Z rynku FMCG

Dziś Światowy Dzień Gumy do Żucia – co warto o niej wiedzieć?

Poniedziałek, 01 lutego 2021
1 lutego jest Światowym Dniem Gumy do Żucia. I nie bez powodu guma doczekała się swojego święta. Rocznie w polskich sklepach sprzedaje się 226 milionów opakowań gumy, czyli średnio 620 tysięcy opakowań dziennie[1]. Z szacunków Mars Wrigley wynika, że w ubiegłym roku Polacy skonsumowali niemal 3 miliardy drażetek i listków gum z portfolio firmy[2]. Eksperci na całym świecie podkreślają, że żucie bezcukrowej gumy po jedzeniu i picu pomaga dbać o zdrowie zębów i zapobiegać próchnicy. Czy wiesz, że pierwsza guma wyglądała jak brązowe bryłki żywicy i niczym nie przypominała znanych nam dzisiaj drażetek? Czego jeszcze nie wiesz o gumie do żucia? Zobacz, jakie ciekawostki skrywa jej historia.
Początki gumy do żucia sięgają już lat pięćdziesiątych XIX wieku, jednak prawdziwą popularność zyskała ona dwadzieścia lat później za sprawą Amerykanina, Thomasa Adamsa. Pierwsze gumy do żucia wyglądały jak brązowe bryły żywicy. Dziś produkt ten jest sprzedawany w setkach wariantów: różnych kształtach, rozmiarach, smakach i kolorach. Według badań przeprowadzonych na zlecenie Mars Wrigley[3], prawie co czwarty ankietowany Polak kupuje dla siebie gumy do żucia. Co piąty badany zadeklarował, że kupuje bezcukrową gumę kilka razy w tygodniu, a 40% robi to kilka razy w miesiącu.

Kiedy pojawiła się najbardziej popularna, miętowa odmiana gumy?
 
William Wrigley, Jr. był jednym z pierwszych, którzy dodali wyciąg z mięty pieprzowej do gumy do żucia. Marka Wrigley's Spearmint weszła na rynek w 1893 roku, a jej orzeźwiający smak stał się tak popularny, że w 1914 roku pojawiła się jego „bardziej miętowa” wersja - Doublemint.

Od kiedy dostępna jest guma bez cukru?


W latach pięćdziesiątych XX wieku swój debiut miała bezcukrowa guma do żucia, a produkt ten przestał być postrzegany wyłącznie jako orzeźwiający przysmak. Guma bezcukrowa taka jak np. Orbit® zasiliła arsenał środków pomagających dbać o zdrowe zęby. Jak podkreślają eksperci żucie bezcukrowej gumy po jedzeniu i piciu pobudza produkcję śliny nawet 10-krotnie, pomagając usunąć resztki żywności oraz neutralizować kwasy osadu nazębnego i tym samym zmniejsza ryzyko powstania próchnicy.
 
Dlaczego guma do żucia jest miękka?
 
Guma do żucia zawiera bardzo mało wody – nie więcej niż 3%. Aby nie stała się zbyt twarda i nie wysychała, do gumowej bazy dodaje się specjalne składniki zmiękczające, wytwarzane zwykle z gliceryny lub olejów roślinnych. Każda marka gumy do żucia ma swoją unikalną formułę. Producent osiąga pożądany stosunek miękkości i elastyczności przy użyciu różnych baz gumowych. W ustach guma zwilżana jest śliną. Żucie pobudza jej produkcje, dzięki czemu zwiększa się zawartość wilgoci w jamie ustnej, a guma staje się jeszcze bardziej miękka i elastyczna.  
 
Dlaczego "bubblegum" ma różowy kolor?  
 
Specjalna guma do żucia, która idealnie nadaje się do robienia balonów – tzw. "bubblegum" - została wynaleziona w 1928 roku przez Amerykanina Waltera Deemera. Kiedy eksperymentował on z formułą, próbując osiągnąć maksymalną elastyczność, potrzebował barwnika, jednak jedyny, jaki miał pod ręką, był właśnie różowy. Kolor ten stał się tak popularny wśród kupujących, że był związany z gumą balonową przez długie lata.
 
Jak bezcukrowa guma dba o zdrowy uśmiech?
 
Najważniejszym zadaniem bezcukrowej gumy do żucia w higienie jamy ustnej jest stymulowanie produkcji śliny. Wypłukuje ona resztki jedzenia, neutralizuje kwasy produkowane przez bakterie osadu nazębnego i zmniejsza ryzyko powstawania próchnicy zębów. Obecnie Światowa Federacja Stomatologiczna FDI i już około 20 krajowych stowarzyszeń stomatologicznych na całym świecie potwierdzają korzyści dla zdrowia zębów płynące z żucia gumy bez cukru.  Polskie Towarzystwo Stomatologiczne rekomenduje Orbit® Spearmint, Peppermint oraz Orbit® for Kids w profilaktyce zdrowych i czystych zębów.  Bezcukrową gumę warto żuć przez 10 min po jedzeniu i piciu, kiedy nie mamy możliwości umycia zębów.

Mars Wrigley od lat angażuje się w działania mające na celu podnoszenie świadomości na temat prawidłowej higieny jamy ustnej. Poprzez markę Orbit® promuje profilaktykę zdrowia zębów jako współorganizator, realizowanego z sukcesem od 2013 roku, ogólnopolskiego programu edukacyjnego „Dziel się Uśmiechem”. Program aktywnie popularyzuje 4 kroki do zdrowych zębów, które w prosty sposób tłumaczą, jak minimalizować ryzyko wystąpienia próchnicy.



[1]  Źródło: Mars za Nielsen, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska razem z Dyskontami, Sprzedaż w sztukach w okresie XII 2019-XI 2020 (skumulowana) w kategorii Gum do żucia.
[2]  Źródło: dane wewnętrzne Mars Wrigley za okres I-XII 2020.
[3]  Źródło: Badanie SW Research na zlecenie Mars Wrigley, zrealizowane w grudniu 2019 r. na próbie badawczej 1312 respondentów.





tagi: Światowy Dzień Gumy do Żucia , Orbit® Spearmint , Peppermint , Orbit® for Kids , Mars Wrigley , FMCG , rynek spożywczy ,