Przez 30 lat obecności na rynku firma Henkell Freixenet Polska zdobyła silną pozycję i stworzyła portfolio pełne marek uwielbianych przez konsumentów. Doświadczenie i oparcie produkcji na wysokiej jakości alkoholach pozwoliły na osiągnięcie sukcesu sprzedażowego oraz zdobycie zaufania klientów. O historii przedsiębiorstwa, trendach rynkowych, a także planach firmy rozmawiamy z Joanną Semczuk, Dyrektor ds. Handlu i Logistyki oraz Członkiem Zarządu Henkell Freixenet Polska.
30 lat obecności na rynku świadczy o wysokiej jakości produktów, sile marki i zaufaniu konsumentów. Jak wyglądały początki firmy na rynku?
Rozpoczynaliśmy naszą działalność w początkach gospodarki wolnorynkowej, kiedy na rynku mieliśmy do czynienia z ogromną przewagą popytu nad podażą.
Konsumenci funkcjonujący w warunkach ciągłych niedoborów produktów kupowali to, co było w danej chwili dostępne. Zamówienia od klientów hurtowych czekały na realizację, a to co zostało wyprodukowane natychmiast opuszczało magazyn, by możliwie szybko trafić do sklepów.
…a jak kształtował się dalszy rozwój przedsiębiorstwa? Czy w całej historii Henkell Freixenet zapisały się momenty, które miały przełomowy wpływ na działalność firmy i jej przyszły kierunek rozwoju?
Największą wartością naszej firmy są pracownicy. Lojalni i oddani przez wiele lat tworzyli marki, pracowali przy ich produkcji czy sprzedaży. To dzięki nim osiągnęliśmy rozwój na polskim i zagranicznym rynku. Najważniejszym i decydującym punktem zwrotnym w dalszym rozwoju firmy było wejście w struktury niemieckiego właściciela Henkell&Soehnlein. Przyjęcie międzynarodowych standardów pracy, ogromne inwestycje w zaplecze produkcyjne oraz rozwój kadry sprawiły, że mogliśmy dynamicznie rozwijać firmę. Było kilka kamieni milowych w rozwoju naszego przedsiębiorstwa – zaufanie jakim obdarzyła nas Grupa Campari, wiele lat byliśmy dystrybutorem takich produktów jak Campari, Cinzano czy wino musujące Gran Cinzano. Czas kiedy zajmowaliśmy się tymi markami był dla nich rekordowym w wynikach sprzedażowych. Ważnym momentem w historii firmy Henkell Freixenet Polska była akwizycja Ginu Lubuskiego, która rozpoczęła etap naszej dominacji w obecnie najszybciej rozwijającej się kategorii rynkowej. Bardzo duże znaczenie dla pozycji firmy na rynku miało wprowadzenie na rynek polski marki Mionetto Prosecco.
Realizując przemyślaną strategię marki przekonaliśmy konsumenta, że obok dotychczas kluczowego dla sprzedaży win musujących sezonu sylwestrowo-karnawałowego, także okres letni sprzyja konsumpcji prosecco. W efekcie bardzo szybko wypracowaliśmy pozycję lidera. Kolejnym kluczowym momentem w rozwoju firmy było wprowadzenie do oferty win marki Freixenet – światowego potentata w sprzedaży win musujących. Dzięki temu uzupełniliśmy nasze kompetencje w zakresie win musujących o hiszpańską Cavę oraz inne wina pod marką Freixenet.
Jak zmieniające się w ostatnich trzech dekadach trendy wpłynęły na kształt portfolio i politykę firmy?
Ostatnie 30 lat to czas ogromnych przeobrażeń w zachowaniu i postawach konsumentów. To kilka pokoleń diametralnie różniących się od siebie. Jeszcze trzy dekady temu na polskich stołach królowała czysta wódka, wina deserowe, wermuty i gotowe drinki. Dziś umacnia się trend prosecco, cava, rośnie kategoria win, a wśród alkoholi mocnych obserwujemy m.in. dynamiczny wzrost kategorii ginu, w której liderem pozostaje niezmiennie Gin Lubuski. Naszym powodem do dumy jest także rozwój kategorii likierów, w której dominuje Advocaat Dalkowski.
Uważnie śledzimy rynek i proponujemy naszym konsumentom produkty, które dostosowane są do ich oczekiwań. Nasza marka Mionetto Prosecco – wartościowo nr 1 na rynku1 – rozwija kategorię prosecco, a w ślad za nią podąża hiszpańskie wino musujące pod marką Freixenet Cordon Negro oraz Carta Nevada – wartościowo nr 1 na rynku2.
Niezależnie od trendów i zmian w dynamice poszczególnych kategorii alkoholowych wszystkie nasze produkty łączy jedna wspólna cecha – najwyższa jakość na każdym etapie – od składników aż po obecność w punktach sprzedaży.
Innowacyjność wpisana jest w DNA firmy – świadczy o tym m.in. docenienie produktów Henkell Freixenet w tegorocznej edycji konkursu „Złote Innowacje FMCG & Retail”. Jak ważne jest dla przedsiębiorstwa nowatorskie podejście do produkcji?
Trend innowacji wpisał się już trwale w strategię naszej firmy – regularnie uzupełniamy portfolio o nowości w najważniejszych dla nas kategoriach. Ofertę Ginu Lubuskiego wzbogaciliśmy bardzo szybko o innowacyjny wariant różowy – Pink Gin by Lubuski. Następnie wprowadziliśmy nowe smaki w tej linii – Blue Gin i Green Gin.
