Rokrocznie w okresie przedświątecznym wzrasta sprzedaż produktów do czyszczenia szyb, podłóg i mebli. Coraz częściej też konsumenci, aby ułatwić sobie w tym okresie sprzątanie, sięgają po wysokiej jakości, markowe produkty specjalistyczne, za które są gotowi zapłacić więcej niż za zwykły produkt. Jeżeli dodatkowo cena jest uzasadniona skutecznością działania i wydajnością produktu, wówczas konsument z dużą pewnością dokona ponownego zakupu i będzie wierny danej marce.
„W roku 2006 mogliśmy zaobserwować wzrost sprzedaży produktów w większości naszych kategorii środków czystości. Na przykład kategoria środków do podłóg wzrosła w ciągu 12 miesięcy o blisko 5,6%. Sprzedaż past do podłóg Pronto Super Połysk wzrosła zaś w tym okresie o 16,4%” – mówi Krzysztof Niemancewicz, trade strategy national manager w firmie SC Johnson sp. z o.o.
Wzrost zainteresowania droższymi z reguły produktami specjalistycznymi związany jest głównie ze zmieniającymi się potrzebami konsumentów, co wynika ze zmianą zasobności portfela. W przypadku, gdy ktoś wcześniej wynajmował mieszkanie z dużym prawdopodobieństwem stosował środki uniwersalne. W momencie, gdy kupił mieszkanie, w którym ma drewnianą podłogę lub panele, chcąc o nie dbać będzie używał środków specjalistycznych do mycia drewna lub paneli.
Podobne trendy, jak w kategorii specjalistycznych środków do podłóg, widać w dynamicznie rozwijającej się kategorii środków do pielęgnacji mebli. Wzrost wartości sprzedaży w tej kategorii wyniósł 14,3% (Dane: MEMRB, Cała Polska, styczeń 2005 – grudzień 2006).
Wybierając produkt do pielęgnacji mebli konsumenci szukają środków skutecznych, łatwych w użyciu, bezpiecznych, wygodnych, usuwających kurz, tłuste plamy, odciski palców i smug, a także takich, które pomogą pozbyć się resztek jedzenia i picia. W zależności więc od oczekiwań konsumenci mogą wybierać pomiędzy mleczkami i emulsjami, które chronią i pielęgnują, aerozolami, które czyszczą, ściereczkami, które zapewniają szybkie czyszczenie i usuwanie kurzu i dusterami, które usuwają kurz.
Dodatkowo w ramach poszczególnych formatów oferowane są produkty dla różnych powierzchni. I tutaj możemy wybierać pomiędzy środkami uniwersalnymi przeznaczonymi do różnych powierzchni oraz tymi, które przeznaczone są do drewna.
„Biorąc te wszystkie aspekty pod uwagę dalszy rozwój kategorii środków do pielęgnacji mebli firma SC Johnson widzi w klarownej komunikacji korzyści oferowanych konsumentom przez poszczególne produkty, oraz poprzez jasne wskazywanie różnic pomiędzy wariantami. Dlatego właśnie na rynku pojawiła się nowa odświeżona oferta Pronto” – mówi Krzysztof Niemancewicz.
Uniwersalność
Marcin Hulboj, kierownik marketingu w firmie Lakma Strefa Sp. z o.o. zaznacza, że na co dzień obecny styl życia powoduje, że nabywcy wybierają głównie środki uniwersalne ze względu na oszczędność czasu, jak na przykład Sidolux Uniwersalny do mycia podłóg o oryginalnym zapachu mydła marsylskiego firmy Lakma.
Różnorodność produktów dostępnych na rynku pozwala każdemu znaleźć coś dla siebie – czyli środki do pielęgnacji różnego rodzaju mebli i o różnym przeznaczeniu taki jak emulsje i mleczka do gruntownego czyszczenia i pielęgnacji, płyny do usuwania uporczywych plam lub ściereczki gwarantujące szybkość oraz skuteczność w usuwaniu kurzu.
„Największą popularnością cieszą się wciąż aerozole, które są uniwersalne i wygodne w użyciu. O drewniane meble należy szczególnie dbać, aby zachowały doskonały wygląd przez długie lata. Należy stosować odpowiednie środki pielęgnujące i usuwające zabrudzenia tworząc warstwę ochronną i opóźniającą osadzanie kurzu, jak np. Sidolux M do pielęgnacji mebli firmy Lakma” - dodaje Marcin Hulbój.
