Kategorie produktów

Polędwica wieprzowa jest tak chuda jak pierś z kurczaka

Piątek, 16 lutego 2007 HURT & DETAL Nr 2 (12) / 2007
Najnowsze badania wykazały zaskakujący fakt: polędwica wieprzowa jest tak chuda jak najchudszy rodzaj mięsa z kurczaka - jego pierś (i to bez skóry). Amerykański Departament Rolnictwa dokonał analiz, wg których oczyszczona ze ścięgien i warstw tłuszczu polędwica zawiera 2,98 gramów tłuszczu na 80g porcję, w stosunku do 3,03g tłuszczu znajdującego się w 80 g porcji ugotowanej piersi z kurczaka. Tym samym polędwica wieprzowa nadal odpowiada wymaganiom narzuconym przez amerykańską administrację, określającą status tego mięsa jako "bardzo chude".

Te odkrycia są bardzo obiecujące dla konsumentów i producentów wieprzowiny – jak mówi Danita Rodibaugh, producent mięsa wieprzowego z Rensselaer, jednocześnie przewodnicząca Narodowej Rady Wieprzowiny. Amerykańscy producenci odpowiedzieli na zapotrzebowanie konsumentów na lżejszy i chudszy produkt. Średnio 6 najpopularniejszych cięć wieprzowych ma teraz 16% mniej tłuszczu niż 15 lat temu, a poziom tłuszczów nasyconych spadł o 27%.
Nowe badanie przeprowadzone było wysiłkiem naukowców z Amerykańskiego Departamentu Rolnictwa, Uniwersytetu Wisconsin-Madison i Uniwersytetu Maryland. Celem było porównanie składników odżywczych świeżej wieprzowiny od 1991 do 2005 roku. Ostatnie takie badania Departament Rolnictwa przeprowadzał w 1991 roku.
Badacze zebrali próbki spośród 9 najpopularniejszych kawałków świeżej wieprzowiny w sklepach detalicznych reprezentujących średni rozkład miejsc zakupowych na terenie Stanów Zjednoczonych, w dwunastu różnych ośrodkach w Kraju. Po zebraniu próbek badacze rozpoczęli analizę kawałków mięsa w kierunku kaloryczności, całkowitej zawartości tłuszczu, zawartości tłuszczów nasyconych, cholesterolu, tłuszczów trans, witamin i minerałów.
Badanie wykazało, że nie tylko całkowita zawartość tłuszczów nasyconych znacząco spadła w sześciu z dziewięciu badanych fragmentach, ale ilości pewnych wartościowych składników wzrosły – witamina B6, niacyna wykazują widoczny wzrost w stosunku do wcześniejszych lat. Badania wskazują, że w mięsie nie ma tłuszczów trans. Badanie udowadnia, że nowoczesna wieprzowina jest dużo „chudsza”.
Nowe dane zajmą miejsce dotychczasowych oficjalnych wartości odżywczych wieprzowiny w Krajowej Bazie Danych Standardowych Wartości Odżywczych Amerykańskiego Departamentu Rolnictwa na rok 2007. Ta baza danych wykorzystywana jest przez badaczy, dietetyków, dyrektorów administracyjnych szkół zajmujących się organizacją szkolnych stołówek i innych specjalistów zajmujących się planowaniem menu oraz analizą indywidualnego zapotrzebowania na wartości odżywcze. Agencje rządowe i organizacje zdrowia polegają na bazie ustalając nowe trendy i kierunki w odżywianiu.

„Wieprzowina jest świetnym rozwiązaniem problemu „byle jakich” posiłków.” – mówi Rodibaugh – „Konsumenci mają dowód na to, że wieprzowina jest tak chuda jak każde inne źródła białka i jest niezwykle wszechstronnym produktem dla zapracowanych rodzin.” Polędwica wieprzowa okazuje się pełnym smaku mięsem, które może być przygotowane na różne sposoby. To, że jest chuda w żaden sposób nie ujmuje jej smaku.
Z dziewięciu zbadanych kawałków mięsa, sześć zostało określonych jako „chude” z tłuszczem w ilości mniejszej niż 10 g tłuszczu, 4,5 tłuszczów nasyconych i 95 miligramów cholesterolu na 80 g porcję. Polędwica jest określona jako „bardzo chuda” – co oznacza, że musi mieć mniej niż 5 g tłuszczu, 2 gramy tłuszczów nasyconych i 95 miligramów cholesterolu na porcję. Pozostałe kawałki to m.in. schab bez kości, schab środkowy oraz żeberka.
Zgodnie z wynikami wieprzowina jest również bardzo bogata w składniki odżywcze Z godnie z wytycznymi 80g porcja wieprzowiny to „wyjątkowe” źródło białka, tiaminy, witaminy B6, fosforu i niacyny. Jest też „dobrym” źródłem cynku, ryboflawiny oraz potasu.
Krajowa Rada Wieprzowiny odpowiedzialna jest za prowadzenie krajowego projektu kontrolowania wieprzowiny - przygotowanie badań, promocję i projekty informacyjne dla konsumentów. Poprzez projekt kontroli wieprzowiny producenci inwestują 40 centów z każdych 100 dolarów sprzedanej świni. Importerzy również inwestują podobną kwotę. Projekt ten zawiera w sobie krajowe i stanowe programy reklamowe, informacyjne, marketingowe, promocyjno-eksportowe, rozwojowe dla produkcji i technologii jak również dla zwiększania dobrostanu zwierząt. (TP)

tagi: mieso , polędwica ,