Przed nami Euro 2021, a właściwie Euro 2020 – decyzją UEFA, pomimo przeniesienia Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej na rok 2021, utrzymano oryginalną nazwę wydarzenia. Jednak niezależnie od nazewnictwa kibice nie mogą doczekać się nadchodzącej imprezy. Choć w tym roku atmosfera będzie inna niż w poprzednich latach, zagorzali fani będą chcieli ją jak najbardziej rozgrzać. Czego będą poszukiwać na sklepowych półkach?
Według raportu „Świat Kibica”, przygotowanego przez IQS i Grupę S/F, 80% Polaków to kibice różnych dyscyplin sportowych, przy czym aż 65% to fani piłki nożnej1. Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej to dla nich nie lada gratka. Na to wydarzenie odbywające się co 4 lata tym razem stęsknieni kibice musieli czekać o rok dłużej. Tegoroczne dopingowanie sportowców będzie jednak inne niż dotychczas. Oglądanie poszczególnych meczów najprawdopodobniej będzie się odbywać w domach, w okrojonym gronie rodziny czy znajomych, a nie jak kiedyś na stadionach i w knajpach. Taka sytuacja zapewne wpłynie na tendencje zakupowe Polaków i ich koszyki w czasie trwania UEFA Euro 2020.
Niezbędnik kibica
Domowe kibicowanie wymaga odpowiedniego przygotowania. Jedni decydują się na zamówienie gotowych posiłków, inni przygotują je sami, a jeszcze następni wybiorą szybkie i łatwe gotowe przekąski ze sklepu. Po co najczęściej sięgają Polacy tuż przed meczami piłki nożnej? Jakich produktów poszukują?
Z badania2 przedstawionego w raporcie „Świat kibica” wynika, że aż 49% Polaków deklaruje przygotowanie/zakup/zamówienie jedzenia i/lub napojów. Warto jednak zauważyć, że badanie to przeprowadzono jeszcze w roku 2020, przed rozpoczęciem się w Polsce pandemii koronawirusa. W tym roku procent ten może się więc zwiększyć, kosztem kibicowania poza domem. 64% zapytanych o czynności podczas oglądania meczów piłki nożnej wybrało jedzenie, 46% spożywanie napojów zawierających alkohol, natomiast 37% – spożywanie napojów bezalkoholowych.
Na słono czy słodko
Badanie wyłoniło również 10 najczęściej wybieranych przez kibiców przekąsek. Pierwsze miejsce w rankingu zajęły chipsy (78% odpowiedzi), kolejne należy do paluszków i precelków (60% wskazań), natomiast trzecie do orzeszków (52%). Na pozostałych pozycjach widnieją chrupki, popcorn, przekąski na ciepło, ciastka, czekolada oraz kabanosy.
Topowe marki słonych przekąsek wskazane przez ankietowanych to Lay’s, Lajkonik, a także Felix. Te różnorodne marki oferują wiele ciekawych smaków i wariantów swoich produktów, o czym warto pamiętać przygotowując ofertę. W przypadku słodyczy najpopularniejsza okazała się marka Milka, natomiast w kategorii przekąsek mięsnych wygrał Tarczyński.
Na wzmożone pragnienie
Kategoria napojów jest bardzo istotna w koszyku każdego kibica. Emocje i zagrzewanie do walki wzmagają pragnienie. Dlatego też podczas oglądania meczów Polacy chętnie zaopatrują się przede wszystkim w napoje typu cola, w wodę, zarówno gazowaną, jak i niegazowaną, oraz soki, nektary i napoje owocowe niegazowane. Rzadziej wybierane są napoje energetyczne, tzw. „wody smakowe” czy napoje izotoniczne.
Jeśli chodzi o napoje zawierające alkohol zdecydowanym faworytem kibiców jest piwo – jego zakup zadeklarowało aż 94% ankietowanych. Na drugim miejscu znalazła się wódka (32% wskazań), a na trzecim whisky (24% odpowiedzi). Kolejne pozycje w zestawieniu zajęły takie napoje jak wino, cydr, wino musujące czy likier.
Kategorię napojów bezalkoholowych wybieranych przez kibiców zdominowały takie marki jak: Tymbark, Mirinda, Żywiec Zdrój, Black, Lipton, Oshee oraz Schweppes. Natomiast ankietowani zapytani o wybór napojów alkoholowych najczęściej wskazywali na Tyskie w przypadku piwa, Żubrówkę w kwestii wódki, Jack Daniel’s wybierając whisky oraz Carlo Rossi spośród win.
Loterie, konkursy, kampanie
Przy okazji świąt, wydarzeń muzycznych czy sportowych wielu producentów decyduje się na stworzenie loterii oraz konkursów konsumenckich o danej tematyce. UEFA Euro 2020 to świetna okazja do tego typu działań. Zwiększają one sprzedaż, przywiązują klienta do marki oraz przypominają o nadchodzącej imprezie. To również szansa dla detalistów na większą rotację produktów biorących udział w planowanych akcjach promocyjnych.
O ile sytuacja epidemiczna nie ulegnie znacznemu pogorszeniu kibiców piłki nożnej czekają niesamowite emocje związane z mistrzostwami. W tym czasie warto zaproponować im szereg słonych i słodkich przekąsek, a także napojów zarówno alkoholowych, jak i tych bez procentów. Tematyczne loterie i konkursy konsumenckie mogą zwiększyć sprzedaż niektórych produktów, a więc warto komunikować je swoim klientom.
Weronika Nowak
Redaktor
1 „Sportowe podgryzanie. Typy kibiców i ich przekąski”
2 Badanie ilościowe realizowane metodą CAWI na Panelu IQS na próbie 226 Polaków w wieku 16+ posiadających dostęp do internetu w okresie 20-23 stycznia 2020 r.