Kategorie produktów

Szybkie, smaczne i wygodne

Piątek, 19 marca 2021 Autor: Monika Kociubińska, HURT & DETAL Nr 03/181. Marzec 2021
Oferta produktów gotowych do spożycia zaraz po zakupie to nie tylko szybka i wygodna propozycja posiłku, ale co najważniejsze – bardzo bezpieczna. Mrożone, w słoikach, na tackach, w wersji instant, w torebce – pełny posiłek lub przekąska. A wybór jest coraz większy.
Według analizy przygotowanej przez firmę PMR jednym z trendów oddziałujących na rynek spożywczy w 2020 roku był rozwój oferty dań gotowych przez sieci spożywcze. Z pewnością jest on wciąż aktualny, ponieważ wpływ ma na to pandemia oraz konieczność pracy zdalnej. Konsumenci, którzy do tej pory korzystali z restauracji przy miejscach pracy, zaczęli poszukiwać dań gotowych w okolicznych, osiedlowych sklepach. Na nowe potrzeby konsumentów szybko zareagowały sieci detaliczne, które rozbudowały ofertę w tym zakresie. Klienci bardziej doceniają możliwość zakupu na miejscu ciepłych przekąsek, tj. hot-dogów, zapiekanek czy kawy, jak również pakowanych dań będących odpowiednikami lunchu czy gotowych dań w słoikach, dań mrożonych czy sałatek i lunchboxów. Nowe potrzeby konsumentów to nowe możliwości sprzedaży. Wystarczy jedynie zaproponować odpowiednią ofertę we właściwym czasie. Obecnie kluczowe jest zapewnienie półki dań gotowych.

Dania chłodzone mączne

Pierogi, naleśniki, krokiety, kopytka i wiele innych dań w formie na szybko można kupić w wersji chłodzonej. Tak przygotowane produkty należy jedynie odgrzać, by cieszyć się ciepłym posiłkiem.

Jak przyznaje Ewa Pikuła z CMR, gotowe dania chłodzone to jedna z szybciej rosnących kategorii w sklepach małoformatowych do 300 mkw. Według danych instytutu w okresie styczeń-wrzesień 2020 r. wydatki na tego typu produkty mączne były o 14% wyższe niż w analogicznym okresie rok wcześniej.

„W lodówce z daniami chłodzonymi klienci sklepów małoformatowych mogli znaleźć rożne gotowe do spożycia od razu (lub po podgrzaniu) produkty, które zaspokoją nagły głód, świetnie sprawdzą się w roli posiłku do zjedzenia w pracy, ale także zastąpią lub urozmaicą domowy obiad czy kolację, a oferta tego typu produktów wciąż się rozszerza. Z uwagi na ograniczoną powierzchnię część sklepów małoformatowych nie może pozwolić sobie na wstawienie lodówki, która zapewniałaby chłodzonym daniom gotowym odpowiednio niską temperaturę, a jednocześnie dobrą ekspozycję i duży wybór produktów. Z tego powodu w 2020 roku dania chłodzone mączne można było kupić tylko w niemal 4 na 10 wszystkich placówek małego formatu, a średni asortyment na sklep wyniósł zaledwie 7 produktów” – wyjaśnia Ewa Pikuła.

Według danych CMR, produktami, które wyróżniały się pod względem udziałów wartościowych były pierogi z mięsem oraz pierogi ruskie.

Dania mrożone

Proces mrożenia opóźnia psucie się żywności, nie wpływa na straty składników mineralnych w produktach mięsnych, drobiowych oraz rybach i tylko w niewielkim stopniu zmienia wartość odżywczą warzyw i owoców. Jest to więc często wykorzystywany sposób konserwacji żywności, zwłaszcza tej gotowej do spożycia, którą należy jedynie rozmrozić i poddać obróbce cieplnej.

