Wywiady

Świat Barilli

Środa, 14 kwietnia 2021 Autor: Monika Kociubińska, HURT & DETAL Nr 04/182. Kwiecień 2021
Wyjątkowa popularność włoskiej kuchni w Polsce nie ulega wątpliwości. Ogromną rolę odgrywają przede wszystkim wysokiej jakości produkty, dzięki którym przygotowanie potraw kuchni zagranicznych nie stanowi problemu. Symbolem kuchni włoskiej w Polsce jest marka Barilla, która sukcesywnie buduje swoją rozpoznawalność na rynku, o czym opowiada Damian Podawca, Marketing Manager w firmie Barilla Poland.
Barilla znana jest ze swych wyjątkowych wyrobów na całym świecie. Jaką pozycję zajmuje na rynku polskim zarówno w kategorii makaronów, jak i sosów/pesto?

Barilla jest największym światowym producentem makaronów i marką, która jest symbolem tradycyjnej, włoskiej kuchni. Od lat konsekwentnie buduje swoją pozycję również na rynku polskim. Skupiamy się na rozwoju obu kluczowych dla firmy segmentów, makaronów i sosów, w tym sosów z kategorii Pesto. W przypadku makaronów kluczowe są dla nas tradycyjne kształty do potraw, takie jak Spaghetti, Bavette, Penne, Lasagne lub Tagliatelle. W przypadku makaronów do potraw, Barilla jest marką numer 2 na polskim rynku. Dynamiczny wzrost obserwujemy również w przypadku sosów marki Barilla. Pesto Barilla jest zdecydowanym liderem rynku wśród marek producentów obecnych w tym segmencie. Czerwone sosy mają już dwucyfrowy udział wartościowy w rynku i ze względu na wyjątkową jakość i smak produktów, cieszą się coraz większym zainteresowaniem.

Czy kuchnia włoska w Polsce dorównuje tradycyjnej kuchni polskiej? Czy konsumenci znają ją już na tyle dobrze, że nie trzeba ich do niej przekonywać?

Zgodnie z deklaracjami konsumentów kuchnia włoska jest drugą ulubioną, po polskiej, kuchnią Polaków. Widzimy coraz większe zainteresowanie różnorodnymi kształtami makaronów, produktami jakościowymi i spełniającymi wyższe wymagania. Rynek makaronów rośnie, ale w jego ramach to właśnie klasyczne kształty włoskie, takie jak spaghetti, wykazywały w 2020 roku największą dynamikę. Świadczy to o dużym potencjale i coraz większej obecności kuchni włoskiej na stołach Polaków.

Czy pandemia wpłynęła w jakimś stopniu na sprzedaż produktów z Państwa portfolio? Czy zmieniły się zachowania konsumenckie?

Oczywiście pandemia miała wpływ na dynamikę sprzedaży produktów z portfolio marki Barilla. W marcu ubiegłego roku zwyczaje konsumenckie uległy dość nagłej zmianie, spędzamy więcej czasu w domu co ma duże znaczenie w przypadku kategorii makaronów i sosów. Należy jednak pamiętać o tym, że oba segmenty rynku wykazywały tendencję wzrostową również przed pandemią, więc wzrost sprzedaży spowodowany był nie tylko sytuacją pandemiczną, ale również kontynuacją wcześniejszego trendu.

Jakie działania na 2021 rok zaplanowała Barilla w Polsce? Czy pojawią się nowości w portfolio?

Barilla od lat konsekwentnie prowadzi szereg działań marketingowych, budując rozpoznawalność, ale również przekazując konsumentom wiedzę na temat włoskiej kuchni. W tym roku zrealizowaliśmy kolejną odsłonę działań wspierających Pesto, od kwietnia rusza również zupełnie nowa, globalna kampania marki. Wszystkie działania komunikacyjne wpierane będą również szeroką obecnością oraz widocznością w punktach sprzedaży. Nieustannie pracujemy też nad dostosowaniem naszego portfolio do potrzeb konsumentów. Już w drugim kwartale wprowadzimy zmiany w segmencie Colezzione, zarówno jeśli chodzi o aspekt wizualny opakowań produktów, jak i nową propozycję kształtu. W drugiej połowie roku planujemy zmiany w naszym portfolio sosów, zapewniając konsumentom jeszcze szerszy wybór doskonałych, włoskich smaków.

Dziękuję za rozmowę.
Monika Kociubińska




tagi: Barilla Poland , kuchnia włoska , makarony , sosy , rynek spożywczy , FMCG , sprzedaż , handel , konsument ,