Wiadomości

Pandemia przedefiniowała społeczną odpowiedzialność biznesu

Środa, 04 listopada 2020
Zamknięcie na długi czas salonów z branży beauty z powodu pandemii, a następnie spadek zainteresowania usługami sprawiły, że dla wielu z nich sytuacja stała się dramatyczna. Kryzys dotkną także małe biznesy, które nigdy wcześniej nie korzystały z Internetu jako kanału sprzedaży. O działaniu wielkich firm na rzecz tych mniejszych i efektach solidarności w walce z wirusem napisała w raporcie „Wygrać z wirusem” Schulz brand friendly, Donata Wolińska – chief marketing officer w firmie L’Oréal
Co się dzieje, gdy marka czuje się odpowiedzialna za swojego partnera biznesowego?

Jak wskazuje w raporcie Donata Wolińska, pandemia 2020 sprawiła, że niemal wszystkie sektory gospodarki nieoczekiwanie znalazły się w trudnej i bezprecedensowej sytuacji gospodarczej. Ograniczenia w przemieszczaniu, obostrzenia w handlu i funkcjonowaniu usług, zamknięcie szkół i przedszkoli spowodowały poważny spadek aktywności gospodarczej. Firmy musiały zmierzyć się z nowymi wyzwaniami – załamaniem popytu, zakłóceniami w produkcji i łańcuchu dostaw oraz koniecznością szybkiego dostosowania działalności do nowej rzeczywistości. Skalę wyzwań potwierdzały już pierwsze badania rynkowe. W publikacji PwC Polski mikro, mały i średni biznes w obliczu pandemii COVID-19 wskazywano m.in., że prawie 90% firm w Polsce odnotowało zakłócenia działalności wynikające ze społecznej izolacji i zmiany zachowania klientów.

Solidarność i współpraca

Pandemia zdefiniowała od nowa społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR). Firmy i organizacje stanęły w obliczu nowych wyzwań: bardzo ważnym elementem ich działań stało się wprowadzanie rozwiązań wspierających, które mogłyby służyć szerokiemu gronu interesariuszy. Odpowiedzialność społeczna to część DNA firmy L’Oréal, wpisana od lat w naszą strategię biznesową. Aspekty CSR-owe ponadto silnie oddziałują na relacje utrzymywane z naszymi partnerami w biznesie. Od zawsze dbamy o wysokie standardy współpracy z nimi, a w obliczu nagłego załamania rynku nie zastanawialiśmy się „czy”, ale „jak” możemy im pomóc. Od pierwszych dni pandemii pracowaliśmy nad rozwiązaniami, które miały zapewnić naszym partnerom biznesowym wsparcie. Na co dzień współpracujemy z dużą i zróżnicowaną grupą podmiotów – od producentów i dostawców po np. 7 tys. salonów fryzjerskich w całym kraju. Z myślą o nich opracowaliśmy program pomocowy tak, aby odpowiadał na najpilniejsze potrzeby i problemy. Działania te były częścią programu solidarnościowego wspierającego walkę z koronawirusem – globalnej inicjatywy L’Oréal, w ramach której pomoc otrzymały szpitale, domy opieki, apteki, dystrybutorzy żywności, salony fryzjerskie oraz dostawcy: mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa, należące do sieci dystrybucji naszej grupy. Fundacja L’Oréal przekazała również 1 milion euro partnerskim organizacjom non-profit w Europie zaangażowanym w pomoc osobom znajdującym się w trudnej sytuacji.

Wsparcie dla fryzjerów, właścicieli salonów i dostawców

Jako wieloletni partner fryzjerów i salonów fryzjerskich objęliśmy zróżnicowanymi działaniami pomocowymi tę olbrzymią grupę, która z dnia na dzień znalazła się w dramatycznej sytuacji. Już w marcu zamroziliśmy płatności należne od wszystkich niezależnych salonów i fryzjerów współpracujących z markami w Polsce oraz od dystrybutorów. W Polsce około 1000 klientów skorzystało z tej formy pomocy. W Europie wsparcie otrzymało w sumie 65 tys. salonów, a na całym świecie — prawie 100 tys. W mediach społecznościowych stworzyliśmy z myślą o branży fryzjerskiej platformę, która integrowała oraz wspierała fryzjerów i stylistów poprzez szkolenia m.in. z zakresu prawa, księgowości i finansów. Od maja w Polsce działa też L’Oréal Access – największa na świecie platforma e-learningowa przeznaczona dla profesjonalistów branży fryzjerskiej – pisze w raporcie Donata Wolińska, chief marketing officer w firmie L’Oréal.

L’Oréal uruchomił ponadto pakiet działań, które pomogły salonom fryzjerskim w ich ponownym otwarciu. Poza przekazaniem materiałów ochronnych udostępniliśmy salonom rozwiązania wspierające powrót do pracy, żeby pomogły zapewnić bezpieczeństwo klientom i pracownikom salonów. Aktywnie wspieraliśmy też Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego w tworzeniu wytycznych bezpiecznej pracy salonów fryzjerskich po ponownym otwarciu.

Bardzo ważnym działaniem było wspieranie naszych dostawców w rozliczeniach – skróciliśmy czas wypłaty ich należności, systematycznie wykonując płatności natychmiastowe. To pomogło im zachować płynność finansową, a jednocześnie pokazało, że nie zostali ze swoimi problemami sami. W działania solidarnościowe zaangażowana była również nasza fabryka L’Oréal Warsaw Plant. Przez cały okres pandemii funkcjonowała ona bez zakłóceń, dodatkowo produkując na olbrzymią skalę środki do sanityzacji rąk. Dzięki elastycznemu podejściu, dużemu doświadczeniu i zaangażowaniu zespołu L’Oréal Warsaw Plant byliśmy w stanie szybko dostosować linie produkcyjne do wytwarzania żelu wodno-alkoholowego, przy jednoczesnym zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa dla naszych pracowników.
– dodaje Donata Wolińska.

Nowy wymiar odpowiedzialności

Jesteśmy przekonani, że poczucie odpowiedzialności za partnerów biznesowych to słuszny kierunek. Aktywne reagowanie na wyzwania współczesnego świata stanowi test odpowiedzialności i wrażliwości. To również szansa na zwiększenie lojalności i zaufania – podsumowała Donata Wolińska, chief marketing officer w firmie L’Oréal.



Fot: L’Oréal
Źródło: Raport „Wygrać z wirusem” Schulz brand friendly

tagi: raport , Wygrać z wirusem , Schulz brand friendly , Donata Wolińska , L’Oréal , pandemia , społeczna odpowiedzialność biznesu , CSR , ekonomia , gospodarka , koronawirus , covid-19 ,