Wiadomości

Podsumowanie panelu „Nowe technologie. Customer Experience.”

Wtorek, 27 października 2020
Dotychczasowa strategia „Customer Experience” skierowana była na zapewnienie konsumentowi maksymalnych doznań i udogodnień w miejscu sprzedaży. Pandemia zmieniła jednak podejście konsumentów do obcowania twarzą w twarz z retailem. Konsument musi teraz wybrać pomiędzy ofertą zakupów online za pośrednictwem usług e-commerce a szybką i bezpieczną formą zakupów bezpośrednio w sklepie.

Panel poświęcony wykorzystaniu możliwości technologicznych w handlu oraz rozwojowi innowacyjnych rozwiązań poprowadzili dziennikarz Wojciech Szeląg i Rafał Krauze, Country Manager Territory Influence. 

„Aby podejść do tego zagadnienia trzeba być tam gdzie następuje kontakt konsumenta z produktem, czyli w sklepie. Technologia, o której będziemy rozmawiać musi być dostępna bezpośrednio w punkcie sprzedaży. Dzięki nowoczesnym technologiom dostępnym już na rynku jesteśmy w stanie poznać shoppera już w miejscu, w którym dokonuje decyzje o zakupie. Jesteśmy w stanie dokładnie policzyć ile jest konsumentów w tym miejscu, w którym są nasze produkty. Możemy rozpoznać kim jest konsument, jaką ma płeć, jaki ma wiek. Ale również możemy zbadać precyzyjnie jaki stan emocjonalny towarzyszy w danej sytuacji. Dzięki technologii widzimy także jak potencjalny klient wchodzi w reakcję z produktem, czy rzeczywiście to co przygotował producent wpływa na konsumenta” – mówi Łukasz Miczek, Prezes Zarządu, Perfect Data.

Jak podkreśla Bogdan Łukasik Prezes Zarządu, Modern Expo Group kluczową rzeczą jest zrozumienie wszystkich uczestników gry. „Z jednej strony retailera, z drugiej strony dostawcę produktu, z trzeciej – producenta. (…) Wielokanałowość, która w tej chwili jest bardzo modna – ponieważ sieci handlowe próbują nadrabiać zaległości w kwestii sieci handlowej i e–commerce – jest bardzo potrzebna” – dodaje.

„Technologie są nam wszystkim potrzebne. Oprócz ceny istotne jest bezpieczeństwo. Z mojego punktu widzenia, człowiekiem kierują emocje, one wywołują też potrzebę. Obserwując zmiany w retailu na przestrzeni lat widać, że technologie są potrzebne. Przestajemy sprzedawać regały czy standy, sprzedajemy klientom korzyść jaką mogą uzyskać korzystając z naszych produktów” – komentuje Janusz Ciepliński, Prezes Zarządu Mago.

Jak poznać oczekiwania konsumenta i stworzyć optymalne warunki do realizowania zakupów wykorzystując możliwości technologiczne? Przy tym pytaniu Jarosław Sokolnicki zwraca szczególną uwagę na personalizację. „Personalizacja to nie jest tylko to jaką ofertę mamy dla pojedynczego konsumenta. Niesłychanie ważne jest by półki nie były puste. (…) Żeby konsument dostał to czego oczekuje” – mówi Jarosław Sokolnicki, Head of Industry Solutions, firma Microsoft.

Do pytania jak poprzez automatyzację zwiększać przewagę konkurencyjną i usprawnić procesy decyzyjne w handlu odniósł się Marcin Pleszko z Sagra Teechnology: „Automatyzacja może dotyczyć obsługi czy zatowarowania w sklepie, dotyczy też kanałów sprzedaży. Ostatnie miesiące pokazały, że mamy do czynienia z wahaniami popytu. Dane są podstawą do wdrażania automatyzacji. Największy problem leży po stronie otwartości, czasami są jednak obawy o bezpieczeństwo. (…) Automatyzacja dotyczy stanów magazynowych i odsprzedaży – dostarczyliśmy narzędzie by szybko reagować na out of stocking. Dostarczyliśmy narzędzie by poznać przyczyny dlaczego są problemy w dostawach. Staramy się dać narzędzie jakich potrzebują użytkownicy. Chcą oni od razu reagować i podejmować działania” – zaznacza Marcin Pleszko, Chief Product Officer, Sagra Technology.

„Mamy tworzyć rozwiązania, które przewidują zachowania konsumenckie” – mówi Bogdan Łukasik, Prezes Zarządu, Modern Expo Group.

Jak podsumowuje Łukasz Miczek: „Technologia jest nam potrzebna pod warunkiem jeśli potrafimy ją dobrze wykorzystać i nie będzie atakowała klienta, będzie w tle, będzie wspierać a w konsekwencji spowoduje wzrost jego satysfakcji z tego, że właśnie jest w tym sklepie, że dokonał takiego wyboru, a nie innego”.

tagi: Bogdan Łukasik , Janusz Ciepliński , Jarosław Sokolnicki , Marcin Pleszko , Łukasz Miczek , Rafał Krauze , Wojciech Szeląg , Innovation Day , 2020 , Złote Innowacje , FMCG , Retail ,