy jadący w obu kierunkach zdążyli zauważyć go z odpowiednim wyprzedzeniem. Pomocna w promocji może być grafika z produktami spożywczymi umieszczona na takim szyldzie, a także wymienienie kilku przykładowych kategorii produktowych, które można znaleźć w sklepie.

4a.jpgFundamentem – asortyment podstawowy

Każdy centymetr kwadratowy sklepu może zarabiać, jednak powierzchnia jest ograniczeniem w chęci rozbudowy asortymentu. W takich przypadkach należy przede wszystkim stawiać na podstawowe kategorie – pieczywo, nabiał, wędliny. Nie musimy wprowadzać wielu pozycji, ale też powinniśmy zapewnić odpowiednio duży wybór. W przypadku pieczywa dobrze zaplanować taką ilość, która pozwoli na dostępność produktów przez cały czas otwarcia sklepu. Z kolei asortyment nabiałowy, nawet w przypadku małej powierzchni sklepu, oprócz podstawowych produktów jak mleko, ser i śmietana, powinien być poszerzony o jogurty, kefiry i desery mleczne. Wędliny natomiast można z powodzeniem dopasować do preferencji miejscowych klientów – warto zainwestować w ofertę tych najczęściej wybieranych marek i producentów. Nie można również zapominać o zaspokojeniu oczekiwań osób, które wolą produkty z najniższej półki cenowej, jak i tych, którzy preferują towary premium, mimo wyższej ceny. Ważne jest też odpowiednie wyeksponowanie asortymentu. W przypadku małego sklepu, warto zarówno nabiał, jak i wędliny umieścić w lodówce znajdującej się przy kasie, by klient miał najważniejsze kategorie cały czas w zasięgu wzroku.

05.jpg

5a.jpgCena na wyciągnięcie ręki

Estetyka jest kluczowa niezależnie od wielkości placówki. Dlatego oprócz pełnych półek i produktów dosuniętych do ich krawędzi warto zadbać o cenówki. Nieprawidłowe bądź mało widoczne oznaczenie może wpłynąć na decyzję o rezygnacji z dokonania zakupu. Może to działać na dwa sposoby – niska cena zachęci do sięgnięcia po produkt osoby, które „polują” na promocje i szukają okazji, a wyższa będzie sugerowała wysoką jakość, na której wielu osobom w dzisiejszych czasach zależy. Taki wyraźny komunikat skraca też czas obsługi, ponieważ personel nie musi każdorazowo informować ile kosztują poszczególne produkty. Należy też pamiętać, że oznaczanie towarów ceną to obowiązek prawny, który musimy spełnić, by w razie kontroli nie narazić się na mandat.

8.JPG

9.JPG




 

tagi: mały sklep wielki sukces , handel , sprzedaż , konsument , sklepy spożywcze , rynek spożywczy ,