Uniwersalne płyny oferuje także Colgate-Palmolive. Produkty marki Ajax przeznaczone są do wszelkich zmywalnych powierzchni w całym domu. Z powodzeniem mogą być stosowane w kuchni, łazience, garażu czy na balkonie. Skutecznie czyszczą nie tylko podłogi, ale także glazurę, szafki, blaty czy kafelki, pozostawiając je lśniące i pachnące.
Płyny uniwersalne Ajax posiadają teraz nowoczesną grafikę etykiet z dokładnym opisem powierzchni zastosowania, dzięki czemu są bardziej przyjazne konsumentom.
Wśród środków czystości tej firmy znajdziemy m.in. Ajax Flora Fiesta 24 - godzinna Pachnąca Świeżość. Jak wykazują badania zachowań i postaw konsumenckich, Colgate-Palmolive Polska 2002, poza skutecznym czyszczeniem użytkownicy zwracają szczególną uwagę, by środki do sprzątania miały przyjemny zapach. Płyny Ajax Floral Fiesta sprawiają, że czyszczone powierzchnie stają się lśniące, a przyjemny i świeży zapach trwa nawet do 24 godzin. Płyny Ajax Floral Fiesta występują w różnych zapachach: Poranna Róża, Wiosenny Bukiet, Jabłkowy Ogród, Dzikie Kwiaty i Kwiaty Laguny.
Na rynku znajdziemy również płyny w nowej, bardziej skoncentrowanej formule - Ajax Świeży, Ajax Cytrynowy oraz Ajax Baking Soda Mandarynka & Grejpfrut i Ajax Baking Soda Pomarańcza & Cytryna. Więcej aktywnych składników czyszczących pozwala z łatwością usunąć najtrudniejszy brud i tłuszcz. Udoskonalona formuła płynów ma teraz zapewnić lepsze czyszczenie.
Nowe płyny uniwersalne odpowiadają na różne oczekiwania konsumentów, gdyż poza skutecznym czyszczeniem dostarczają dodatkowych korzyści. Ajax Świeży gwarantuje blask, Ajax Cytrynowy dzięki ekstraktom z cytryny odtłuszcza czyszczone powierzchnie, Ajax Baking Soda ma formułę zawierającą sodę i ekstrakty z cytrusów; przeznaczony jest do usuwania opornego brudu.
Przed nadchodzącymi świętami wielu klientów będzie także szukało odpowiednich środków do mycia okien. Płyn do szyb jest szeroko stosowanym środkiem czyszczącym, używa się go nie tylko do mycia okien, ale i luster czy innych szklanych powierzchni. Sięgnąć można po płyny do mycia szyb Ajax, które dostępne są w 4 wariantach. Ajax Potrójnie Aktywny zawiera aktywną, potrójną formułę, która chroni przed zaciekami po deszczu, zapewnia maksymalną przeźroczystość oraz ogranicza osadzanie się zanieczyszczeń. Płyn usuwa także tłusty brud i osady.
Ajax Kryształowa Czystość − jego formuła zawiera amoniak, środek wysoce skuteczny w czyszczeniu okien. Płyn idealnie czyści okna zapewniając maksymalną przeźroczystość. Ajax Ocet z Grejpfrutem ma zapewnić usuwanie opornego brudu, takiego jak: tłusty osad na oknach kuchennych czy smugi z zanieczyszczeń. W skład formuły wchodzą ocet, składnik od dawna znany ze skuteczności czyszczenia oraz ekstrakt z czerwonego grejpfruta nadający przyjemny zapach. Płyn zapewnia szklanym powierzchniom połysk bez konieczności mycia wstępnego i dodatkowego nabłyszczania. Ajax Floral Fiesta służy natomiast do usuwania kurzu i brudu z szyb i innych zmywalnych powierzchni. Zapobiega zaciekom, a po umyciu pozostawia kwiatowy zapach.
Płyny do mycia szyb Ajax posiadają teraz zmienione, nowoczesne etykiety z załączonymi ikonami powierzchni zastosowania. Teraz płyny Ajax dostępne są w większym, bardziej ekonomicznym opakowaniu.
Nowość goni Nowość
Mimo tak szerokiej ofert środków do czyszczenia producenci wciąż zaskakują konsumentów czymś nowym. Firma S.C. Johnson wprowadziła ostatnio nowe warianty aerozoli – Pronto Lime – aerozol przeciw kurzowi do różnych powierzchni – który zastąpi dotychczasowy wariant Lemon. Dzięki naturalnemu składnikowi – limonce – skutecznie czyści, nadaje połysk i pozostawia przyjemny zapach. SCJ wprowadza także zupełnie nową serię produktów Aloe Vera z dodatkiem aloesu, który pomaga czyścić, chronić i pielęgnować powierzchnie drewniane. Dotychczasowy aerozol do drewna Orange zostanie zastąpiony przez Pronto Aloe Vera, natomiast ściereczki Aloe Vera zastąpią dotychczasowe Pronto Classic. Na półkach znajdziemy także nowy rozpylacz – Aloe Vera - do powierzchni drewnianych. „Sukces rozpylacza Mutisurface pozwala zakładać, że rozpylacz do drewna Aloe Vera także zyska uznanie konsumentów. Wygodna forma rozpylacza sprzyja częstszemu używaniu produktu, co przekłada się na większą częstotliwość zakupów przez konsumentów” – przewiduje Krzysztof Niemancewicz.
Nowe formuły środków czyszczących uzależnione są od tego, do jakiego rodzaju powierzchni są przeznaczone. Producenci preparatów do podłóg z drewna czy kamienia powinni informować, jakiego specyfiku najlepiej użyć, w celu zapewnienia danej powierzchni pięknego wyglądu i przedłużenia właściwości użytkowych.
Firma Werner & Mertz Delta Polska Sp. z o.o. oferuje produkowane w Niemczech środki do podłóg twardych marki Emsal. Emsal to gama produktów do czyszczenia, pielęgnacji i ochrony podłóg z drewna (Emsal Parkiet i Emsal do Czyszczenia drewna), paneli laminowanych (Emsal Panele), kamienia (Emsal Kamień), ceramiki, tworzyw sztucznych (Emsal Połysk). Zawierają wyjątkowe formuły, oparte na naturalnych składnikach. Produkty te są bardzo wydajne, skutecznie usuwają zabrudzenia z podłóg, jednocześnie je nabłyszczają i impregnują, chroniąc podłogi i fugi przed uszkodzeniami i przed szkodliwym wpływem czynników zewnętrznych takich jak promienie UV, wilgoć.
„W naszej ofercie posiadamy także serię produktów marki tuba do podłóg miękkich, czyli do dywanów i wykładzin oraz do tapicerki. Nie można zapominać o stosowaniu odpowiednich środków pielęgnujących – samo trzepanie dywanu nie wystarczy. Produkty marki tuba idealnie usuwają brud, plamy i wszelkie zanieczyszczenia, odświeżają kolory i przywracają tkaninom dywanowym sprężystość i miękkość. Ułatwiają utrzymanie czystości w domu i w pracy” – zachwala Agnieszka Majewska, marketing assistant w firmie Werner & Mertz Delta Polska Sp. z o.o. Gama środków tuba obejmuje następujące produkty: Szampon do dywanów – do prania ręcznego jak i do maszyn czyszczących, Proszek do dywanów i wykładzin, Odplamiacz w sprayu i Piankę do czyszczenia dywanów i tapicerek impregnującą włókna, a także Piankę do tapicerek i tekstyliów, która czyści, chroni włókna i kolory, oraz specjalny poręczny Odplamiacz z gąbką i szczoteczką – do tapicerek samochodowych, wykładzin.
Najskuteczniejsze są produkty przeznaczone do mycia, czyszczenia i pielęgnacji określonego rodzaju podłóg, gdyż formuła każdego z nich jest opracowywana specjalnie do danej powierzchni – twierdzi Agnieszka Majewska i dodaje, że konkurencja oferuje środki uniwersalne, które można stosować od każdego rodzaju podłogi. „Stosowanie takich produktów może odbyć się raz na jakiś czas, ale do regularnej pielęgnacji należy stosować odpowiednie środki specjalistyczne” - podkreśla przedstawicielka firmy.
Produkty uniwersalne marki Frosch, które Werner & Mertz Delta Polska posiada w swojej ofercie polecane są dla osób, które z jakichś względów nie mogą lub nie chcą stosować dostępnych na rynku środków czystości na przykład z uwagi na alergie. Takim produktem jest np. Frosch Neutralny Środek Czyszczący, który posiada delikatną formułę na bazie naturalnych składników, które ulegają w 98% biodegradacji. Jest to produkt, który z powodzeniem może być stosowany do mycia podłóg w domach, w których są małe dzieci czy zwierzęta domowe.
