Kobiety są wymagającymi klientkami. Zwracają uwagę nie tylko na skład i cenę kupowanych kosmetyków czy środków higienicznych, ale także estetykę opakowania, wydajność czy ekologiczność. To głównie one robią zakupy dla dzieci i niemowląt, więc produkty pielęgnacyjne czy higieniczne dla najmłodszych powinny przyciągać ich uwagę.
Kobiety mogłyby wydawać się klientami idealnymi – są świadomymi konsumentkami, zaangażowanymi w proces zakupowy. Jednak jak przyznaje Arleta Charkot, analityczka danych sprzedażowych CMR: „(…) każdy producent może mieć swoją definicję klienta idealnego”. Panie częściej przygotowują się do zakupów, a cały proces podejmowania decyzji przy sklepowej półce jest u nich bardziej świadomy i przemyślany niż w przypadku płci przeciwnej.
Kobiety często zaopatrują całe gospodarstwo domowe w niezbędne artykuły. To także one decydują o produktach dla swoich pociech. A te przede wszystkim muszą być bezpieczne.
Kobiece decyzje zakupowe
Jak wynika z raportu Gemius1, to kobiety najczęściej zajmują się codziennymi zakupami. W 2019 roku wykonywanie tego obowiązku zadeklarowało ponad 93% Polek. W przypadku mężczyzn było to około 83%. Ten podział obowiązków przekłada się na decyzje przy półce sklepowej – wybory kobiet często podejmowane są ze względu na dobro całej rodziny, dla której wybierają produkty.
Tendencje zakupowe wśród Polek zdają się być ukierunkowane w sposób stały. Rosnące trendy widoczne na całym rynku mają swoje odzwierciedlenie również podczas zakupów drogeryjnych kobiet. Poza tym, panie częściej od mężczyzn podejmują świadome wybory oparte na wiedzy dotyczącej składników zawartych w kosmetykach.
Mogłoby się wydawać, że kobiety przywiązują większą uwagę do codziennej pielęgnacji. Zgodnie z raportem wykonanym przez sklep Nutridome2, blisko 85% Polaków twierdzi, że regularna pielęgnacja twarzy, ciała i włosów jest dla nich istotnym elementem dbania o siebie. Podczas pielęgnacji twarzy najczęściej skupiają się kolejno na jej umyciu, stosowaniu kremu, peelingu, maseczki oraz tonizacji. Faktem jest jednak, że pielęgnacyjne rytuały pań są bardziej rozbudowane – co druga badana kobieta, poza korzystaniem z kremu, peelingu czy maseczki, deklarowała także stosowanie chociażby kremu pod oczy.
Zgodnie z badaniem kobiety podchodzą również zdecydowanie uważniej do wyboru szamponów i odżywek, co przyznało 96% pań. Blisko 80% Polek sprawdza także czy w składzie takich produktów nie znajdują się szkodliwe dla skóry detergenty SLES i SLS.
W trosce o najmłodszych
Nie należy zapominać także o tym, że to panie w zdecydowanej większości odpowiedzialne są za opiekę nad dziećmi. Wśród respondentów mających potomstwo 16% przyznało, że to kobieta zajmuje się pociechami, w momencie gdy mężczyznę w tej roli postawiło jedynie 2%3. Podział obowiązków domowych przekłada się na decyzje zakupowe w placówkach handlowych, bowiem panie robiąc codzienne zakupy wybierają produkty dla całej rodziny.
W kontekście zakupów dla najmłodszych nie można pomijać podstawowej kategorii jaką są pieluchy, stanowiące pozycję obowiązkową już w wyprawce dla noworodka. Kobiety najczęściej robią zakupy dla dzieci, stąd też to one decydują, jakie pieluchy wybrać – a wybór jest spory. Przede wszystkim muszą spełniać wymagania maluszków i rodziców, ułatwiać codzienną pielęgnację oraz gwarantować bezpieczeństwo delikatnej skóry najmłodszych.
Wśród jednorazowych pieluch dla dzieci mamy mogą wybierać spośród wielu propozycji. Elementami determinującymi wybór mogą być m.in. rozmiar dopasowany do dziecka, łatwość w zakładaniu i zdejmowaniu, stopień chłonności, hipoalergiczność, marka, cena oraz jakość i bezpieczeństwo.
Bezpieczeństwo pieluch dla noworodków i małych dzieci najczęściej gwarantowane jest za pośrednictwem testów dermatologicznych. Warto także, aby wybierany produkt oznaczony był pozytywną opinią Instytutu Matki i Dziecka oraz Państwowego Zakładu Higieny.
Zgodnie z badaniami z 2018 roku4, 80% respondentów postrzega Instytut Matki i Dziecka jako jedną z najbardziej wiarygodnych organizacji. Produkty opatrzone logiem Instytutu kojarzone są jako artykuły przeznaczone i bezpieczne dla dzieci. Wynika to z wysokiej (na poziomie 94%) rozpoznawalności, którą Instytut Matki i Dziecka wypracował sobie przez wiele lat. Opinia Instytutu wydawana jest na podstawie przeprowadzanego badania zgodnego z przepisami i normami, rozszerzonymi o kryteria instytutu względem danego produktu.
Rosnący potencjał e-commerce
Zmianą obserwowaną od lat, która w okresie pandemii zyskała na tempie jest rosnąca rola kanału e-commerce. Klientki nawet jeśli nie decydują się na zakup online, coraz częściej sprawdzają opinie, godziny otwarcia czy asortyment danego sklepu. Recenzje innych (najczęściej nieznajomych) osób o danym produkcie lub sklepie wpływają na wiarygodność w oczach konsumentek. Zgodnie z badaniami Gemius, kobiety zdecydowanie częściej niż mężczyźni, opierając się jedynie na opiniach o danym sklepie zdecydują się na zakupy w nim.
E-commerce to także kanał sprzedaży, w którym istotnie na znaczeniu zyskały kosmetyki. Zgodnie z raportem, 57% respondentów wskazało, że kosmetyki i perfumy kupuje przez internet. Nie powinno również dziwić, że częściej decydują się na ten zakup kobiety.
Kobiety są niezwykle ważną grupą konsumentów. W końcu to właśnie one najczęściej podczas codziennych zakupów decydują o tym, co znajdzie się w domowej kosmetyczce. Proste i naturalne składy, pozytywne recenzje, ale także bezpieczeństwo produktów dla najmłodszych to zdecydowane atuty, na które panie zwrócą uwagę przy sklepowej półce.
Anna Pańczyk
Redaktor
1Raport pt. „E-Commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska” powstał na podstawie badania zrealizowanego w marcu 2020 roku na grupie 1544 internautów w wieku 15 i więcej lat.
2Raport pt. „Pielęgnacyjne rytuały Polaków. Jak o siebie dbamy?” wykonany przez sklep Nutridome metodą CAWI w lipcu 2020 roku.
3zgodnie z raportem CBOS pt. „Kobiety i mężczyźni w domu” opublikowanym we wrześniu 2018 roku.
4Badania dr Jolanty Tkaczyk z Akademii Leona Koźmińskiego i Aleksandry Świebody z Instytutu Matki i Dziecka, zrealizowane przy wsparciu Żywiec Zdrój przez Kantar MillwardBrown w maju 2018 roku na reprezentatywnej próbie 1001 matek z dziećmi w wieku 0-6 lat.