Kategorie produktów

Wielkanoc w handlu

Wtorek, 23 lutego 2021 HURT & DETAL Nr 02/180. Luty 2021
W poprzednim roku pandemia zaskoczyła Polaków na krótko przed świętami Wielkiej Nocy. Był to czas inny niż zawsze, spędzany w gronie jedynie najbliższej rodziny. Ciężko przewidzieć jak sytuacja ukształtuje się tym razem, natomiast jedno wiadomo na pewno – Polacy będą celebrować święta. A przygotowania do nich zawsze zaczynają się w sklepie. Przedstawiamy kategorie produktowe, które w tym okresie będą szczególnie istotne, a także prezentujemy nowości przygotowane specjalnie na ten czas.
W tym roku Wielkanoc przypada na początek kwietnia. Wiosenne święta to data szczególnie ważna dla handlu, bowiem właśnie ona wyznacza jeden z bardziej owocnych okresów sprzedażowych. Hurtownicy i detaliści szykują się na ten gorący czas odpowiednio zaopatrując sklepowe półki, natomiast producenci ogłaszają nowości czy też limitowane edycje swoich sztandarowych produktów. Na jakie kategorie należy zwrócić szczególną uwagę?

„Wielkanoc to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu Polaków, a dla detalistów – okazja do zwiększenia zysków. Przygotowując się do organizacji świąt wielkanocnych, konsumenci dokonują większych zakupów – co sprzedawcy powinni wykorzystać i zaplanować półkę sklepową już dziś. Należy wyeksponować najpopularniejsze w tym czasie artykuły – majonez, chrzan, jajka, bakalie, produkty i dodatki do wypieków czy przyprawy, np. mieszanki ziołowe do żurku. To absolutne «must have» w każdym sklepie, który w gorącym czasie przedświątecznym chce powalczyć o klienta” – mówi Paweł Waśko, Group Account Manager w ASM Sales Force Agency.

Równie istotna jest kategoria słodyczy okazjonalnych. W niektórych regionach Polski w Wielkanoc dzieci odwiedza Zajączek przynosząc właśnie łakocie. Jak zaznacza Paweł Waśko: „Warto zwrócić też uwagę na ofertę dedykowaną, m.in. okazjonalne słodycze i figurki – tego typu asortyment przyciąga klientów i jest chętnie wybierany w czasie przedświątecznych zakupów”. Dla dorosłych natomiast dobrze jest odpowiednio przygotować półkę z alkoholami – należy pamiętać przede wszystkim o tych okazjonalnych, a więc o likierach jajecznych i typu advocaat. Według eksperta to właśnie one bardzo dobrze rotują przed Wielkanocą.

Przygotowując sklep na nadchodzące święta należy również spojrzeć na dane z roku ubiegłego. Jak zauważa Zofia Fedak, analityk danych sprzedażowych CMR: „W 2020 roku święta Wielkanocy obchodzone były pod rządowymi restrykcjami. Część klientów wolała omijać tłoczne miejsca wielkopowierzchniowych sklepów na korzyść mniejszych placówek w okolicy, generując tym samym większe niż dotychczas wzrosty sprzedaży kategorii kulinarnych sklepach małoformatowych”. To ważna wskazówka dla właścicieli placówek małego formatu.

Warto zwrócić również uwagę na to, czym kierują się kupujący podczas wielkanocnych zakupów. W zeszłorocznym badaniu, przygotowanym przez UCE RESEARCH i aplikację BLIX1, 74% Polaków przyznało, że o wyborze towarów głównie zadecyduje cena. Kolejnymi najczęściej wybieranymi odpowiedziami były: jakość (69% respondentów) oraz promocja (51% ankietowanych). A o szczegółach informujemy w wielkanocnym raporcie.

Weronika Nowak
Redaktor



1https://mondaynews.pl/wielkanoc-w-tym-roku-bedzie-skromna-polacy-chca-mniej-wydac-na-zakupy-i-glownie-beda-szukac-promocji/



tagi: święta , Wielkanoc , produkty , dania świąteczne , potrawy , dieta , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG ,