Kategorie produktów

Karnawał po polsku

Wtorek, 19 stycznia 2021 Autor: Monika Kociubińska, HURT & DETAL Nr 01/179. Styczeń 2021
Karnawał w Polsce ma bardzo bogatą tradycję. Najbardziej kojarzy nam się z dobrą zabawą przy smacznych daniach i przekąskach oraz ulubionych trunkach. Detaliści powinni zawczasu uzupełnić asortyment swoich sklepów, by przygotować się na zwiększoną rotację wielu produktów. Alkohole, napoje, soki, wędliny, chipsy, gotowe potrawy i… wiele innych kategorii!
Dawniej karnawał w Polsce był świętowany bardziej hucznie niż dziś. Czas ten upływał na wielkich ucztach, maskaradach i licznych zabawach. Zgodnie z kalendarzem karnawał rozpoczyna się w święto Trzech Króli i kończy tuż przed Wielkim Postem. W tym roku będziemy spędzać ten czas nieco inaczej, w mniejszym gronie, ale z pewnością nie zabraknie kolorowych drinków oraz pysznych przekąsek.

Karnawałowe trunki

Kategorią, na którą szczególnie należy zwrócić uwagę w tym czasie są alkohole. Sklepy małoformatowe około 25% wartości sprzedaży zyskują ze sprzedaży właśnie tej kategorii. Jak przyznaje Arleta Charkot, analityk danych sprzedażowych CMR, ważnym okresem sprzedażowym dla sklepów są nie tylko święta Bożego Narodzenia, ale także Sylwester i okres karnawałowy. Jednak wzrosty w karnawale nie są takie same dla wszystkich kategorii.

„W karnawale chętnie sięgamy po wódki – zarówno czyste, jak i smakowe, sumarycznie ich udziały w wartości sprzedaży wszystkich alkoholi w sklepach małoformatowych do 300 mkw. w tym czasie sięgają około 40% (w tym ponad 25% należy do wódek czystych). Jest to najpopularniejszy z mocnych alkoholi, który nadaje się nie tylko do picia w czystej postaci, ale stwarza możliwości tworzenia niezliczonej ilości drinków, po które konsumenci chętnie sięgają w karnawale” – przyznaje ekspertka CMR.

Z trunków mocniejszych w okresie karnawału w sklepach małoformatowych do 300 mkw. popularność zyskują także wina (ok. 5% wartości sprzedaży alkoholi w małym formacie) oraz whisky i bourbony (ok. 3% udziałów wartościowych w sprzedaży alkoholi). „Największe udziały w winach generuje wino stołowe (ok. 3% wartości sprzedaży alkoholi). Najczęściej kupowane SKU należą jednak do win musujących – ważnym czynnikiem są tutaj częste promocje zapasów” – przyznaje Arleta Charkot.

Whisky posiada bardzo zróżnicowany bukiet smaków i aromatów, dlatego coraz częściej pojawia się w, cieszących się dużą popularnością w okresie karnawałowym, drinkach. „Szczególnie dobrze sprawdza się w połączeniu z kruszonym lodem, który pozwala złamać i zmiękczyć smak wytrawnych lub torfowych odmian tego trunku” – podkreśla Jarosław Buss, właściciel firmy Tudor House, organizator corocznego festiwalu Whisky Live Warsaw.

Wzrost popularności whisky w formie koktajlowej nie jest przypadkowy, a za całym trendem stoją… koncerny. W ostatnich latach dolna granica przedziału wiekowego miłośników whisky mocno się obniżyła.

Przygotowanie oferty

Okres karnawału to tradycyjnie czas sprzedażowych żniw dla producentów alkoholi. Czego w tym czasie nie może zabraknąć na sklepowej półce?

„Na pewno «bąbelków», które tradycyjnie utożsamiamy z karnawałem. Wina musujące, szampany i bardzo popularne prosecco muszą być odpowiednio wyeksponowane. Podczas spotkań będą służyć jako samodzielne drinki, ale również jako baza do modnych koktajli, tj. aperol, bellini czy limoncello spritz. Oprócz win musujących, wyeksponowane powinny być także alkohole mocne – wódki, whisky i giny – również w wersjach prezentowych z bonusami w postaci kieliszków czy szklanek. Warto też zadbać o kilka pozycji alco-free. Ten segment dla osób niechcących lub niemogących spożywać napojów alkoholowych rozbudowuje się coraz bardziej. Dziś marki w swoich ofertach mają już nie tylko piwa bezalkoholowe, lecz także wina czy prosecco – warto o tym pamiętać” – przyznaje Paweł Waśko, Group Account Manager w ASM Sales Force Agency.