Do codziennej, bieżącej pielęgnacji świetnie sprawdzają się produkty, których głównym atutem jest łatwość użycia na przykład ściereczki, spraye i aerozole. Do regularnej pielęgnacji należy stosować produkty specjalistyczne, polecane do gruntownego oczyszczania drewna. Ponadto ważne jest, czy dany produkt przeznaczony jest do drewna lakierowanego, czy surowego. Jedne produkty nadają drewnianym przedmiotom wysoki połysk, inne impregnują. Do wyboru mamy preparaty bezbarwne i środki, które ożywiają i pogłębiają barwę drewna dzięki zawartym pigmentom - możliwości jest bardzo wiele. Ta różnorodność pozwala klientowi wybrać najbardziej odpowiadający mu produkt – mówi przedstawicielka Werner & Mertz Delta Polska. W ofercie tej firmy znajdziemy między innymi Emsal Środek do czyszczenia drewna. Jest to płyn przeznaczony do wszystkich zmywalnych powierzchni z drewna: podłóg, mebli, przedmiotów i wyposażenia. Produkt stosowany jest wyłącznie w rozcieńczeniu, dlatego delikatnie, ale skutecznie czyści drewno nie pozostawiając smug i nie tworząc warstw. Dzięki swej formule, zawierającej kompozycję specjalnie dobranych składników, w tym olej lniany, płyn emsal nie tylko czyści i pielęgnuje drewno, ale także zapewnia ochronę przed kurzem, gdyż ma działanie antystatycznie. Dodatkowo pozostawia przyjemny zapach.
Innym preparatem do mebli drewnianych, który poleca Werner & Mertz Delta Polska jest Alex Spray do mebli, który zawiera wosk pszczeli i składniki pochodzenia roślinnego, które pielęgnują oraz zapewniają czystość i połysk powierzchni a także przedmiotów z lakierowanego lub woskowanego drewna. Uzupełniającym produktem tej marki są praktyczne jednorazowe ściereczki Alex, nawilżone preparatem czyszczącym z woskiem pszczelim, idealne do codziennego czyszczenia i usuwania kurzu z mebli.
Dobra jakość ze średniej półki
Producenci oferują coraz bardziej ulepszone środki, które mają sprostać wzrastającym potrzebom i oczekiwaniom klienta. Jest to trudne zadanie, bo oprócz standardowego działania produktów myjących, klienci poszukują wyrobów o dodatkowych walorach użytkowych, takich jak np. odświeżający zapach, jednoczesne mycie i nabłyszczanie powierzchni, szybkie schnięcie, zabezpieczenie podłogi przed wilgocią a nawet przed zarysowaniem.
„Niestety większość profesjonalnych środków do mycia i pielęgnacji podłóg stanowią produkty markowe, których ceny przewyższają możliwości finansowe większości Polaków. Należy przy tym zauważyć, iż obecnie na rynku trudno jest znaleźć tego typu produkty, należące do średniej półki cenowej” – twierdzi Joanna Korzonkiewicz-Kabat, Specjalista ds. Marketingu „Barwa” Sp. z o.o. Ta firma w swojej ofercie posiada gamę środków czystości mieszczących się na średniej półce cenowej. Są to między innymi Uniwersalne płyny do mycia Fix (o zapachu pomarańczy i jabłka), które nie tylko oczyszczają zabrudzone powierzchnie, ale jednocześnie nabłyszczają i pozostawiają długotrwały zapach.
Dużym zainteresowaniem wśród klientów firmy „Barwa” cieszy się również Emulsja do mycia i konserwacji paneli i drewna lakierowanego 2w1. Jest to wyrób charakteryzujący się dwufazową skutecznością – dokładnie usuwa wszelkie zabrudzenia, nie niszcząc powierzchni, a następnie dzięki zawartości specjalnego wosku chroni podłogę przed zawilgoceniem, zmniejszając przy tym osadzanie się kurzu.
Klienci coraz częściej poszukują preparatów do mycia powierzchni kamiennych. W związku z tym „Barwa” Sp. z o.o. postanowiła wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i rozszerzyła swój asortyment o Kamień-Fix. Jest to wyrób profesjonalnie czyszczący do takich powierzchni jak m.in. posadzki, schody, tarasy. Produkt ten w szczególności polecany jest do mycia trudnych zabrudzeń będących wynikiem prac remontowo-budowlanych.
Kamień i rdza
Oddzielnym segmentem rynku są preparaty specjalistyczne w poszczególnych podgrupach na przykład służące do usuwania kamienia i rdzy. Zainteresowanie nimi wciąż jednak rośnie, gdyż zapewniają one efektywne czyszczenie określonej powierzchni.
