Drogeria

Poznaj najnowszą ofertę środków do sprzątania

Czwartek, 15 października 2020 Autor: Anna Pańczyk, HURT & DETAL Nr 10/176. Październik 2020
Wielkie porządki nie muszą być wielkim problemem! Posiadając pod ręką skuteczne preparaty i odpowiednie akcesoria można je sobie zdecydowanie ułatwić. Czas poznać najnowszą ofertę środków do sprzątania.
Jesienne porządki, jak co roku, wymagają specjalnych przygotowań. To najlepszy moment, aby zacząć przyszykowywać mieszkanie na nadchodzące święta i wygospodarować nieco miejsca w domowej przestrzeni na dekoracje świąteczne, które lada moment zaczną pojawiać się na półkach sklepowych.

W pierwszym kwartale tego roku zanotowano piki sprzedażowe w wielu kategoriach chemii gospodarczej. Higieniczna czystość w mieszkaniu w początkowym okresie pandemii nabrała bowiem nowego znaczenia – gwaranta bezpieczeństwa dla całej rodziny. Poza corocznymi porządkami na wzmożone zainteresowanie kategorią chemii gospodarczej w najbliższym czasie może wpłynąć także druga fala pandemii. Przygotowania do porządków jesiennych tym bardziej zajmą ważną pozycję wśród obowiązków. Warto zawczasu rozplanować plan działania – zarówno domowego sprzątania, jak i dostępności asortymentu na półce sklepowej.

Jakie produkty wybierać?

W każdym sklepie, zarówno małym osiedlowym, jak i wielkopowierzchniowym hipermarkecie, mamy do wyboru przynajmniej kilka środków z kategorii chemii gospodarczej. Jesienne porządki wymagają większych przygotowań niż te robione regularnie. Dlatego warto zawczasu zaopatrzyć się w odpowiednie preparaty czyszczące.

Podczas wyboru produktów z kategorii chemii gospodarczej ważna jest skuteczność, zaufanie do marki oraz – niezmiennie – cena i wydajność. Instytut CMR sprawdził jak prezentuje się oferta środków czystości oraz akcesoriów do sprzątania na sklepowej półce.

Mleczka i proszki czyszczące

Podczas jesiennych porządków nie możemy zapomnieć o żadnym zakamarku w mieszkaniu. Ważne jest, aby dotrzeć także do miejsc, o których sprzątnięciu zapominamy na co dzień. Aby bez zbędnego wysiłku uporać się z tymi powierzchniami przydadzą się odpowiednie preparaty. Klienci najchętniej wybierają mleczka czyszczące – sięga po nie 80% klientów, z kolei na proszki czyszczące decyduje się jedynie 2 na 10 konsumentów.

Po mleczka i proszki czyszczące klienci sklepów małoformatowych sięgają najczęściej w okolicy świąt. Jak dowiadujemy się z danych CMR, najwyższe piki sprzedażowe notowane są w okolicy świąt wielkanocnych. Jednak w tym roku obserwowaliśmy istotne zmiany w koszykach zakupowych Polaków. Jak przyznaje dr Magdalena Wilgatek z CMR: „Zdecydowanie większy niż w okresie świąt wzrost sprzedaży tej kategorii odnotowano w marcu tego roku kiedy rozpoczął się okres pandemii”.

W kategorii mleczek i proszków czyszczących liczy się trzech producentów – Unilever z marką Cif, którego udziały sięgają blisko ¾ wartości sprzedaży w tej kategorii w małym formacie sklepów, Colgate-Palmolive z marką Ajax oraz Ludwik od Grupy Inco. Dostępność tej kategorii w sklepach małoformatowych jest umiarkowana. „Mleczka do czyszczenia i proszki czyszczące znajdziemy w co drugiej placówce małoformatowej. Średnia cena za półlitrową butelkę mleczka czyszczącego wynosi około 6,40 zł” – podsumowuje analityczka CMR.

Środki do czyszczenia mebli i drewna

Odkurzanie oraz pielęgnacja mebli to pozycja obowiązkowa podczas większych porządków. W gorące letnie dni do mieszkania przez otwarte okna dostawały się pyłki i zanieczyszczenia, które z łatwością osadzają się na wszelkich powierzchniach. Dlatego też tak ważne jest przystąpienie do dokładnych porządków.