Najważniejszą kategorią wśród mrożonek w sklepach są mrożone warzywa i owoce. Według danych CMR, w okresie styczeń-wrzesień 2020 r. w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej zwiększyły wartość sprzedaży o 25% i dostępne były w 8 na 10 wszystkich sklepów małego formatu. „Najważniejszym działem są tutaj mrożone warzywa, które w analizowanym okresie odpowiadały za ponad 50% wartości sprzedaży i zajmowały najwięcej miejsca w sklepowych zamrażarkach (7-8 różnych opakowań). Trochę niższymi udziałami mogą pochwalić się mrożone mieszanki na zupę, które w okresie styczeń-wrzesień 2020 r. uzyskały około 30% wartości sprzedaży, a średni asortyment wynosił 5 produktów. Pozostałe udziały należą do mrożonych owoców, które w sklepach małego formatu występowały w 3 różnych wariantach. Niekwestionowanym liderem wśród producentów był Hortex” – przyznaje Ewa Pikuła z CMR.

Na drugim miejscu pod względem udziałów w wartości sprzedaży tej kategorii znalazły się mrożona pizza i frytki, które według CMR odnotowały 10% wzrost wartości sprzedaży w okresie styczeń-wrzesień 2020 r. w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Jak dodaje Ewa Pikuła, w tym czasie obie kategorie odpowiadały w sumie za ponad 30% wartości sprzedaży mrożonek.

Dość istotne w przypadku mrożonek są również mrożone dania gotowe oraz mrożone dania mączne, których wartość sprzedaży wzrosła w pierwszych 3 kwartałach 2020 roku w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej o 20%. „Mrożone dania gotowe można było dostać w 7 na 10 wszystkich sklepów małoformatowych do 300 mkw., gdzie klienci mogli wybierać spośród 4-5 różnych wariantów” – zaznacza Ewa Pikuła. Według danych instytutu najpopularniejszymi produktami były mrożone dania warzywne, które odpowiadały za blisko połowę wartości sprzedaży. W pierwszych 3 kwartałach 2020 roku mrożone dania mączne można było dostać w 7 na 10 wszystkich sklepów małego formatu, w których asortyment wynosił 5 produktów. Najważniejszymi produktami były pierogi mrożone, które w analizowanym okresie stanowiły blisko połowę wartości sprzedaży dań mącznych mrożonych.

Dania gotowe w słoikach

Gotowe dania oraz sosy w słoikach idealnie nadają się dla osób, które nie mają czasu spędzać tygodniowo kilku godzin w kuchni lub które dopiero zaczynają swoją przygodę z gotowaniem. „Jest to również świetny wybór na wszelkiego typu wyjazdy i wycieczki, kiedy nie mamy czasu, a nawet możliwości samemu przyrządzić pełnowartościowy, domowy posiłek – wystarczy, że podgrzejemy wybrany produkt i dodamy do ugotowanego wcześniej makaronu, ziemniaków lub kaszy czy ryżu i danie gotowe” – mówi Ewa Pikuła.

Według CMR w okresie styczeń-wrzesień 2020 r. dania gotowe w słoikach można było dostać w przynajmniej 8 na 10 wszystkich sklepów małoformatowych. Niekwestionowanym liderem wśród producentów jest Kraft Heinz (marki Pudliszki, Heinz). Na kolejnych miejscach uplasował się Pamapol (Pamapol, Spichlerz Rusiecki), Graal (Kuchnia Staropolska) oraz Maspex (Łowicz, Kotlin). Duże znaczenie w tej kategorii posiadają marki własne. Średni asortyment dla tej kategorii wynosi 9 produktów na sklep.

I wiele innych

Wśród gotowych pozycji w sklepie dostępne są różnego rodzaju sałatki. Dzięki małej gramaturze cieszą się popularnością zwłaszcza jako przekąska w przerwie w pracy. Wybór wśród tego typu produktów jest ogromny, są to m.in. sałatki śledziowe, warzywne, z tuńczykiem czy wędzonym pstrągiem. Tutaj nie sposób pominąć konserw rybnych czy ryb wędzonych, które niewątpliwie należą do produktów gotowych do spożycia. Do producentów oferujących szerokie portfolio tego typu wyroby należą: Lisner, Graal czy Suempol.

To tylko niektóre kategorie dań gotowych dostępne w sklepach. Segment wciąż rośnie, duże znaczenie mają trendy rynkowe, dzięki czemu dostępne są już dania gotowe dla wegan, wegetarian, bez laktozy czy bez glutenu. To ważna kategoria w sklepie, zwłaszcza gdy sklep odwiedzają zabiegani klienci.

Monika Kociubińska
Redaktor



tagi: produkty gotowe , posiłek , dieta , dania gotowe , rynek , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , rynek spożywczy ,