Wiadomości

Piwowarska Gospodarka Europejska

Poniedziałek, 18 stycznia 2010
Około 4,7 miliarda złotych oraz ponad 67 tysięcy miejsc pracy jest generowanych bezpośrednio i pośrednio przez wpływy z działalności Kompanii Piwowarskiej w Polsce. Ernst & Young oraz Regioplan Policy Research w przygotowanym raporcie na temat  wkładu SABMiller w gospodarkę europejską umieściły KP jako przedsiębiorstwo o największym wkładzie finansowym i społecznym w lokalną gospodarkę spośród wszystkich europejskich browarów należących do grupy.

Wkład Kompanii Piwowarskiej w gospodarkę Polski
Kompania Piwowarska jako największe z przedsiębiorstw w sektorze piwnym ma ogromny wpływ na gospodarkę Państwa. W samym obszarze zakupów i łańcucha dostaw Kompania Piwowarska przyczynia się do stworzenia 25 200 miejsc pracy, z czego najwięcej przypada na rolnictwo. Dodatkowo miejsca pracy zabezpieczone przez KP znajdują się w takich sektorach gospodarki jak sprzedaż detaliczna czy gastronomia. Łącznie zatem pełen wpływ produkcji i sprzedaży produktów Kompanii Piwowarskiej na zatrudnienie zamyka się liczbą 67 800 miejsc pracy. Plasuje to KP na pierwszym miejscu w raporcie przed Rosją, Włochami i Czechami. 

Dzięki działalności Kompanii Piwowarskiej generowane są do budżetu Państwa pośrednio i bezpośrednio wpływy na poziomie 1,14 miliarda euro tytułem podatków oraz akcyzy, co stawia KP na pierwszym miejscu pod tym kątem przed Rosją, Rumunią, Czechami i Holandią. Z tego wpływy z akcyzy wynoszą 351 milionów euro, a podatek VAT od piwa sprzedawanego w gastronomii i detalu to kolejne 444 miliony euro. Wpływy z podatków od dochodów, wynagrodzeń oraz składki społeczne odprowadzane przez pracowników i Kompanię Piwowarską, jej dostawców oraz gastronomię i sprzedaż detaliczną to natomiast 287 milionów euro. Łącznie jest to kwota przekraczająca 4,7 miliarda złotych, czyli tyle ile wynosiła w 2008 roku suma budżetów: Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz wydatków Skarbu Państwa z tytułu ochrony środowiska.

Najważniejsze sektory działalności KP
Kompania Piwowarska prowadzi działania głównie w sektorze gastronomi i sprzedaży.
Sprzedaż w obszarze gastronomii stanowi 13% całości produkcji Kompanii Piwowarskiej, a to oznacza poziom 1,95 mln hl sprzedawanego piwa rocznie. Przy założeniu średniej ceny piwa w polskich pubach i restauracjach na poziomie około 3,02 euro za litr (w tym VAT), całkowite wydatki konsumentów na piwa Kompanii Piwowarskiej w gastronomii wynoszą wtedy 589 milionów euro ( w tym VAT) - wydatki na piwo netto to 483 miliony euro ( przy stawce VAT 22%). Przy średnim obrocie w gastronomii na poziomie 19 500 euro (bez VAT) na osobę, otrzymujemy 24 800 miejsc pracy w gastronomii dzięki Kompanii Piwowarskiej.

W sektorze sprzedaży detalicznej podobnie można ocenić znaczenie Kompanii jak w przypadku gastronomi. Około 87% całości spożycia piw Kompanii Piwowarskiej (13,1 mln hl) w Polsce przypada na sprzedaż w małych sklepach, supermarketach i innych punktach sprzedaży detalicznej.
Przy średniej cenie 1,43 euro za litr ( w tym VAT ), ogólne wydatki na piwo produkowane przez Kompanie Piwowarską w detalu wynoszą około 1,87 miliarda euro. Po odliczeniu VAT kwota ta spada do 1,54 miliarda euro. Przy obrocie na pracownika rzędu 106 800 euro (bez VAT) oznacza to, że 14 400 osób zatrudnionych w detalu zawdzięcza pracę współpracy z KP .

"Rola, jaką pełni Kompania Piwowarska na polskim rynku jest znacząca a nasz wkład ekonomiczny stanowi istotny element całej gospodarki, jednak taka pozycja niesie za sobą również wielką odpowiedzialność. Jako lider musimy być przykładem najlepszych praktyk w kontekście zachowań, kreować trendy, tworzyć wzorce itp. Jednakże nasze działania nie odnoszą się wyłącznie do sprzedaży piwa - musimy być też wzorcowym uczestnikiem życia społecznego, preferowanym pracodawcą i odpowiedzialnym producentem alkoholu. Dlatego powinniśmy robić i robimy wszystko aby z lidera stać się mistrzem we wszystkich obszarach w jakich działamy" - mówi Gary Haigh Dyrektor Generalny KP.


Metodologia badania
Badania koncentrują się na gospodarczym, regionalnym i społecznym wpływie browarów SABMiller  w 9 państwach członkowskich UE oraz Rosji. W 2009 r. Ernst & Young przeprowadził badania wpływu produkcji i sprzedaży piwa SABMiller. Badanie zostało zlecone przez SABMiller Europa i dotyczyło 10 krajów: Czech, Węgier, Włoch, Holandii, Polski, Rumunii, Rosji, Słowacji, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii.
Analiza objęła rok 2008. Jeśli dane za ten rok nie były dostępne, korzystano z danych za 2007, a w szczególnych przypadkach za rok 2006. Przedstawione w raporcie wyniki dotyczące wpływu gospodarczego i regionalnego zostały obliczone na podstawie modelu stworzonego przez Ernst & Young. Z tego powodu wyniki te nie są bezpośrednią reprezentacją i zależą od decyzji podjętych przez Ernst & Young. Gospodarczy wpływ SABMiller, podzielono na trzy rodzaje wpływów: pośredni, bezpośredni i  indukowany.

(Maja Święcka)

tagi: Kompania Piwowarska ,