Kategorie produktów

Energia pod ręką

Piątek, 19 marca 2021 Autor: Joanna Kowalska, HURT & DETAL Nr 03/181. Marzec 2021
Producenci napojów, które dostarczają energii od wielu lat co chwila rozbudowują swoją ofertę, prezentując konsumentom coraz bardziej wyszukane pozycje. Wersje smakowe, bezcukrowe czy niskokaloryczne, zaspokoją potrzeby najbardziej wymagających kupujących. Oferta tych produktów w polskich sklepach jest niezwykle szeroka.
Napoje energetyzujące to produkty bezalkoholowe, najczęściej gazowane, które mają pobudzać zmęczony organizm. Czasy, gdy w kategorii można było znaleźć zaledwie kilka pozycji, dawno już minęły. Przez lata segment rozbudował się o pozycje smakowe, słodzone substancjami innymi niż cukier czy o różne pojemności. Podstawową funkcją tzw. energetyków jest stymulacja organizmu. Ich skład opiera się przede wszystkim na składnikach o działaniu pobudzającym – kofeinie, guaranie i taurynie. Napoje te wzbogacane są o substancje, które mają poprawiać koncentrację, szybkość reakcji czy wydolność organizmu, a przy tym przeciwdziałać zmęczeniu i przyśpieszać metabolizm.

Energetyki na rynku

Podaje się, że pierwszym „energy drinkiem” był produkt Dr. Enuf. Pojawił się w Stanach Zjednoczonych w 1949 r. W Europie kategoria ta weszła do obiegu niemal cztery dekady później – w 1987 r., jednak popularność zyskała w latach 90. za sprawą wprowadzenia na rynek marki Red Bull.

Oprócz klasycznych wersji, na sklepowych półkach znajdują się pozycje smakowe, które znacząco uatrakcyjniły ofertę. W portfolio producentów napojów energetyzujących można również spotkać warianty bezcukrowe, słodzone często niskokalorycznymi substancjami – które z racji wciąż rozwijającego się trendu fit są silnym uzupełnieniem oferty.

Rotacja napojów pobudzających

Do 2019 r. kategoria odnotowywała znaczny wzrost sprzedaży. Z danych CMR wynika, że w stosunku do 2018 r. wartość ta urosła o 15%, raportując najwyższy poziom dynamik spośród wszystkich kategorii napojowych. Pandemia i związane z nią obostrzenia, a także wprowadzona niedawno „opłata cukrowa” miały spory wpływ na branżę.

Jak podaje CMR – konsumenci coraz chętniej sięgają po produkty z kategorii napojów energetycznych. Według danych paragonowych instytutu wartość sprzedaży z zakupem tej kategorii w 2019 roku wzrosła o 18,8% w stosunku do 2018 roku i wykazała najwyższy poziom dynamiki wśród wszystkich bezalkoholowych kategorii napojowych.

Tomasz Rydzewski, ekspert CMR zaznacza, że segment energetyków smakowych odznacza się zdecydowanie wyższą dynamiką sprzedaży niż warianty klasyczne (wzrost wartości sprzedaży w 2019 roku odpowiednio 41% i 13%). „Klienci do wyboru mają napoje o dosyć wyszukanych smakach typu mojito, limonka, kiwi, pitahaja, hitem w 2019 roku był smak mango, ta wersja produktowa została wprowadzona na rynek przez większość wiodących graczy. Sprzedaż energetyków silnie zdominowana jest przez czterech producentów. Firmy Food Care (marki Black, N-gine), Red Bull, Maspex (marka Tiger), Monster Beverage posiadają łącznie blisko aż 80% udziałów w wartości sprzedaży. Pozostała część rynku jest rozproszona pośród ok. 60 innych graczy” – wyjaśnia analityk.

Napoje energetyzujące, jako stale rozwijająca się kategoria, powinny być odpowiednio wyeksponowane w każdym sklepie. Okres wiosenno-letni może wpłynąć na wzrost zainteresowania produktami z tego segmentu.


Joanna Kowalska
Redaktor



tagi: napoje , sprzedaż , handel , konsument , produkcja , rynek spożywczy , przemysł spożywczy , FMCG ,