Środki do czyszczenia mebli i drewna w sklepach małoformatowych są kategorią sezonową. Podobnie jak cała kategoria chemii gospodarczej największe piki sprzedażowe odnotowuje w okresie świąt. Jednak również po te produkty konsumenci sięgali częściej w pierwszym okresie pandemii. „Sprzedaż w marcu była o ponad 40% wyższa niż średnia sprzedaż z ostatnich 12 miesięcy (MAT 03.2020)” – przyznaje dr Magdalena Wilgatek.

Jak wynika z danych CMR, liderami w kategorii środków do czyszczenia mebli i drewna w sklepach małoformatowych są: SC Johnson z marką Pronto, Lakma z marką Sidolux oraz Gold Drop z marką Gold Wax, którzy w sumie skupiają ponad 85% udziałów wartościowych w tej kategorii.

Preparaty uniwersalne

Poza produktami specjalistycznymi podczas porządków warto mieć pod ręką rozwiązanie uniwersalne. Uniwersalne środki do czyszczenia sprawdzą się na zmywalnych powierzchniach jak np. linoleum czy płytki.

Preparaty uniwersalne, podobnie jak środki specjalistyczne do mebli i drewna, w pierwszej połowie br. odnotowały istotny wzrost wartości sprzedaży (o ponad 11%). „Z pewnością do tej sytuacji przyczynił się marcowy wzrost sprzedaży kiedy przy okazji większych zakupów po wybuchu pandemii zaopatrywaliśmy się również w środki do sprzątania i czyszczenia. W marcu tego roku sprzedaż wartościowa była o około 30% wyższa niż w analogicznym okresie roku ubiegłego” – wyjaśnia dr Magdalena Wilgatek.

Produkty z tej kategorii konsumenci znajdą średnio w połowie sklepów małego formatu, zaś cena jaką klient musi zapłacić za litrową butelkę uniwersalnego środka do czyszczenia oscyluje w granicy 6,20 zł. Producentem skupiającym największą ilość udziałów w wartości sprzedaży w tej kategorii jest Colgate-Palmolive z marką Ajax (około 60%). „Istotną rolę odgrywają również produkty marek własnych skupiając ponad 10% udziałów wartościowych w małym formacie sklepów” – podsumowuje ekspertka CMR.

Środki do podłóg i dywanów

Do odkurzania podłóg w mieszkaniu przystępujemy raczej regularnie, zalegający kurz i wszelkie zanieczyszczenia są momentalnie widoczne dla oka. Szczególnie podczas większych porządków nie należy pomijać także dokładnego umycia podłóg oraz dywanów. Dopiero wtedy zmywamy z powierzchni wszelkie zanieczyszczenia niewidoczne gołym okiem.

Jak przyznaje dr Magdalena Wilgatek: „Kategoria środków do czyszczenia podłóg i dywanów w sklepach małoformatowych w pierwszej połowie tego roku odnotowała spadek sprzedaży wolumenowej o blisko 5% w porównaniu do pierwszej połowy roku 2019”.

Zgodnie z wynikami badań CMR, środki do czyszczenia podłóg i dywanów konsumenci znajdą w około 30% sklepów małoformatowych do 300 mkw. Średnia cena za butelkę płynu do czyszczenia podłóg wynosi około 9,80 zł, z kolei cena za płyn do prania dywanów to około 10,70 zł. „Blisko połowę udziałów wartościowych w tej kategorii w małym formacie sklepów skupia producent Lakma z marką Sidolux. Poza tym na rynku liczy się również Vanish od Reckitt Benckisera oraz Pronto od SC Johnson” – podsumowuje ekspertka instytutu.