W ostatniej edycji konkursu „Złote Innowacje FMCG & Retail” konsumenci przyznali złotą statuetkę wyjątkowej nowości w naszym portfolio – winu Chianti Freixenet. Wysoka jakość wina doskonale koresponduje z unikatowym wizerunkiem – nawiązującym do diamentów. Uznanie klientów jest dla nas najlepszą nagrodą i motywacją, by poszukiwać nowatorskich rozwiązań nie tylko w zakresie kreacji produktowych, ale także niebanalnych rozwiązań dekoracyjnych.
Jak obecnie kształtuje się rynek alkoholi w Polsce? Jakie są najbardziej widoczne tendencje?
Do czasu wybuchu pandemii praktycznie w większości kategorii alkoholowych widoczny był trend premiumizacji. Wynikał on głównie z rosnącej zamożności społeczeństwa. Liczyła się jakość produktu, której najczęściej towarzyszy wyższa cena. Czas pandemii nie pozostał bez wpływu na decyzje zakupowe Polaków – nasze obserwacje pokazują, że towarzyszy im większa rozwaga, a wybory są zaplanowane. Z lęku o niepewną przyszłość Polacy są mniej skłonni do eksperymentowania. Beneficjentami takich postaw są silne marki o ustalonej pozycji, cieszące się zaufaniem konsumentów. Nasz Gin Lubuski oraz Mionetto Prosecco są tego najlepszym przykładem. W znaczący sposób zmienił się sposób dokonywania zakupów. To jest dla nas wszystkich wyzwanie – branża alkoholowa nie może wprost postawić na sprzedaż przez internet – niestety przepisy nie nadążają za zmianami, a ostatnia próba przekonania rządzących do ponownej analizy podejścia w tej sprawie nie została przyjęta pozytywnie.
Eksport jest niezwykle ważną częścią działalności Henkell Freixenet. Jak obecnie wygląda sprzedaż na zagranicznych rynkach? Na których krajach skupiacie się najmocniej?
Europa pozostaje głównym obszarem naszej sprzedaży eksportowej. Na uwagę zasługuje także bardzo pozytywny rozwój eksportu do Azji. Nasz Gin Lubuski zyskał grono lojalnych konsumentów w Chinach. Pink Gin by Lubuski jest największą atrakcją na Tajwanie, a Nalewka Babuni tradycyjnie zabiera konsumentów z Kanady i USA w sentymentalną podróż.
Jak kształtuje się obecna strategia firmy – jakie pozycje będą rozwijane w najbliższym czasie? Czy pojawią się nowości?
Nasze cele strategiczne są jasno określone – zdobycie pozycji lidera w kategorii win musujących – również w Polsce. Jesteśmy największym producentem win musujących na świecie. Natomiast Polska jest krajem o znaczącym i dynamicznie rosnącym potencjale. Od kliku lat bardzo intensywnie rozwijamy kategorię z silną pozycją Mionetto Prosecco. Odkąd mamy w ofercie hiszpańskie wina musujące (Cava) pod marką Freixenet zintensyfikowaliśmy nasze prace także nad tym segmentem. Na efekty nie trzeba było długo czekać – w roku 2020 wartość sprzedaży Henkell Freixenet w kategorii win musujących wzrosła o 39,9%, podczas gdy cały rynek win musujących osiągnął wzrost o 19,7%3.
Będziemy również rozwijać segment ginu z niekwestionowanym liderem – Ginem Lubuskim. Umacnianie naszej przewagi nad pozostałymi graczami tej kategorii wymaga od nas mądrego postępowania. Z uwagi na pozycję – to na nas spoczywa obowiązek jej rozwijania. Sprzyja temu zarówno trend światowy, jak i rosnące zainteresowanie w Polsce.
Ważnym czynnikiem rozwoju naszej firmy są likiery z Advocaatem Dalkowski na czele. Kategoria likierów nie jest łatwa ze względu na technologiczne zaplecze. Know-how wypracowane latami we współpracy z naukowcami od biotechnologii pozwoliło nam dopracować naprawdę niezwykłe produkty. Dysponujemy ogromnym zapleczem produkcyjnym dla wielu spółek grupy Henkell Freixenet na świecie.
Kategoria win spokojnych to obszar, w którym też rozpoczynamy mocno swoją aktywność. Dzięki winnicom na całym świecie oferujemy polskim konsumentom wyjątkowe produkty – m.in. linię Freixenet Italian Style. Doceniają oni jakość, której gwarantem jest marka Freixenet, dlatego w oparciu o ich oczekiwania będziemy wprowadzać na rynek kolejne projekty winiarskie.
Dziękuję za rozmowę.
Joanna Kowalska
V1Henkell Freixenet Polska za Nielsen, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska z Dyskontami (Food), sprzedaż wartościowa w PLN w okresie 10.2019 – 09.2020, kategoria wina musujące, segment: Prosecco.
2Henkell Freixenet Polska za Nielsen, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska z Dyskontami (Food), sprzedaż wartościowa w PLN w okresie 10.2019 – 09.2020, kategoria wina musujące, segment: Cava z wyłączeniem marek własnych.
3Henkell Freixenet Polska za Nielsen, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska z Dyskontami (Food), sprzedaż wartościowa w okresie 10.2019 – 09.2020 w porównaniu do okresu 10.2018 – 09.2019, kategoria wino musujące.