Ciastka, praliny, czekolady… to niezastąpione pomysły na prezent, z danej okazji czy też bez niej. W okresie Bożego Narodzenia i Sylwestra chętnie obdarowujemy bliskich słodkimi przysmakami, a także gościmy ich w domach, gdzie nie może zabraknąć odrobiny słodyczy. Czego poszukują Polacy w tym świątecznym czasie?
Co rok producenci szykują specjalne odsłony swoich słodyczy, by podkreślić klimat świąt Bożego Narodzenia. Na sklepowych półkach goszczą Mikołaje, renifery, aniołki, bombki oraz choinki, a także uwielbiane przez dzieci kalendarze adwentowe. Taka atmosfera panuje w sklepach od ostatnich dni października, natomiast znika wraz z końcem drugiego dnia świąt. Wtedy jednak konsumenci szykują się już na celebrowanie ostatniego dnia roku, czyli Sylwestra. Choć tym razem sylwestrowe spotkania będą wyglądały zupełnie inaczej, ze względu na panującą pandemię, Polacy i tak będą chcieli osłodzić sobie przełom 2020 i 2021 roku.
Razem lepiej
W święta Polacy najbardziej lubią… być razem! Radosna atmosfera, prezenty i czas spędzany z rodziną czynią Boże Narodzenie najbardziej wyczekiwanym okresem w całym roku. Pandemia spowodowała, że z jeszcze większym utęsknieniem czekamy na powrót do normalności i możliwość nieograniczonego celebrowania chwil z najbliższymi1.
„Słodycze takie jak ciastka, praliny i pianki z czekoladą są nieodzownym elementem spotkań towarzyskich. Okres świąt Bożego Narodzenia i Sylwestra, kiedy to jest okazja do wspólnego świętowania wpływa znacznie na sprzedaż tych kategorii” – komentuje Zofia Fedak, analityk danych CMR.
Ciastka górą
Kategorią odnotowującą gwałtowne wzrosty już od listopada są ciastka, a to wszystko za sprawą pierniczków. CMR podaje, że w okresie bożonarodzeniowym ich udziały wartościowe w ciastkach zwiększają się dwukrotnie w porównaniu do reszty roku. Za prawie połowę udziałów tego typu wyrobów odpowiada marka Kopernik. Produkty tego producenta można w tym okresie znaleźć w ok. 1/3 sklepów małego formatu do 300 mkw. sprzedających kategorię. Na półkach sklepowych liczba wariantów pierniczków Kopernika zwiększa się z około 2 do około 3. Największe udziały generuje wariant Kopernik Katarzynki – pierniki w czekoladzie 60 g. W święta Bożego Narodzenia 2019 znajdował się on na 9. miejscu w rankingu względem udziałów w wartości sprzedaży wszystkich ciastek.
Jak wskazują dane CMR, najwyższa wartość sprzedaży ciastek w sklepach małoformatowych do 300 mkw. w ciągu roku przypada właśnie na połowę listopada, kiedy to największą sprzedaż generują wafle familijne, a także wspomniane już pierniki. W 2019 roku, w okresie przygotowania do świąt, jak i w ich trakcie klienci sklepów małego formatu wydali na ciastka o ok. 10% więcej niż w roku poprzednim. Wpływ na to miała większa liczba paragonów z tymi produktami, a także wyższe ceny. Warto również zauważyć, że na tydzień przed świętami klienci częściej sięgają po herbatniki, które są niezbędnym składnikiem niektórych ciast.
„Z kolei w okresie Sylwestra notuje się gwałtowny spadek znaczenia pierników i jednoczesny wzrost innych typów ciastek – głównie wafli, biszkoptów i markiz. Topowymi produktami kategorii są: Jeżyki Classic 140 g, Dr Gerard Pryncypałki wafelki kakaowe 235 g i Pieguski 135 g” – dodaje ekspertka. Polacy chętnie sięgają też po kultowe już Delicje (Mondelez) czy ciastka Hit (Bahlsen).