Niezbędne akcesoria

Jeżeli porządki kojarzą się z przykrym obowiązkiem, niecodziennym wysiłkiem i uporczywym szorowaniem, to najpewniej wynika to z braku odpowiednich akcesoriów. Dostosowana do danej powierzchni ściereczka lub gąbka w połączeniu ze specjalistycznym środkiem czystości sprawi, że w chwilę uporamy się z zabrudzeniami. Producenci oferują szeroki wachlarz rozwiązań, które umilą każde porządki. Wybierać możemy spośród ścierek wykonanych z bawełny, które charakteryzują się bardzo wysoką chłonnością i są biodegradowalne, z wiskozy, która nie powodując rys nadaje się do delikatnych powierzchni czy też będących najpopularniejszym rozwiązaniem ściereczek z mikrofibry – wykonanych z cienkich włókien poliestrowych.

Większe sprzątanie to także większa ilość śmieci oraz niepotrzebnych przedmiotów, które dotychczas zalegały w różnych zakamarkach mieszkania. Przydadzą się zatem wytrzymałe worki na śmieci. Jest to pozycja, o której łatwo zapomnieć i której brak może wydłużyć porządki i sprawić sporo problemów. Każdemu chociaż raz zdarzyło się poczuć zdenerwowanie związane z trudnym do utrzymania lub pękającym pod dużym ciężarem śmieci workiem. Przynajmniej podczas większych porządków warto zainwestować w wytrzymałe worki na śmieci, najlepiej z uchwytami, które ułatwią ich transport.

Niezastąpione ręczniki papierowe

Niezbędne w kuchni, ale nie tylko. Będące zawsze pod ręką okazują się niezastąpione gdy wyleje się kawa lub woda. Poza tym, ręczniki papierowe sprawdzą się także podczas porządków ułatwiając wytarcie danej powierzchni do sucha. Warto nadmienić, że ręczniki papierowe często zastępowane są rozwiązania materiałowymi. Wynika to z tego, że te drugie są wielokrotnego użytku, a co za tym idzie są zdecydowanie bardziej ekonomiczne.

Jednak ostatnie miesiące zmieniły nieco priorytety konsumentów. Polacy zdecydowanie większą uwagę zwracają na higieniczność, a jednorazowe produkty stały się jej gwarantem. Do codziennych nawyków dołączyło dezynfekowanie powierzchni, zarówno w miejscach pracy, jak i mieszkaniach. Nie powinno zatem dziwić, że kategoria ręczników papierowych, której sprzedaż wolumenowa w sklepach małoformatowych jest wypłaszczona w ciągu roku, zwiększyła się o ponad 50% w pierwszym kwartale tego roku. „Sytuacja ta zaistniała ze względu na sprzedaż w marcu kiedy to wybuchła pandemia. W marcu tego roku sprzedaż wolumenowa w małym formacie sklepów zwiększyła się o ponad 85% względem sprzedaży w analogicznym okresie roku poprzedniego” – tłumaczy dr Magdalena Wilgatek.

Zgodnie z danymi CMR, w placówkach małoformatowych klienci mogą wybierać średnio spośród 4 różnych wariantów tego produktu, który dostępny jest w 8 na 10 sklepów do 300 mkw. Konsumenci najczęściej sięgają po 2 sztuki ręczników jednorazowych płacąc średnio 4,70 zł za dwupak.

„W tej kategorii na pierwszym miejscu pod względem udziałów wartościowych w małym formacie sklepów plasują się produkty marek własnych. Na kolejnych miejscach znajdziemy marki Velvet (Velvet Care), Regina (Delitissue), Foxy (Ict Poland). Łącznie tych trzech producentów w pierwszym kwartale skupiło ponad 36% udziałów wartościowych w placówkach małoformatowych. Poza produktami marek własnych najczęściej wybieranym produktem jest wariant Apis Sp. j. ręcznik papierowy 50 m” – informuje ekspertka CMR.

Wielkie jesienne porządki wymagają poważnych przygotowań. Wtedy unikniemy zbędnego pośpiechu i zdenerwowania, a samo sprzątanie przebiegnie efektywnie oraz sprawnie. Higieniczna czystość stale zyskuje na znaczeniu. Dlatego też środki czystości powinny zająć stałe miejsce na półce sklepowej w każdej placówce handlowej. Konsument z pewnością chętniej wróci do sklepu, w którym zauważył różnorodną ofertę.

Anna Pańczyk
Redaktor



tagi: środki czystości , akcesoria do sprzątania , drogeria , produkty , handel , sprzedaż , hurt , detal , konsument ,