Wywiady

Nadszedł czas, aby sieci handlowe z branży FMCG rozwinęły skrzydła

Piątek, 19 marca 2021 HURT & DETAL Nr 03/181. Marzec 2021
Automatyzacja i korzystanie z technologii stają się nie tylko ułatwieniem w biznesie, ale coraz częściej koniecznością, by zyskać przewagę konkurencyjną. O najnowszych narzędziach informatycznych wspierających sieci handlowe we współpracy z dystrybutorami i producentami opowiada Tomasz Kajdzik, Dyrektor Działu Systemów Mobilnych i Platformy Connector w Asseco Business Solutions.
Dlaczego sieci handlowe? Jak wygląda obecnie stopień informatyzacji retailu?

Branża FMCG od dawna inwestuje w różnego rodzaju narzędzia informatyczne, które pomagają zwiększać konkurencyjność. Bardzo dobrze widać to na przykładzie producentów oraz hurtowników, prześcigających się w coraz to lepszych rozwiązaniach wsparcia sprzedaży, wymiany danych, e-commerce czy wykorzystujących na coraz większą skalę elementy związane z tzw. sztuczną inteligencją. Efekty tego są naprawdę imponujące. Wszystkie te narzędzia usprawniają sprzedaż, zwiększają efektywność, pozwalają oszczędzać czas i pieniądze. Uważamy jednak, że jeden segment odstaje od reszty i wymaga automatyzacji oraz wsparcia innowacyjnymi rozwiązaniami. Jest nim właśnie retail.

Wiele sieci handlowych nadal realizuje naprawdę ważne procesy w sposób tradycyjny – ręcznie, w sposób czasochłonny, mniej dokładny, sporadycznie lub wcale nie wspierając ich technologią – niestety wiele na tym tracąc. Posłużę się tutaj mocno „oklepanym” słowem, które jednak dość dobrze obrazuje to, czego brakuje w codziennej pracy detalistów – automatyzacji. Szczególnie jest to widoczne, jeśli chodzi o wymianę informacji i ich analizę w ramach zakontraktowanej współpracy np. z dystrybutorami i producentami. Uważamy, że warto to zmienić.

Mówiąc o automatyzacji, czy może Pan sprecyzować, czego dokładnie potrzebuje branża retail? Jakich technologii powinna poszukiwać?

Według mnie detaliści powinni dążyć do lepszego wykorzystania potencjału drzemiącego w danych, którymi dysponują oraz nabyć zdolność szybkiego przetwarzania ich na wartościowe informacje (tzw. insighty). Kolejnym równie istotnym kierunkiem rozwoju w retailu powinna być digitalizacja części procesów i zwiększenie interakcji zdalnych na różnych poziomach współpracy z partnerami biznesowymi oraz konsumentami, m.in. poprzez wykorzystanie nowych możliwości przetwarzania tych jakże wartościowych danych.

Zatem jaki pomysł ma Asseco Business Solutions na usprawnienie pracy sieci handlowych?

Pomysłów mamy wiele. Ale co najważniejsze, posiadamy też gotowe narzędzia i zasoby do ich realizacji. Z naszego punktu widzenia jest to działanie o tyle proste, że nie wymaga od nas budowy nowej infrastruktury czy zdobywania wiedzy od podstaw. Od ponad dwudziestu lat pomagamy producentom z branży FMCG rozwijać biznes i efektywnie współpracować z partnerami. Połączyliśmy te światy, wspierając najważniejsze procesy biznesowe za pomocą efektywnej wymiany danych. Odbywa się to automatycznie i jest realizowane znacznie szybciej – na skalę nieosiągalną w przypadku wykorzystania tradycyjnych metod. I właśnie z tego doświadczenia postanowiliśmy skorzystać wspierając retailerów.

Każdego dnia dostarczamy kilkuset producentom aktualne i gotowe do wykorzystania biznesowego informacje pochodzące od kilku tysięcy oddziałów dystrybucyjnych. Dotyczą one produktów, punktów sprzedaży, stanów magazynowych, odsprzedaży do sklepów, a także szeregu opartych na tych danych wskaźników biznesowych. Jest to naprawdę niesamowicie cenna wiedza, która z powodzeniem może być wykorzystywana także w retailu. Co więcej, oferujemy także rozwiązania informatyczne, które powyższe informacje mogą przetwarzać, ułatwiając sieciom detalicznym na przykład precyzyjne rozliczanie współpracy opartej o ustalone warunki handlowe czy usprawniających komunikację z partnerami.

Stworzyliśmy Platformę Rozwoju Biznesu, która pozwala na efektywną współpracę zarówno producentów, jak i dystrybutorów oraz detalistów – w jednym środowisku, w oparciu o współdzielone komponenty oraz dostęp do danych i insightów dla wszystkich uczestników. Mogą oni korzystać z tych samych informacji oraz widzieć jeden obraz rzeczywistości (czyli jej stan faktyczny), poprzez tzw. „One View”. W praktyce, jeśli pojawia się problem, wszyscy uczestnicy procesu (w którym problem wystąpił) są tego świadomi i mogą odpowiednio zareagować. Tak samo dotyczy to zakontraktowanych aktywności. Jeśli je rozliczamy, odbywa się to na bazie tych samych wskaźników oraz w oparciu o te same dane, w tym samym czasie itd.

Z naszych rozwiązań korzysta już kilkaset największych firm FMCG dostarczających na rynek kilka tysięcy marek produktów spożywczych, napojów, środków czystości, kosmetyków, wyrobów tytoniowych, alkoholi oraz wiele innych. W większości przypadków ich sprzedaż odbywa się za pośrednictwem sieci dystrybucyjnej, w skład której wchodzi tysiące oddziałów współpracujących z dziesiątkami tysięcy punktów sprzedaży. Zasób gromadzonych przez nas informacji i możliwości ich biznesowego wykorzystania przez naszych klientów jest naprawdę ogromny.