„Nie sądzę, aby środki specjalistyczne wyparły z rynku preparaty uniwersalne. Należy podkreślić, że pojawia się coraz więcej preparatów uniwersalnych, o zastosowaniu wszechstronnym, czyli również do usuwania kamienia i rdzy. Na zainteresowanie konsumentów preparatami specjalistycznymi ma znaczący wpływ komunikacja reklamowa w mediach” – uważa Anna Wójcikowska-Figura, kierownik działu marketingu INCO-VERITAS S.A. GChG.
Dlatego też większość producentów chemii gospodarczej posiada w swojej ofercie zarówno preparaty uniwersalne (również te z wysoko rozbudowaną specjalizacją), jak i specjalistyczne. „W przypadku Ludwika płynu do mycia naczyń, nasz produkt pomimo jasno komunikowanego zastosowania, jest również od wielu lat stosowany przez konsumentów jako płyn uniwersalny do mycia wszelkich typów powierzchni – w tym również okien. Równocześnie wprowadziliśmy do sprzedaży preparaty specjalistyczne pod marką Ludwik tj.: płyn do szyb w sprayu, płyn do powierzchni zatłuszczonych w sprayu, płyn do szyb i ram. Z myślą o porządkach wielkanocnych przygotowaliśmy kolejne specjalistyczne nowości rynkowe marki Ludwik - mleczko czyszczące do stali nierdzewnej i chromowanej oraz mleczko czyszczące do ceramicznych płyt kuchennych” – przedstawia ofertę INCO-VERITAS Anna Wójcikowska-Figura.
Firma wprowadziła także do swojego asortymentu nową linię preparatów do podłóg pod marką BUWI. W jej skład wchodzą preparaty specjalistyczne do mycia i konserwacji kamienia, terakoty, PCV i linoleum oraz paneli.
Jak podkreśla Małgorzata Urbaniec, specjalista ds. sprzedaży w Spółdzielni „Jedność”, przed wyprodukowaniem każdego nowego środka do czyszczenia i pielęgnacji należy uzyskać jak najwięcej informacji o preferencjach klienta i o cechach użytkowych jakie powinien spełniać nowy produkt. Tak też było w trakcie opracowywania przez specjalistów Spółdzielni ds. wdrożeń Sprayu i Pianki do mebli pod marką LUXPOLER – produktów do pielęgnacji, czyszczenia i konserwacji mebli matowych i o wysokim połysku.
Spray do mebli zawiera specjalnie dobrane woski, delikatne środki czyszczące oraz substancje ochronne i konserwujące. Emulsja wzbogaca i pielęgnuje naturalną strukturę drewna oraz jest ergonomiczna w użyciu. Przeciwdziała osadzaniu się kurzu i nadaje czyszczonym powierzchniom połysk bez konieczności polerowania. Ze względu na zawarte w niej woski naturalne, jest polecana także do czyszczenia i konserwacji przedmiotów ze skóry, materiałów skóropodobnych, skaju oraz tworzyw sztucznych. Dodatkowo, kompozycja olejków o zapachu pomarańczowym podnosi komfort stosowania produktu i pozastawia przyjemny zapach w pomieszczeniu. Pianka do mebli jest natomiast nowoczesnym preparatem do codziennej pielęgnacji powierzchni drewnianych. Chroni naturalne piękno drewna i zabezpiecza je przed szybkim starzeniem. Preparat dzięki unikalnej recepturze przeciwdziała osadzaniu się kurzu oraz brudu. Bogaty w wysokiej jakości woski naturalne oraz związki silikonowe nadaje czyszczonym powierzchniom wysoki połysk bez konieczności polerowania.
Wszelkie własności użytkowe w/w produktów potwierdzone zostały badaniami wyspecjalizowanych laboratoriów. Produkty te są bezpieczne dla zdrowia użytkowników, co gwarantują atesty Państwowego Zakładu Higieny.
Tylko zadbane przedmioty z drewna będą dłużej służyły i zdobiły dom. Dlatego wybór środka do pielęgnacji drewna nie może być przypadkowy. Przed świętami natomiast warto sięgnąć po odpowiednie środki, które pozwolą nam szybko i skutecznie doprowadzić dom „do błysku”, a nam pozwolą spędzić więcej czasu z rodziną i bliskimi. (Anna Sylwiak)
Wśród poprawek pojawiła się jednak istotna zmiana związana...
Prace budowlane rozpoczną się w maju 2025 roku i potrwają 24...
W tym roku Polacy przeważnie chcą skorzystać z obniżek cen...
Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro...
Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...