Etykieta Koalicji 5 Frakcji to ustandaryzowany system oznakowania, który jasno wskazuje konsumentowi jak segregować odpady opakowaniowe. Carrefour Polska zdecydował się przeprowadzić pilotaż systemu oznakowania przygotowanego przez Koalicję 5 Frakcji. To nowe systemowe rozwiązanie jako efekt współpracy producentów, sieci handlowych, miast oraz organizacji pozarządowych ma pomóc konsumentom właściwie segregować odpady, co przyczyni się do osiągnięcia zgodnego z prawem unijnym poziomu odzysku surowcowego. Do 2035 r. poziom recyklingu odpadów ma bowiem wynosić nie mniej niż 65%.
W marcu br. Carrefour Polska, jeden z członków Koalicji 5 Frakcji, pilotażowo wprowadził na 20 wybranych produktach marki własnej innowacyjny i jednolity system piktogramów Koalicji 5 Frakcji, który w prosty i jasny sposób dostarczy konsumentom wiedzę, jak segregować poszczególne opakowania po zużyciu. Decyzja ta ma rozwiązać problem trudności Polaków w prawidłowej segregacji odpadów, bowiem blisko 50% z nas nie potrafi właściwie posegregować zużytych opakowań1. Obecnie niejasne etykiety i niedokładne informacje o możliwości recyklingu sprawiają, że właściwa segregacja jest wyzwaniem. Tylko 11 proc. rodaków przyznaje, że segregacja odpadów opakowaniowych nie wiąże się dla ich z żadnymi trudnościami2.
- Wyzwania związane z segregacją wymagają systemowego podejścia i właśnie dlatego w ramach Kampanii 17 Celów powstała Koalicja 5 Frakcji, łącząca producentów wprowadzających produkty w opakowaniach, sieci handlowe, miasta i gminy oraz organizacje pozarządowe prowadzące działania edukacyjne. Wspólnie szukaliśmy rozwiązania jak poradzić sobie z różnymi wyzwaniami dotyczącymi problemów segregacji tłumaczy Małgorzata Greszta, Partner Zarządzająca CSR Consulting i współinicjatorka Koalicji 5 Frakcji. Inspirując się rozwiązaniami na innych rynkach udało nam się stworzyć unikalny i innowacyjny system znakowania, który właśnie wprowadził jeden z naszych partnerów - Carrefour Polska - pilotażowo na 20 wybranych produktach marki własnej. To kończy ponad dwuletni okres naszych prac obejmujący m.in.: analizę różnych raportów, konsultacje z ekspertami czy w końcu badanie naszego oznakowania wśród konsumentów. To nasz wspólny sukces i już kilka kolejnych firm deklaruje wprowadzenie naszego systemu znakowania na swoich produktach. Taka współpraca może efektywnie przyspieszyć strategiczną zmianę zgodnie z naszymi założeniami: Tworzymy ekosystem nowych rozwiązań! - dodaje Małgorzata Greszta.
- Odpowiadając na wyzwania Europejskiego Zielonego Ładu, Carrefour Polska jako aktywny członek Koalicji 5 Frakcji, wprowadza w kanale e-commerce nowy system oznakowania produktów, który ma pomóc klientom w bardziej intuicyjnej segregacji odpadów oraz zwiększeniu ilości opakowań poddawanych recyklingowi na polskim rynku – mówi Barbara Kowalska, Dyrektor Jakości i Zrównoważonego Rozwoju Carrefour Polska. Wsparcie recyklingu oraz edukacja konsumentów nt. prawidłowej segregacji odpadów zgodnej z pięcio-frakcyjnym systemem segregacji są konieczne, aby nasz kraj mógł dalej podążać w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego, a tym samym przyspieszyć proces zielonej transformacji Polski – dodaje Kowalska.