Jedną z największych „bolączek” sieci handlowych jest obecnie dość niska efektywność procesu rozliczania się z dostawcami. Czy lepsze wykorzystanie potencjału danych może pomóc?

To prawda. Jak wynika z naszych ustaleń rozliczanie współpracy to obecnie „pięta achillesowa” retailu. Zajmuje ono sieciom dużo czasu, przez to jest realizowane zbyt rzadko i niedokładnie. Najgorszy jednak jest brak dostępu do bieżącej informacji. Z tego powodu pod koniec okresu rozliczeniowego sieć i sklepy nie są w stanie „zawalczyć” o większe wynagrodzenie, ponieważ nic nie wiedzą o swojej aktualnej sytuacji. Dane otrzymują po fakcie, w różnorodnej formie i plikach, które następnie muszą scalać wiele dni i analizować „ręcznie”. Często kończy się to tym, że z braku bieżącej informacji cel, który był na wyciągnięcie ręki, nie jest realizowany. Warto to podkreślić – ze stratą dla wszystkich, nie tylko sieci czy sklepu.

Uważamy, że rozwiązaniem problemu jest zautomatyzowanie procesu rozliczeń, zarówno tych stałych, jak i akcyjncyh. Jest to możliwe poprzez usprawnienie przepływu danych i przeniesienie go do jednego środowiska (dla detalisty, dystrybutora i producenta), którego dostawca dba o jakość i poprawność danych, a także dostarczenie informacji biznesowej i jej komunikację. Taką rolę pełni właśnie Asseco Business Solutions. Pozyskując np. codziennie aktualne dane o zakupach u dystrybutorów, jesteśmy w stanie wyliczać w trybie dziennym warunki współpracy sieci z producentami oraz udostępniać detalistom gotowe rozliczenia czy informacje o poziomie realizacji warunków dodatkowych czy należnych benefitach. Dzięki takiej (wydawałoby się prostej) zmianie już w trakcie trwającego okresu rozliczeniowego retailerzy są w stanie reagować na problematyczne sytuacje i modyfikować swoje działania, co może korzystnie wpłynąć na realizację celów wynikających z umów oraz wysokość ich ostatecznego wynagrodzenia.

Czy w związku z postępującą cyfryzacją współpraca sieci i producentów może wyglądać zupełnie inaczej?

Zapewne tak. Może przebiegać nieco inaczej, chociaż jej cel pozostanie taki sam. Producenci potrzebują sieci handlowych, aby zwiększać sprzedaż swoich towarów i udziały rynkowe. Sieci sklepów potrzebują natomiast dobrych, dopasowanych do swojego profilu partnera klientów i zawsze dostępnych w odpowiednej ilości produktów. Jak znaleźć złoty środek? Współpraca obydwu stron powinna być jasna i przejrzysta, a jej zasady odpowiednio sprecyzowane np. w formie długoterminowego kontraktu, czy precyzyjnie zaplanowanych, skrojonych na miarę działań akcyjnych. Ponadto wymiana informacji i kontakt nie mogą być sporadyczne. Musi być to proces przemyślany, ciągły, nieprzypadkowy i zautomatyzowany.

Jest to możliwe poprzez digitalizację i automatyzację współpracy, a przynajmniej jej części – to jest proces, który się rozpoczął i dynamicznie postępuje! Właśnie w tym celu stworzyliśmy rozwiązanie Direct Portal by Asseco, służące do bezpośredniej współpracy retailerów i producentów (pracownicy sklepów mogą z niego korzystać na telefonach czy tabletach). Pozwala ono budować relacje i skracać interakcje. Stanowi ważne (i stałe) źródło wiedzy dla detalistów – na temat oferty producenta, warunków współpracy, promocji, historii zamówień, warunków do rozwoju sprzedaży, planowanych wizyt przedstawicieli itp. Wspiera również realizację wspólnych działań, przy zaangażowaniu personelu punktów sprzedaży. Umożliwia sklepom np. samodzielne składanie zamówień czy promocję towaru w celu budowania nowej marży. Pozwala sieci także na stały kontakt z producentem i sklepami, bez jakichkolwiek ograniczeń miejsca czy czasu.

Wspominał Pan o sztucznej inteligencji i generowaniu insightów. Czy takie działania sprawdzą się w retailu?

Oczywiście, już się sprawdzają. Uważamy, że retailerzy powinni zastanowić się nad wykorzystaniem sugestii sprzedażowych zbudowanych w oparciu o mechanizmy AI. Pozwoliłoby im to zwiększać skuteczność procesu decyzyjnego i prognozowania np. w zakresie udziałów w kategorii produktowej czy wielkości zamówień. Z naszego punktu widzenia technologia jaką jest AI sama w sobie nie stanowi o wartości czy przewadze konkurencyjnej. Najistotniejsze jest jej właściwe i kontekstowe wykorzystanie oraz osadzenie w procesach wspieranych przez dane narzędzie informatyczne. Dopiero tak zbudowane rozwiązanie może przynieść znaczące korzyści. Już dzisiaj realizujemy projekty o takim charakterze z naszymi parnerami – producentami. Jesteśmy przekonani, że te doświadczenia możemy z powodzeniem wykorzystać do wsparcia retailu, szczególnie w aspekcie rynku tradycyjnego.

Dziękuję za rozmowę.
Joanna Kowalska




tagi: sieci handlowe , branża FMCG , rozwój innowacje , sprzedaż , handel , konsument , rynek spożywczy ,