Wywiady

Opakowania kartonowe i technologie produkcji od SIG to synonim innowacyjności

Czwartek, 15 października 2020 Autor: Joanna Kowalska, HURT & DETAL Nr 10/176. Październik 2020
Opakowania kartonowe od SIG tworzone są w zgodzie z trendami i potrzebami konsumentów: przyjazne dla środowiska, funkcjonalne, pozwalające się wyróżnić. O innowacyjnych rozwiązaniach w przemyśle opakowaniowym rozmawiamy z Kariną Zawadzką, Marketing Managerem odpowiedzianym za Polskę i kraje Nordyckie z firmy SIG Combibloc.
Sektor spożywczy jest bardzo wymagający w zakresie opakowań. W jaki sposób firma SIG wpisuje się w aktualne trendy i odpowiada na potrzeby tego rynku?

Dostarczamy systemy oraz opakowania kartonowe do produkcji napojów i żywności w systemie aseptycznym. Nasza strategia opiera się na analizie trendów rynkowych oraz potrzeb odbiorców. Skupiamy się na wdrażaniu innowacji, które pozwalają wyróżnić się na półce oraz dostarczyć konsumentom produkty w bezpieczny, przyjazny środowisku i ekonomiczny sposób. 

Ekologia w branży spożywczej ma obecnie coraz większe znaczenie...

Zgadza się. Poczucie konsumentów, że przyczyniają się do ochrony środowiska jest niezwykle istotne. Oczekują wręcz od producentów, że opakowania ich produktów będą stworzone w zgodzie z naturą, to znaczy w efekcie końcowym, aby miały niski ślad węglowy ograniczając tym samym negatywną emisje CO2 do atmosfery.  Opakowanie jest dzisiaj nie tylko ambasadorem samego produktu, ale również poprzez swój skład, samo w sobie wspiera pozytywny wizerunek marki, jako np. dbającej o ekologię. Dlatego zarówno konsumenci, jak i sieci handlowe oferując marki własne coraz częściej rezygnują z produktów w opakowaniach plastikowych, szklanych czy metalowych na rzecz kartonu.

Czy istnieje już karton stworzony w 100% na bazie roślin?

Oferujemy innowacyjną strukturę opakowania kartonowego SIGNATURE PACK 100, która jest wyznacznikiem zrównoważonego rozwoju w branży. To pierwsze na świecie aseptyczne opakowanie kartonowe w 100% połączone z odnawialnymi materiałami roślinnymi. To przełomowe rozwiązanie zostało zaprojektowane specjalnie dla produktów mlecznych. Nie zawiera warstwy aluminium, a więc tym samym ogranicza zużycie surowców naturalnych. Co więcej, tradycyjne polimery na bazie paliw kopalnych zostały w niej zastąpione polimerami uzyskanymi na bazie roślin, a dokładnie oleju talowego. Dzięki tym zabiegom, ślad węglowy SIGNATURE PACK 100 jest, średnio dla Europy, aż 66% niższy w porównaniu do standardowego opakowania kartonowego tego samego formatu, w całym cyklu życia produktu (określone na podstawie badania europejskiego LCA – Life Cycle Assessment).

Alternatywną eko strukturą opakowania jest ECOPLUS, z której również została wyeliminowana warstwa aluminium, warstwa papieru jest także certyfikowana FSC, natomiast polimery są pochodzenia tradycyjnego.

A co jeśli chodzi o kategorie napojów, soków lub wody?

Dla tych kategorii również posiadamy rozwiązania. Jednym z nich jest struktura SIGNATURE PACK FULL BARIER. Dla produktów wrażliwych na światło i tlen, takich jak np. soki, ze względu na potrzebę zagwarantowania bezpieczeństwa oraz walorów odżywczych, nadal potrzebna jest bardzo cienka warstwa ochronna z folii aluminiowej (dziesięciokrotnie cieńsza od ludzkiego włosa). Natomiast chcąc zachować najwyższe standardy SIG oferuje opakowania z odpowiedzialnie pozyskiwanym aluminium, certyfikowanym przez ASI tj. Aluminium Stewardship Initiative, jako standard dla nowych produktów w Europie. W strukturze tej również zastosowaliśmy polimery na bazie roślin. Co ważne, w obu opcjach SIGNATURE warstwa ta nie pochodzi z upraw mogących służyć za pożywienie.

Czy wszystkie składniki wspomnianych opakowań kartonowych pochodzą z odpowiedzialnie zarządzanych źródeł?

Zgadza się. 100% użytych materiałów jest odpowiedzialnie pozyskiwane, co jest potwierdzone przez zewnętrzne organizacje certyfikujące: FSC dla kartonu (Forest Stewarship Council), wspomniane ASI – dla aluminium oraz ISCC PLUS dla polimerów na bazie roślin (International Sustainability & Carbon Certification). Producenci mają możliwość komunikacji logotypów na swoich opakowaniach, podkreślając w ten sposób swoje starania w kierunku zrównoważonego rozwoju.