Etykieta, która działa
Zaprojektowany przez Koalicję 5 Frakcji jednolity system kolorowych i czytelnych piktogramów precyzyjnie informuje, której części opakowania dot. informacja, w jaki sposób przygotować dany element oraz do którego pojemnika należy go wyrzucić. Etykiety zostały stworzone w ścisłej współpracy z ekspertami odzysku opakowań, aby zapewnić konsumentom spójne i przejrzyste informacje na temat recyklingu na opakowaniu. Z przeprowadzonych badań3 wynika, że eko-oznakowania na opakowaniach są nie tylko bardziej czytelne od aktualnie stosowanych symboli, ale również 92% respondentów uznało, że zachęcają one do segregowania.
Bez prawidłowej segregacji odpadów opakowaniowych nie ma odpowiedniej jakości surowca trafiającego do recyklera. Przykładowo – kartonowe pudełko po kontakcie z resztkami maślanki, czy szklany słoik wymieszany z potłuczoną szklanką – są istotnym barierami do zawracania surowca, czy często wręcz uniemożliwiającymi nadanie surowcowi drugiego życia. Jest to zatem nie tylko aspekt ekologiczny, ale i ekonomiczny. Jest także jeszcze jeden powód dla którego zaangażowaliśmy się w tworzenie i działalność Koalicji: niestety, cały czas dość często jako wymówka pada stwierdzenie „nie segreguję, bo nie wiem gdzie to wyrzucić”. Teraz, dzięki piktogramom segregacja będzie łatwiejsza. Dlatego inicjatywa jest otwarta na wszystkie podmioty z łańcucha wartości: producentów opakowań, samorządy, firmy gospodarki odpadami, gdyż o powodzeniu zadecyduje efekt skali – przekonuje Michał Mikołajczyk, prokurent Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań S.A., współtwórcy i eksperta Koalicji.
Pierwsza międzysektorowa inicjatywa
Koalicja 5 Frakcji to międzysektorowa inicjatywa zrzeszająca takie podmioty, jak producenci opakowań i produktów szybkozbywalnych w opakowaniach, samorządy oraz firmy i organizacje zaangażowane w recykling, odzysk opakowań i edukację ekologiczną, której zasadniczym celem jest podniesienie efektywności prowadzonych już działań, a także szukanie innowacyjnych rozwiązań z zakresu wspierania segregacji, odzysku i recyklingu odpadów.
System ustandaryzowanego oznakowania opakowań jest odpowiedzą na cel 12 Agendy na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030, która ma zapewnić wzorce zrównoważonej konsumpcji i produkcji. Gospodarowanie odpadami jest jednym z najpoważniejszych wyzwań środowiskowych i gospodarczych dla Polski w tym zakresie. Zgodnie z prawem unijnym Polska ma obowiązek jeszcze w tym roku osiągnąć poziom 50% w recyklingu odpadów, a w 2035 roku ma to już 65%. Zmniejszenie śladu środowiskowego i osiągniecie zakładanych poziomów wiąże się z koniecznością dokonania głębokiej i szybkiej zmiany nawyków i zachowań konsumentów, a nasza inicjatywa ma szansę efektywnie się do tego przyczynić – mówi Magdalena Sułek-Domańska, Dyrektor ds. Komunikacji Grupy ENERIS i współinicjatorka Koalicji 5 Frakcji.
Aktualnie do tej wielobranżowej inicjatywy należy łącznie 56 członków – firm, samorządów i organizacji pozarządowych, którzy wspierają selektywną zbiórkę odpadów surowcowych do 5 pojemników oraz chcą edukować swoich interesariuszy w zakresie właściwego segregowania odpadów i rozwijać system oznakowani na opakowaniach.
1. Badanie przeprowadzone przez Symetrię, agencję User Experience dot. segregacji odpadów przez Polaków, styczeń, 2021 r.
2. Badanie konsumenckie „Postawy Polaków wobec segregacji odpadów i ekologii” przeprowadzone przez Kantar Millward Brown na zlecenie Carrefour Polska, sierpień 2019 r.
3. Inbidem