W wyniku wprowadzenia podatku cukrowego napoje podrożały o 23%
Czwartek, 11 lutego 2021
Od 1 stycznia 2021 obowiązuje podatek od napojów słodzonych i spoczywa na producentach/importerach. Jak podaje CMR, pełna opłata nie dotyczy kategorii napojowych z zawartością soków owocowo-warzywnych min. 20% w składzie (zwolnione z opłaty stałej m.in. dla soków, nektarów, wybranych napojów niegazowanych). Pod opłatę nie podlegają również napoje z dominującą zawartością mleka np. kawy mrożone. Wyłączone z podatku są również napoje węglowodanowo-elektrolitowe np. izotoniki.
Opłata cukrowa podzielona jest na część stałą i zmienną. Część stała to 50 groszy na litr napoju z cukrem i/lub słodzikiem, dodatek 10 gr za litr napoju z zawartością kofeiny/tauryny. Część zmienna to 5 groszy za każdy gram cukru powyżej jego zawartości 5 gram/100 ml w przeliczeniu na litr napoju. Wyznaczony został górny limit opłaty, który wynosi 1,20 zł za litr napoju.
Według danych CMR napoje energetyczne notują spadek wolumenu sprzedaży i liczby transakcji w sklepach niezależnych i miękkiej franczyzy do 300m2 w pierwszych tygodniach stycznia 2021, ale przy relatywnym utrzymaniu poziomu (ujemnej) dynamiki wartości sprzedaży w porównaniu z końcówką 2020 roku. Wzrost średniej ceny energetyków w przeliczeniu na litr w styczniu 2021 wynosi blisko 8%. Jak podaje CMR najwyższy wzrost cen raportowany jest w przypadku produktów brandowanych marką własną (23%), a ceny jednostkowe produktów topowych graczy rynkowych rosną jednocyfrowo.
Napoje gazowane odnotowują większy spadek wolumenu i liczy transakcji sprzedaży w pierwszych tygodniach stycznia 2021 w stosunku do energetyków, ale również przy zachowaniu dynamik wartości sprzedaży z końcówki 2020 roku. Wzrost średniej ceny za litr napoju gazowanego wynosi ponad 23% i z tygodnia na tydzień zwiększa się spread cenowy w stosunku do cen sprzed 2021. Również w napojach gazowanych najwyższy procentowy przyrost cen raportowany jest w przypadku marek własnych (45%), główni producenci, czyli CocaCola i Pepsico rosną w podobnym tempie jak cała kategoria, a najniższy poziom wzrostu cen wśród głównych producentów raportują produkty Schweppes oraz Zbyszko.
W ubiegłym roku uchwalono 14 tys. stron nowego prawa....
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.