Wiadomości

Polscy konsumenci chętniej sięgają po produkty bez GMO

Środa, 21 października 2020
Mając możliwość wyboru pomiędzy produktem modyfikowanym genetycznie i niemodyfikowanym, konsumenci wybraliby ten drugi - nawet jeśli byłby on znacznie droższy – wynika z badania CBOS.
Ponad 70% ankietowanych skłonnych było wybrać produkt znacznie droższy, ale niezawierający genetycznie modyfikowanych organizmów. Konsumenci obawiają się, że sztucznie wprowadzone geny mogą negatywnie wpływać na zdrowie. Osoby biorące udział w badaniu najbardziej bały się tego, że wskutek spożywania GMO u ludzi mogą się pojawić nowe choroby i alergie oraz nasili się występowanie różnych chorób.

Jak wskazują eksperci Polskiej Izby Mleka, dyskusja dotycząca wpływu GMO na zdrowie ludzi trwa od kiedy tylko zaczęto uprawiać genetycznie modyfikowane rośliny. Przeciwnicy żywności modyfikowanej genetycznie twierdzą, że o tym czy jest ona bezpieczna, czy nie, będzie można przekonać się dopiero obserwując drugie pokolenie osób spożywających GMO. Podają przykłady środka owadobójczego DDT, który był powszechnie stosowany m.in. w zwalczaniu stonki ziemniaczanej, a w latach 70. został wycofany z użycia, gdyż uznano, że jest szkodliwy. Podobnie było z azbestem, który początkowo uznawany był za bezpieczny, a dziś nikt już nie ma wątpliwości co do tego, że jest on szkodliwy dla zdrowia i powszechnie usuwa się go z budynków.

Polacy podczas zakupów spożywczych starają się unikać produktów zawierających GMO. A firm, które wychodzą naprzeciw oczekiwaniom konsumentów i decydują się na produkcję bez GMO potwierdzoną właściwym certyfikatem, ciągle przybywa.

- Wsłuchiwanie się w głos konsumentów od zawsze było priorytetem naszej spółdzielni - mówi Zbigniew Kalinowski, prezes OSM w Piątnicy, która posiada certyfikat PIM „bez GMO”. - Konsumenci chcą odżywiać się zdrowo, poszukują produktów naturalnych, o prostym składzie, wolnych od konserwantów, sztucznych barwników czy GMO. Oznaczenie „bez GMO” daje konsumentowi gwarancję, że mleko pozyskiwane jest z gospodarstw, gdzie nie stosuje się pasz modyfikowanych genetycznie. OSM Piątnica z niezwykłą starannością przestrzega przyjętych zasad, kontrolując zarówno rolników jak i producentów pasz. I co ważne, konsumenci wybierający produkty mleczarskie bez GMO, nie muszą za nie więcej płacić. W OSM Piątnica wdrożenie programu żywienia krów paszami „bez GMO”, nie wpłynęło na zwiększenie ceny produktów – dodał Zbigniew Kalinowski.

Kampania „Wolne od GMO" realizowana jest przez Polską Izbę Mleka i sfinansowana z Funduszu Promocji Mleka.



tagi: Polska Izba Mleka , GMO , produkty modyfikowane genetycznie , badanie , CBOS , kampania , Wolne od GMO , OSM w Piątnica , mleko , produkty mleczarskie , produkcja , sprzedaż , handel , hurt , detal , konsument ,