Gospodarzami panelu poświęconego analizie zwyczajów zakupowych konsumentów w sektorze FMCG oraz ich podejściu do innowacyjnych rozwiązań oraz nowości byli dziennikarz Wojciech Szeląg i Andrzej Wierzchoń, Senior Business Development w Manager Territory Influence.
„Konsument marka i innowacja to trzech siłaczy, gdzie każdy ciągnie w swoją stronę linę. Dlaczego takie skojarzenie mogło się pojawić i kto w tym przypadku musi wygrać” – dyskusję otworzył Andrzej Wierzchoń, Senior Business Development w Manager Territory Influence.
„Konsument, który w wielu sytuacjach miał taką motywację, żeby nie dać się nabrać. Innowacja, która miała wiele możliwości aby przyciągnąć uwagę. Ale z mojej perspektywy ten czas się kończy, obecnie musi dojść do bardzo świadomej, transparentnej współpracy. Mówimy o wzroście marek świadomych, uczciwych tych, które chcą bardzo pozytywnie wpływać na naszą rzeczywistość. Mowa o markach-aktywistach. Walka ale wspólna i po jednej stronie, o rzeczy ważne dla konsumentów reprezentowane przez markę” - mówi Marta Marczak, Dyrektor Marki PwC
„Marek-aktywistów będzie coraz więcej – co do tego nie ma wątpliwości. (…) Są takie obszary, gdzie marki silniej angażują nas emocjonalnie ale są i obszary, gdzie niekoniecznie tak jest, bo nasze wybory mają charakter nawykowy” – mówi Mateusz Głowacki, Członek Zarządu firmy badawczej Ipsos. Warto zastanowić się jak obecna sytuacja epidemiczna wpływa na nawyki zakupowe Polaków? „Ciekawa zmiana to to, że zaczęliśmy częściej rotować marki i znacznie częściej konsumenci rotują swoje stałe wybory konsumenckie. Kupujący są bardziej otwarci na nowe propozycje i nowe marki”.
„Wszystkie trendy, które były są nadal, tylko przyspieszyły. Widzimy w nich taką multiplikację, mowa szczególnie o trendzie prozdrowotnym i lokalności – widzimy ich zintensyfikowanie” – mówi Agata Koppa, Head of Innovation Carslbserg Polska. Co ma największy wpływ na decyzje i wprowadzanie innowacyjnych produktów w sektorze FMCG? „Pomimo faktu, że innowacje bardzo rosną w branży – mowa o takich kategoriach jak piwa bezalkoholowe czy smakowe – to (…) piwo jasne, pełne będzie bezpiecznym wyborem każdego konsumenta. (…) Nasze doświadczenie jest takie, że udane innowacje to te, które opierają się na tym systemie, który znamy. 80% konceptu innowacji powinno bazować na tym, co już w głowie konsumenta jest”.
„Nasz mózg dąży do autopilota w każdej możliwej sytuacji. (…) Jeśli mamy możliwość, aby pewne decyzje były zrutynizowane one takie będą. Na pewno zaczęliśmy głębiej rozważać takie kwestie, dlatego przeskakujemy z jednej marki do drugiej.(…) Mamy swoje preferencje, co nie znaczy, że trzymamy się ich stale. (…) Myślę, że jak COVID-19 odpuści wrócimy do zakupach w sklepach stacjonarnych” – mówi Piotr Lutek, Marketing Biznes Partner Modern Expo Group.
„Mówiąc o markach możemy to podzielić na marki brandowe i marki prywatne. (…) Innowacja to rozwój, a konkurencja napędza rozwój. (…) Myślę, że każdy z nas może spojrzeć na przysłowiową listę zakupów, gdzie ma brandy, z którymi klient czuje się bezpiecznie” – mówi Marcin Skowron, wiceprezes Zarządu, Dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu, Zakładów Tłuszczowych Bielmar. „Ostatnio odpowiedź na potrzeby rynku to sposób na polskość, wprowadziliśmy logo polski produkt co było odpowiedzią na realne potrzeby klientów.”
„Zgadzam się z przedmówcami, że żyjemy w utartych ścieżkach co bardzo ułatwia życie. (..) Czasami mała zmiana potrafi odświeżyć zainteresowanie konsumentów (..) Nie spacerujemy po sklepach, wchodzimy żeby sprawnie załatwić potrzeby. W ostatnim czasie poczucie bezpieczeństwa nam zabrano. A jest to baza, bez której nie ruszymy dalej. Co robić? Przyglądać się niszom, małym zjawiskom. Dzisiaj z tych małych zjawisk mogą pojawić się inspiracje do budowania innowacji.” – Marta Marczak, Dyrektor Marki, PwC.
„Bezpieczne jest to co jest znane, sprawdzone.” – podkreśla Mateusz Głowacki, Członek Zarządu Ipsos. „Od kiedy zaczął się COVID-19, 2/3 projektów realizowanych w naszym dziale to projekty związane z innowacjami” – dodaje.
„Zrozumienie – to jest ten element, dzięki któremu konsument, marka i innowacja przestają walczyć, a zaczynają współpracować.” – mówi Andrzej Wierzchoń, Senior Business Development Manager Territory Influence.
tagi: Marta Marczak , Piotr Lutek , Agata Koppa , Mateusz Głowacki , Andrzej Wierzchoń , Marcin Skowron , Wojciech Szeląg , Innovation Day , 2020 , Złote Innowacje , FMCG , Retail ,
Bolt ogłasza powołanie Łukasza Turczyńskiego na stanowisko...
W kwietniu br. codzienne zakupy w sklepach zdrożały średnio...
49,1% Polaków przyznaje, że ich obecna sytuacja finansowa...
Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać...
Obecnie 49,1% Polaków dobrze ocenia swoją sytuację...
Platforma strategicznego dialogu w Warszawie i Waszyngtonie...
Kobiety wciąż są w mniejszości we władzach spółek...
Eksperci szacują, że niewyspani pracownicy mogą kosztować...