Sekret tkwi w szczegółach
To, w jaki sposób eksponujemy towary, może przyczynić się do decyzji klienta o zakupie. Wykorzystanie drewnianych skrzynek na owoce i warzywa w ladzie chłodniczej to niezwykle estetyczny sposób ich prezentacji. Przywodzi na myśl skojarzenia z naturalnością tychże towarów, a produkty wyglądają, jakby trafiły do sklepu wprost z sadu czy ogrodu. Należy jednak pamiętać o konieczności odpowiedniego zaimpregnowania drewna i regularnej wymianie skrzynek, by zachowały wygląd i chroniły produkty. Nie można też zapominać o odpowiednim oświetleniu, które jest szczególnie ważne w przypadku produktów świeżych.
Świeżość na wejściu
Produkty wystawione przed wejściem do dużego sklepu samoobsługowego to w Polsce rzadkość. Rozwiązanie, spotykane częściej przy niewielkich warzywniakach osiedlowych, w przypadku placówki o znacznej powierzchni – może przynieść bardzo wiele korzyści. Przede wszystkim sklep bardzo dużo zyskuje na wizerunku – postrzegany jest dzięki temu jako przyjazny i otwarty na klienta. Do tego detalista ma szansę na zaprezentowanie produktów, które wśród lokalnej społeczności cieszą się powodzeniem. Niebagatelne jest również to, że zyskujemy bardzo dużo przestrzeni, bo ekspozycja przed wejściem to dodatkowe metry, które mogą zarabiać na ogólny wynik sklepu. W przypadku otwockiej placówki właściciel zdecydował się przed wejściem zaprezentować lubiane przez klientów jabłka od lokalnego dostawcy. W cieplejszych miesiącach do owoców dołączają kwiaty, które wzbogacają ofertę, a także naturalnie zachęcają do dodatkowego, często nieplanowanego zakupu.
Dodatkowy zysk ze strefy kasy
Decyzje o zakupie mogą zostać podjęte nawet tuż przed opuszczeniem sklepu, zatem warto szczególnie zadbać o strefę kasy, która ma znaczący wpływ na ostateczną wartość każdego paragonu. Zwykle w sklepach małego formatu (do 300 mkw.) kategoria alkoholi mocnych zlokalizowana jest za kasjerami i poszczególne produkty podaje sprzedawca. Często produkty te kupowane są w ramach prezentu, dlatego warto, by w tym miejscu znalazły się również praliny i słodycze. Nie tylko doskonale uzupełnią ofertę, ale też w odpowiedniej aranżacji przypomną o zbliżających się Walentynkach, Dniu Kobiet czy innych świętach i wydarzeniach. Dr Marek Borowiński zaznacza, że ciekawym pomysłem na urozmaicenie oferty w strefie kasy jest też zainwestowanie w niewielką, otwartą lodówkę, w której – zależnie od pory dnia – można zmieniać asortyment. Rano mogą być to kanapki i wszelkiego rodzaju pakowane produkty śniadaniowe, np. serki w małych opakowaniach. Z kolei popołudniu i wieczorem zawartość półek można zmienić na paczkowane wędliny czy mięsne przekąski wymagające chłodzenia.
Ewoluująca oferta
Potrzeby konsumentów ulegają ciągłym zmianom. Dlatego, jak podkreśla Shop Doctor, tak istotne jest stałe śledzenie tendencji zakupowych klientów. Świadomość zachodzących zmian pozwala na modyfikację asortymentu zgodnie z aktualnym zapotrzebowaniem. Rozbudowana i stale aktualizowana oferta wyrobów garmażeryjnych to ciekawy pomysł na zyskanie dodatkowych klientów. Właściciel zaznacza, że dania gotowe sprzedają się bardzo dobrze i zależy mu na rozwoju segmentu, dlatego co jakiś czas w asortymencie pojawiają się nowe pozycje. Jeśli zasmakują stałym bywalcom – zostają w ofercie na dłużej. Podobne rozwiązanie można wykorzystać w przypadku rozszerzania innych kategorii albo przy wprowadzaniu zupełnie nowych. Kluczowe dla wzrostu wartości paragonów jest obserwowanie reakcji klientów na każdą ze zmian.
Świadomość własnego biznesu
Liczenie wartości i liczby paragonów, a także analiza zmian w tej materii to kluczowa kwestia w prowadzeniu firmy – świadczy o świadomości specyfiki własnego bieznesu i drzemiącego w nim potencjału. Pozwala na monitorowanie efektów wprowadzanych zmian, a także kontrolę obrotów. W zależności od potrzeb można zaplanować terminy dostaw, liczbę pracowników niezbędnych na zmianie czy godziny otwarcia placówki.
W sklepie Livio właściciel, na podstawie obserwacji zachowań konsumenckich, wprowadził rabaty na zakupy zależne od wartości koszyka – im wyższa tym większy rabat. Takie rozwiązanie zachęca nie tylko do wybierania tej właśnie placówki spośród konkurencji, ale także do większych zakupów. W obliczu pandemii to silny atut sklepu.
Rozwój i inwestycje
O sukcesie i atrakcyjności placówki handlowej coraz rzadziej decydują wyłącznie niskie ceny. Oczywiście promocje i dobre oferty są ważne, ale oprócz tego klient wymaga znacznie więcej – dodatkowych usług, miłej obsługi czy indywidualnego podejścia do jego potrzeb. Dlatego też niezwykle ważne są inwestycje w biznes i ich regularne wdrażanie. W planach właściciela sklepu znajduje się m.in. wprowadzanie do oferty pieczonego/odpiekanego na miejscu mięsa, a także zakup ekspresu do kawy. Pan Sebastian planuje również ustawienie przy sklepie bankomatu i wygospodarowanie miejsca na paczkomat. Jak podkreśla dr Marek Borowiński – dla klienta, szczególnie w obecnych czasach, gdy rośnie sprzedaż przez internet, możliwość odbioru paczek w pobliżu sklepu spożywczego z pewnością zwiększy liczbę odwiedzających go osób.