Kategorie produktów

Kulinarne inspiracje z całego świata

Piątek, 19 marca 2021 HURT & DETAL Nr 03/181. Marzec 2021
Jedną z lepszych rzeczy związanych z podróżowaniem jest fakt, że urozmaica repertuar codziennych dań. W kuchni śródziemnomorskiej można poczuć smaki Cypru, Hiszpanii, Maroko czy Portugalii. W kuchni azjatyckiej zaskoczą nas niecodzienne połączenia smakowe, np. fuzja słodkiego i kwaśnego. W kuchni bałkańskiej oczaruje nas to, ile dla potrawy może zrobić przyprawa. W końcu co kraj to obyczaj.
O tym, że wśród Polaków rośnie zainteresowanie kuchniami świata najlepiej świadczy fakt, że artykuły niezbędne dla „orientalnego” gotowania są dostępne nie tylko w sklepach specjalistycznych, ale i ogólnospożywczych. W czasie, gdy możliwości przemieszczania się są ograniczone, a w domu spędza się o wiele więcej czasu logicznym wydaje się fakt, że coraz więcej osób będzie eksperymentować w kuchni. „Podróżowanie na talerzu” dotyczy nie tylko Europy czy Ameryki, ale i Azji.

Kierunki kulinarnych inspiracji są mnogie – najczęściej rodzimi konsumenci czerpią wzorce z kuchni włoskiej (przygotowując w domowym zaciszu pizzę i makarony), francuskiej (latem ratatouille, zimą aromatyczna zupa cebulowa z grzankami zapiekanymi żółtym serem), greckiej (paradoksalnie – nie ryba a sałatka po grecku, a także gyros, kofta czy tzatziki). Coraz większą uwagę zwraca się również na kuchnie azjatyckie, pośród których należy wyszczególnić wpływy japońskie (ramen z nudlami czy świeże sushi), chińskie (kurczak pięciu smaków a może wołowina po pekińsku?) czy tajskie (zupa tom yam, a także makaron pad thai). Poza tym coraz więcej słyszy się o kuchni Ameryki, zwłaszcza południowej i środkowej (brazylijskie churros czy pochodzące z Meksyku taco oraz quesadilla). Kuchnia bałkańska (leczo, pieczona jagnięcina czy cevapcici) również jest doceniania przez Polaków, szczególnie zimą – gdy ciepłe, aromatyczne dania przyprawione fuzją słodkiej i ostrej papryki rozgrzewają od środka.

Nudle i makarony

Z danych zgromadzonych przez CMR wynika, że w roku 2020 (od stycznia do listopada) sprzedaż wszelkich makaronów wzrosła o ok. 4% względem analogicznego okresu w 2019. Około 2/3 sprzedaży wolumenowej generuje makaron bezjajeczny. Największym producentem w tej kategorii jest Maspex, który skupia blisko 40% udziałów wartościowych w sprzedaży w sklepach do 300 mkw. Oprócz niego, warto zwrócić uwagę na Czanieckie Makarony i Eko-Mak – obie firmy łącznie skupiają ok. 26% udziałów wartości sprzedaży w placówkach małego formatu.

„Najczęściej kupowanym wariantem makaronu jest makaron jajeczny krajanka, Czanieckie Makarony 5-jajeczny w torebce 250 g. Do głównych producentów makaronu ryżowego należy Tan Viet oraz De Care. Najpopularniejszym wariantem wśród makaronu ryżowego jest makaron ryżowy wstążki Tao Tao (Tan Viet) w torebce 200 g. Makaron dostępny jest średnio w 80% placówek małego formatu, jednak makaron ryżowy jest dużo rzadziej dostępny i znaleźć go możemy tylko w średnio 10% sklepów małoformatowych do 300 mkw. Konsumenci sklepów małego formatu mogą wybierać spośród średnio 22 różnych wariantów makaronu” – informuje analityczka CMR, dr Magdalena Wilgatek.

Szczypta smaku

Nie sposób mówić o wpływie kuchni orientalnej na gusta Polaków bez wyszczególnienia przypraw. Mowa zarówno o wariantach jednoskładnikowych, jak i gotowych mieszankach. Z danych CMR wynika, że w placówkach małego formatu kurkuma zyskuje na popularności. Od stycznia do listopada 2020 jej sprzedaż wzrosła o około 18% względem analogicznego okresu roku ubiegłego.

„Rekordowe wzrosty sprzedaży wolumenowej w placówkach małoformatowych zanotowały goździki – w podanym okresie wzrosła ona o około 36% w sklepach małoformatowych do 300 mkw. – oraz kolendra (27%). Istotnie wzrosła również sprzedaż imbiru o 10% i chilli o 9%. Największymi producentami przypraw są Prymat i McCormick, którzy łącznie skupiają ponad 3/4 udziałów w wartości sprzedaży przypraw jednoskładnikowych w sklepach do 300 mkw. Warto podkreślić, że w sklepach małoformatowych wzrosła dostępność goździków i aktualnie można je kupić średnio w 4 sklepach małego formatu na 10” – dodaje dr Wilgatek z CMR.

Oprócz przypraw jednoskładnikowych często korzysta się również z mieszkanek, tzw. „fixów”. Ich sprzedaż wolumenowa wzrosła w ubiegłym roku (styczeń–listopad) o około 10% (w stosunku do analogicznego okresu w 2019). Największymi producentami są Unilever oraz Nestlé, którzy łącznie skupiają około 98% udziałów wartościowych w placówkach małego formatu. W tych sklepach najpopularniejszym produktem tej kategorii jest Fix spaghetti bolognese Knorr (Unilever) w torebce 44 g.

Można przypuszczać, że popularność kuchni orientalnych będzie wzrastać. Dlatego już teraz warto pomyśleć o uzupełnieniu oferty swojego sklepu o produkty pierwszej potrzeby dla kulinarnych eksperymentatorów. Makarony – nie tylko pszenne i jajeczne, ale i ryżowe czy sojowe – sosy, przyprawy, mieszanki orientalnych mrożonych warzyw. To produkty o długiej przydatności, które stosunkowo szybko powinny zniknąć ze sklepowych półek.

Małgorzata Duży
Redaktor






tagi: kulinarne inspiracje , żywność , dieta , produkty spożywcze , sprzedaż , handel , konsument , rynek spożywczy ,