Jak dodaje ekspert, aranżując półkę z alkoholami, detaliści powinni zadbać o jej komplementarność i wzbogacić ją o softy gazowane i niegazowane. „Karnawał mimo pandemii będzie czasem wzmożonych spotkań, dlatego w sklepach obok alkoholi muszą pojawić się również torebki prezentowe, korkociągi i korki do wina. Alkoholom mogą towarzyszyć też impulsowe przekąski, chipsy, paluszki czy mini-kabanosy. Kategoria przekąsek w okresie karnawału rotuje znakomicie. Aby stworzyć sylwestrowe czy imprezowe menu, konsumenci sięgają po produkty w wygodnych opakowaniach – wszelkiego rodzaju snacki, mięsne przegryzki czy półprodukty (np. ciasto francuskie), z których szybko można przygotować kreatywne i lubiane dania. Podstawą przy tworzeniu półki karnawałowej jest to, aby myśleć jak konsument, który potrzebuje zaopatrzyć się w produkty smaczne, a jednocześnie łatwe do podzielenia i wygodne do spożycia, np. podczas standing party i domówek. Na półce karnawałowej tego typu asortyment musi być szczególnie mocno wyeksponowany, by efektywnie zwiększać sprzedaż i maksymalnie wykorzystać czas wzmożonej aktywności konsumentów w sklepach” – doradza Paweł Waśko.

Przekąski

Niskie temperatury i długie karnawałowe wieczory wydają się być idealną okazją do spotkań w gronie najbliższych. Paczkowane wędliny, różnego rodzaju kabanosy, suche kiełbasy w plastrach czy suszone mięsne przekąski to produkty, które pozwalają w krótkim czasie zorganizować smaczny i ciekawy poczęstunek dla każdego. „Producenci przekąsek oferują ciekawy wybór produktów m.in. suszone paski wołowiny czy klasyczne chipsy salami oraz te z różnymi dodatkami (np. z chilli czy o smaku sera cheddar), a niewielka ilość produktów na sklepowej półce wynika z krótkiej obecności tego typu produktów na rynku. W przypadku paczkowanych wędlin i plastrowanych suchych kiełbas ważną rolę odgrywa przyzwyczajenie zakupowe – większość klientów zakupu tych kategorii dokonuje w sklepach mięsnych, gdzie produkty sprzedawane są na wagę” – przyznaje Ewa Pikuła.

Słone przekąski to jedna z częściej kupowanych kategorii produktów w sklepach małoformatowych do 300 mkw. – według CMR w okresie styczeń-luty 2020 r. ich udziały w liczbie transakcji wyniosły ponad 6%. „Największym segmentem kategorii słonych przekąsek w tym formacie sklepów są chipsy, chrupki i prażynki, które w ubiegłym roku w okresie karnawału osiągnęły ponad 60% udziałów wartościowych tej kategorii. Za blisko 70% wartości sprzedaży tego segmentu odpowiadały same chipsy” – przyznaje Ewa Pikuła z CMR. Segmentem, który odpowiadał za ponad 20% wartości sprzedaży słonych przekąsek są orzeszki, bakalie, popcorn oraz chipsy owocowo-warzywne. Z kolei słone paluszki, precle, talarki oraz krakersy i chrupki chlebowe według danych CMR w czasie ostatniego karnawału odpowiadały za około 15% wartości sprzedaży słonych przekąsek.

Do przekąsek imprezowych, które nie wymagają dłuższych przygotowań należą sery, podane w formie deski serów. Najczęściej goszczą na nich sery żółte oraz pleśniowe. Jak przyznaje Renata Jakubowska z CMR, sery pleśniowe dostępne są w około połowie sklepów małoformatowych do 300 mkw. zarówno w okresie karnawału, jak i poza nim. Klienci tego typu placówek mają do wyboru ok. 4 wariantów sera pleśniowego. W przypadku serów żółtych dostępność tej kategorii w małym formacie jest stabilna w ciągu roku – występują w ok. 8 na 10 sklepów tego typu. Według instytutu liderem sprzedaży w kategorii jest SM Mlekpol, a następnie SM Mlekovita oraz OSM Sierpc. „W karnawale 2020 r. tych troje producentów odpowiadało za ok. 63% sprzedaży wartościowej całej kategorii” – dodaje Renata Jakubowska.

Napoje

Na karnawałowych imprezach nie może zabraknąć napojów bezalkoholowych zarówno gazowanych, jak i niegazowanych. Z uwagi na popularność obu kategorii trudno na rynku znaleźć sklep, który nie miałby w ofercie tych właśnie produktów. Według danych CMR wybór produktowy jest bardzo szeroki, na półce sklepu małoformatowego do 300 mkw. znajduje się średnio aż 45 różnych wariantów napojów gazowanych i 35 niegazowanych. W napojach gazowanych ponad połowa sprzedaży wartościowej rynku sklepów małoformatowych należy do koncernu Coca-Cola (wiodące marki: Coca-Cola, Fanta, Sprite), na drugim miejscu z 30% udziałem w rynku plasuje się PepsiCo (wiodące marki: Pepsi, Mirinda, 7UP). Drugoligowi gracze z udziałami w granicach 2-6% to Colian, Zbyszko, Hoop i Orangina. W napojach niegazowanych prym wiedzie firma Maspex z blisko 80% udziałem w rynku (marki Tymbark, Kubuś, Caprio), drugie miejsce zajmuje producent Hortex (ok 6%).

Polski konsument jest coraz bardziej wymagający i zwraca większą uwagę na jakość produktów. Istotna w tym okresie jest nie tylko półka z alkoholami, ale też z przekąskami słonymi, kabanosami czy serami. Nie bez znaczenia będzie też właściwe wyeksponowanie produktów, które w czasie karnawału są najczęściej kupowane.

Monika Kociubińska
Redaktor




tagi: karnawał , dania , produkty spożywcze , alkohole , sprzedaż , handel , konsument ,