Mondelēz International opublikowała wyniki tegorocznego raportu State of Snacking™ - globalnego badania trendów, które analizuje rolę przekąsek w życiu konsumentów na całym świecie. Podsumowuje on m.in. dane dotyczące zmieniających się nawyków żywieniowych, trendów zakupowych i rosnącego znaczenia świadomej konsumpcji przekąsek podczas pandemii COVID-19. Raport, opracowany we współpracy z firmą badawczą The Harris Poll, oparty jest o badania przeprowadzone wśród tysięcy osób w dwunastu krajach na całym świecie.
„Wyniki tegorocznego raportu State of Snacking wskazują na wzrost spożycia przekąsek na całym świecie oraz wpływ pandemii COVID-19 na zmianę naszych przyzwyczajeń związanych z jedzeniem. Przekąski, które jedliśmy często w biegu, są teraz nieodłącznym elementem rodzinnych rytuałów i sposobem, by cieszyć się chwilą przyjemności – tu i teraz. Konsumenci dodatkowo przywiązują większą uwagę do jakości produktów, kontroli porcji oraz świadomej konsumpcji. Wiemy, jak ważny jest zdrowy styl życia i zbilansowana dieta, dlatego chcemy inspirować naszych konsumentów do większej uważności jeśli chodzi o ich codzienne nawyki żywieniowe. Nieustannie pracujemy nad profilem żywieniowym naszych produktów, ich składem oraz dostępnymi porcjami, aby wesprzeć konsumentów w racjonalnym odżywianiu i ułatwić im świadome wybory żywieniowe”. – powiedział Marcin Dobrock, dyrektor zarządzający Mondelez Polska i kraje bałtyckie.
Poniżej kluczowe wnioski z raportu:Spożycie przekąsek rośnie i ma szansę stać się „nową normalnością”.- Spożycie przekąsek na całym świecie wzrosło, ponieważ konsumenci spędzają więcej czasu w domu. Jednocześnie większość respondentów postrzega spożywanie przekąsek jako coraz większą część ich „nowej normalności”.
- Prawie 9 na 10 dorosłych na świecie (88%) deklaruje, że podczas pandemii je więcej (46%) lub tyle samo (42%) przekąsek co wcześniej.
- Niemal trzy czwarte millenialsów (73%) twierdzi, że nie wyobraża sobie życia bez przekąsek.
- 6 na 10 respondentów (58%) zakłada, że spożywanie przekąsek będzie częścią ich „nowej normalności” nawet po zakończeniu pandemii.
- Zdaniem dwóch trzecich respondentów (65%) obecna sytuacja będzie miała długoterminowy wpływ na to, w jaki sposób konsumujemy przekąski jako społeczeństwo.
W niespokojnych czasach przekąski są czymś więcej niż tylko jedzeniem.- Konsumenci postrzegają przekąski jako ważne źródło komfortu i poczucia więzi społecznych, zwłaszcza w ciągu ostatniego roku. Czas na przekąskę daje poczucie satysfakcji i spokoju, a większość respondentów zauważa, że jest także sposobem na odwrócenie uwagi od codziennych trudności.
- Poczucie komfortu jest głównym motorem jedzenia przekąsek w tym roku. Ponad połowa dorosłych na świecie wybiera marki przekąsek znane z dzieciństwa (53%) i przekąski, które przywracają dobre wspomnienia (59%) podczas pandemii.
- Dwie trzecie osób twierdzi, że czas na przekąskę to jeden z niewielu momentów spokoju (64%) i przyjemnych chwil w ciągu dnia (63%). Większość badanych (57%) deklaruje również, że obecnie spożywa przekąski w sposób bardziej uważny i świadomy (co jem, jakiej to jest jakości itp.) koncentrując się na jedzeniu „tu i teraz”.
- Dla wielu konsumentów przekąski stanowią antidotum na samotność i sposób, by w czasie pandemii nawiązać relację z drugą osobą – z raportu wynika, że trzy czwarte dorosłych (77%) w ciągu sześciu miesięcy poprzedzających badanie weszło w interakcję z innymi osobami poprzez jedzenie – np. wspólne przygotowanie przekąsek (40%), przekazanie przekąski w formie prezentu (31%), czy wykonanie zakupów spożywczych dla kogoś, kto nie mógł ich zrobić samodzielnie (29%).
Zdrowie i świadoma konsumpcja nie tracą na znaczeniu.- Wraz ze wzrostem liczby przekąsek rośnie też waga zdrowych produktów i składników.
- Spożywanie przekąsek w domu daje konsumentom więcej okazji do uważnego jedzenia. Dwie trzecie respondentów (66%) twierdzi, że świadomie kontroluje wielkość spożywanych porcji. Podobny procent osób (67%) deklaruje, że przed zakupem przekąski często sprawdza jej wartości odżywcze. Niemal trzy czwarte osób (71%) zauważa, że przekąski pozwalają im zapanować nad głodem oraz liczbą spożywanych kalorii w ciągu dnia. Konsumenci skoncentrowani na zdrowiu fizycznym są również bardziej świadomi, jakich przekąsek potrzebuje ich organizm (64%).
- Niemal dwie trzecie osób deklaruje, że w tych trudnych czasach przekąski „odżywiają ich ciało, umysł i duszę” (64%). Dla ponad połowy osób (56%) szczególnie istotne są przekąski wzmacniające odporność. Z kolei prawie dwie trzecie respondentów (65%) twierdzi, że przekąski dostarczyły im „wielu niezbędnych chwil” dla siebie.
Sposób, w jaki konsumenci kupują przekąski, szybko się zmienia.- Zakupy przekąsek online zyskały ogromną popularność – już prawie połowa respondentów kupuje przez internet.
- Połowa dorosłych na świecie twierdzi, że zaczęła kupować przekąski online częściej niż w sposób tradycyjny (47%), przy czym 7 na 10 osób planuje kontynuować zakupy przekąsek online po zakończeniu pandemii (69%).
- Większość twierdzi, że pandemia otworzyła im oczy na wiele nowych sposobów zakupu przekąsek, których nie znali wcześniej (57%).
„Znaczący rozwój e-commerce w branży spożywczej obserwujemy na całym świecie, w tym także w Polsce. Wiemy, że dziś dla konsumentów szczególnie istotne są bezpieczeństwo i komfort zakupów, a także dostęp do szerokiego portfolio marek. Odpowiadając na tę potrzebę, niedawno uruchomiliśmy oficjalny sklep Mondelez na Allegro. Jesteśmy dumni, że szczególnie w tym trudnym czasie, możemy zadbać o dostarczenie naszym konsumentom odpowiedniej przekąski, we właściwym momencie, w szybki i bezpieczny dla nich sposób”. – powiedział Marcin Dobrock, dyrektor zarządzający Mondelez Polska i kraje bałtyckie.
„Mimo iż sposób spożywania przekąsek na całym świecie jest różny, tak jak konsumenci, wyniki raportu State of Snacking potwierdzają ważną rolę, jaką przekąski odgrywają aktualnie w życiu wielu z nas. To chwile drobnych radości, spokoju, nostalgii, jakie zapewniają, gdy konsumenci oraz ich rodziny pozostają w domu i stawiają czoła wyzwaniom związanym z pandemią COVID-19”. - powiedział Dirk Van de Put, prezes i dyrektor generalny Mondelēz International.
Pełne wnioski z raportu State of Snacking 2020 można pobrać ze strony:
www.stateofsnacking.com