Czy posiadacie Państwo jeszcze jakieś rozwiązanie, które pozwala wyróżnić się na półce, jednocześnie podkreślając swoim wyglądem naturalność produktu?

Dużym zainteresowaniem cieszy się karton o strukturze SIGNIA. Co to oznacza? Jest to karton, przy produkcji którego wyeliminowaliśmy etap bielenia. Dzięki temu został wydobyty naturalny efekt brązowego kartonu, przy jednoczesnym zachowaniu właściwości ochronnych produktu. Badania konsumenckie potwierdzają pozytywny związek między opakowaniami ekologicznymi a postrzeganą jakością tzn: m.in. czy produkt jest dobry dla mojego zdrowia. Wygląd i wrażenia dotykowe wspierają komunikację naturalnych i wysokiej jakości składników. To pozwala na osiągnięcie doskonałej synergii w komunikacji skierowanej do konsumentów.

Opakowanie combidome wpisuje się w trendy wygody i designu, ale też dbałości o ekologię....

 To prawda, opakowanie to jest jednym z najlepiej postrzeganych przez konsumentów. Dzięki swojemu kształtowi, jest bardzo wysoko oceniane w kategorii „convenience”. Ścięta góra opakowania pozwala konsumentowi wykorzystać produkt do ostatniej kropli. Jest ono smukłe i poręczne. Można z niego wygodnie korzystać niezależnie od miejsca konsumpcji – w domu czy też na zewnątrz. Zostało zaprojektowane tak, aby swym kształtem przypominało butelkę. Dlatego mówiąc o tym formacie używamy sloganu „CARTON MEETS BOTTLE”. Jest to obecnie światowy hit! Kształt combidome z daleka przykuwa wzrok konsumenta.

Jakie inne innowacje pojawiły się w ostatnim czasie w portfolio firmy?

Combismile – czyli opakowanie z uśmiechem, podbiło już serca konsumentów na innych kontynentach, a od niedawna jest dostępne również w wybranych krajach Europy*. Zostało opracowane dla konsumentów poszukujących napojów czy też zdrowych przekąsek w mniejszych pojemnościach – od 180 do 350 ml. Atrakcyjny kształt opakowania: zaokrąglony przód oraz zwieńczenie w kształcie uśmiechu, jak i ścięte tylnie krawędzie sprawiają, że opakowanie wyróżnia się i jest komfortowe w trakcie picia. Dodatkowo, dostępne jest z zakrętką lub papierową słomką. W zależności od potrzeb posiadamy słomki w różnych kształtach oraz rozmiarach.

Poza samym opakowaniem to również technologie produkcji napojów stosowane przez SIG w znaczący sposób wpływają na rozwój kategorii produktowych.

W dzisiejszych czasach zdominowanych przez pośpiech, mnogość zadań coraz większe znaczenie mają przekąski, napoje oferujące wartość dodaną. Technologia DrinksPlus umożliwia napełnianie opakowań kartonowych napojami zawierającymi duże kawałki - nawet do 6x6x6 mm: owoców, warzyw, orzechów lub ziaren. Uzyskany w ten sposób, finalny produkt pozwala nie tylko ugasić pragnienie, ale też pozbyć się tzw. „małego głoda” lub dostarczyć organizmowi potrzebnych składników funkcjonalnych np. zwiększonej zawartości błonnika, wspierającego trawienie. Technologia ta otwiera producentom drzwi do kreowania innowacyjnych produktów i kategorii, umożliwiając dotarcie do nowych segmentów klientów.

Działalność SIG to nie tylko innowacje w dziedzinie opakowań, ale też optymalizowanie procesów produkcji czy nowoczesne wsparcie logistyki. Jak wygląda oferta w tych obszarach?

SIG w liniach nalewających stara się korzystać z najnowszych technologii cyfrowych. Dzięki nim firma opracowała swój unikalny system Track & Trace. Dzięki niemu producent może zlokalizować każde opakowanie we własnym łańcuchu dostaw. I to na każdym jego etapie – od surowców, przetwarzania i napełniania, przez kontrolę jakości i logistykę, aż po półkę w supermarkecie. Wszystkie zebrane informacje są przechowywane w jednej bazie danych i mogą być połączone z każdym pojedynczym opakowaniem, dzięki unikalnej technologii drukowania kodu QR. Co więcej, po jego zeskanowaniu za pomocą smartfona, każdy konsument może łatwo uzyskać informacje o produkcie. Unikalne kody QR otworzyły nowe możliwości marketingowe i promocyjne.

Dziękuję za rozmowę.
Joanna Kowalska



* Zastrzeżenie: format dostępny obecnie z wyłączeniem Francji, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Włoch, Japonii.

tagi: opakowania , innowacje , SIG Combibloc , opakowania kartonowe , trendy , ekologia , środowisko naturalne , sektor spożywczy , przemysł spożywczym , rynek , hurt , detal , handel , sprzedaż , konsument ,