Oblane czekoladą
Według danych instytutu Boże Narodzenie to także kluczowy sezon dla pralin i pianek w czekoladzie, kiedy to sprzedaż tej kategorii rośnie prawie dwukrotnie w tygodniu z Mikołajkami oraz w tym poprzedzającym Boże Narodzenie. Jest to bowiem zwykle okres szkolnych czy firmowych spotkań wigilijnych, podczas których te słodycze odgrywają znaczącą rolę. Niestety w tym roku sytuacja epidemiczna nie pozwala na takie świętowanie, przez co mogą zmienić się tendencje zakupowe kategorii.
„W ostatnie święta do rozwoju znaczenia pianek oblanych czekoladą przyczynił się Wedel wraz z poszerzeniem dostępności swoich produktów w sklepach małoformatowych. Niezastąpionym liderem w tych słodkościach jest marka Ptasie Mleczko. Jej udziały we wszystkich typach pralin wzrosły o 2,3 p.p. w okresie bożonarodzeniowym 2019 roku. Jej standardowy produkt – Wedel Ptasie Mleczko waniliowe 380 g – znajdował się na pierwszym miejscu w rankingu wszystkich pralin za okres od listopada do świąt Bożego Narodzenia” – tłumaczy Fedak. Obecnie możliwe jest zakupienie kultowych pianek w limitowanym opakowaniu z szatą graficzną inspirowaną odsłoną z 1993 r. Ofertą specjalną objęte zostały dwa uwielbiane przez Polaków smaki: waniliowy i śmietankowy2.
Praliny i pianki w czekoladzie można znaleźć średnio w 3/4 placówek małoformatowych. Szerokość półki w tym formacie to zazwyczaj ok. 3 wariantów produktów z kategorii. Natomiast ciekawą, zdrowszą alternatywą dla tej kategorii mogą być batoniki twarogowe oblane pyszną czekoladą. W swojej ofercie takowe posiada SM Mlekovita pod marką MiaMu.
Kawowe uzupełnienie smaku
Zdaniem naukowców z Uniwersytetu Cornella w Nowym Jorku, wypicie filiżanki kawy wzmaga ochotę na zjedzenie czegoś słodkiego. Jest to spowodowane faktem, że kofeina zmienia sposób, w jaki odbieramy słodki smak3. Dlatego też często w parze z kawą występują właśnie ciastka, ciasta czy praliny. Różnorodność półki kawowej jest równie szeroka – konsument może wybierać spośród kaw ziarnistych, rozpuszczalnych, mielonych, zbożowych czy miksów kawowych, a także popularnych ostatnio kaw mrożonych.
W obecnych czasach, kiedy to niemożliwe są wizyty w kawiarniach, na znaczeniu zyskuje kawa przyrządzana w zaciszu własnego domu, z dobrej jakości ziaren. To także ciekawa alternatywa na świąteczny prezent dla kawowych smakoszy.
W grudniu warto pamiętać o zbliżających się coraz większymi krokami świętach Bożego Narodzenia, a także okresie Sylwestra i Nowego Roku. Słodycze to bardzo często występująca forma upominku pod choinkę czy z okazji Mikołajek. Dlatego też tak ważna jest różnorodna oferta trafiająca w gusta zarówno najmłodszych, jak i dorosłych. Z kolei umieszczenie kawy w okolicy słodkiej półki może dodatkowo zwiększyć jej rotację.
Weronika Nowak
Redaktor
1 „Świąteczne słodycze od Goplany i Solidarności”, informacja prasowa, 19.11.2020 r.
2 „Ptasie Mleczko® w kultowym opakowaniu z lat 90.”, informacja prasowa, 19.11.2020 r.
3https://zywienie.abczdrowie.pl/kofeina-pobudza-apetyt-na-slodycze-sprawia-ze-napoje-i-jedzenie-wydaja-sie-mniej-slodkie