Nadchodzi okres jesienno-zimowy, a wraz z nim zakończenie sezonu na niektóre świeże produkty. Jednak nimi wszystkimi możemy się cieszyć sięgając po ofertę z zamrażarki! Ryby, gotowe dania, warzywa, owoce – to tylko początek szerokiego asortymentu. Prezentujemy ofertę producentów i najpopularniejsze produkty.
Produkty mrożone to idealne rozwiązanie dla tych, którzy wraz z nadejściem jesiennej aury nie chcą rezygnować z letnich owoców i warzyw. To również ciekawa alternatywa dla tych, którzy na co dzień są zabiegani i nie czują się w kuchni zbyt pewnie. Bo oprócz warzyw i owoców, mowa również o produktach gotowych, takich jak ryby, mieszanki do przyrządzania zup, dania mączne, pizza czy frytki.
Z badań przeprowadzonych przez naukowców z California Institute of Technology (CALTECH) wynika, że żywność mrożona zawiera niewiele mniej składników odżywczych niż świeże warzywa, owoce i ryby. Oczywiście, jest tak w przypadku odpowiednich warunków przechowywania mrożonych produktów. Mrożenie jest procesem naturalnym, nie wymaga konserwantów i pozwala zamknąć witaminy i składniki odżywcze, często tracone w czasie transportu produktów do sklepów. Produkty nie różnią się smakiem od świeżych wariantów, a w dodatku są o wiele tańsze, bo nie podlegają wahaniu cen w skali roku.
Już blisko 80% ankietowanych z dużych miast kupuje gotowe dania1, w tym mrożone dania gotowe. Prawie 40% ankietowanych chce w ten sposób oszczędzić swój czas. Niemal połowa respondentów robi tego typu zakupy spontaniczne. A niecałe 40% badanych przyznaje, że w takie produkty zaopatruje się aż 4 razy w tygodniu. Ponad połowa kupujących sprawdza skład produktu, a przeszło 30% zwraca szczególną uwagę na promocyjną cenę. Z badań wynika, że najważniejszym kryterium wyboru dla konsumenta (w przypadku dań gotowych) jest jakość oferowanej potrawy. Warto wziąć to pod uwagę składając zamówienia na mrożone dania gotowe w swoim sklepie.
Żyjemy w dobie łatwego dostępu do informacji. Konkurencja na rynku jest wysoka, a kupujący może wybierać spośród wielu różnorodnych produktów. Dlatego producenci mrożonych dań gotowych powinni skupić się na prostym składzie swoich produktów tak, aby odpowiadać na potrzeby swoich konsumentów. Firmy, które decydują się na słabą jakość są skazane na porażkę ze względu na dostęp do narzędzi komunikacji w mediach społecznościowych. Warto mieć na uwadze, że zaufanie do marki i budowanie jej wizerunku jest szczególnie istotne w dzisiejszych czasach.
Mrożone ryby
Ryby są ważnym produktem, który często jest trudno dostępny. Wiąże się to z małą trwałością produktu, poza tym towar ten często wymaga długiego transportu i jest niezwykle podatny na psucie. Aby temu zapobiec warto przechowywać ryby w warunkach zamrażalniczych.
Zaletą przechowywania produktów w ten sposób jest bardzo dobre zachowanie przez nie wartości odżywczych. A to istotne, bowiem ryby mają ich naprawdę wiele. Dzięki jedzeniu ryb rzadziej zapada się na choroby układu krążenia, alergie, nowotwory i miażdżycę. To łatwo przyswajalne białko zawiera niezbędne aminokwasy i witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, mowa szczególnie o witaminie D3.
Poza tym ryby zawierają wielonienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3, których spożycie niesie szereg zdrowotnych korzyści. Działają profilaktycznie na choroby serca i nadciśnienie tętnicze, redukują zwiększoną krzepliwość krwi, korzystnie wpływają na układ odpornościowy, działają przeciwmiażdżycowo. Warto włączyć ryby do codziennej diety, a także znaleźć na nie miejsce w swoim sklepie.
Dane CMR
Najwyższy udział sprzedaży w tej kategorii mają mrożone warzywa i owoce, które odpowiadały za niemal połowę sprzedaży w tej kategorii (40% w okresie styczeń-marzec 2020 r.). Z kolei mieszanki na zupy uzyskały blisko 30% wartości sprzedaży, a mrożone owoce – 16%.
„Niekwestionowanym liderem wśród producentów był Hortex, który w okresie styczeń – marzec 2020 r. odpowiadał za blisko ¾ udziałów w wartości sprzedaży mrożonych warzyw i owoców. Produktem, po który klienci najchętniej sięgali była w tym czasie włoszczyzna w paskach od Hortexu w torebce 450 g” – informuje ekspertka CMR, Ewa Pikuła.
Drugie miejsce w tej kategorii pod względem udziałów w wartości sprzedaży zajmują mrożone pizze i frytki, które stanowią blisko 30% sprzedaży mrożonek (okres styczeń – marzec 2020 r.). Liderem wśród producentów tego typu produktów okazał się Dr. Oetker, który wygenerował blisko 90% sprzedaży w tej kategorii w małym formacie sklepów. Pozostawił konkurentów daleko w tyle, a jego najbardziej popularnym produktem była pizza Guseppe z szynką i pieczarkami w pudełku 425 g.
Prym wśród producentów frytek wiedzie marka Aviko, która w pierwszym kwartale 2020 roku odpowiadała za blisko 60% wartości sprzedaży. Najlepiej rotującym produktem były frytki karbowane Aviko Zig Zag w torebce 750 g.
Nie mniej istotne są mrożone dania gotowe (16%) i mrożone dania mączne (14%). Były one dostępne w ¾ wszystkich sklepów małego formatu, a najpopularniejszymi produktami były mrożone dania warzywne, stanowiące ponad połowę sprzedaży. Liderem okazał się Hortex (blisko 43% wartości sprzedaży), a najchętniej wybieranym produktem – Warzywa na patelnię Hortex w torebce 450 g. Pośród mrożonych dań mącznych najbardziej istotnym produktem są niewątpliwie pierogi, które stanowiły blisko połowę wartości sprzedaży w tej kategorii.
„Najważniejszymi producentami byli w tym czasie Jawo (blisko 27% udziałów w wartości sprzedaży) oraz Iglotex (19% udziałów w wartości sprzedaży). Produktami, po które klienci sięgali najchętniej były Uszka z mięsem od Swiss Pol w pudełku 500 g, których cena wynosiła około 9 zł. Na kolejnych miejscach znalazły się Pyzy z mięsem od Proste Historie (Iglotex) w torebce 450 g w cenie 6,70 zł oraz Pierogi Ruskie od Jawo w torebce 450 g, za które trzeba było zapłacić około 7,40 zł” – komentuje Ewa Pikuła, analityk danych sprzedażowych CMR.
Mrożone owoce i warzywa, dania gotowe, dania mączne, mieszanki na zupy… Jest w czym wybierać gdy mowa o ofercie z zamrażarki. Warto zaopatrzyć swój sklep w najpopularniejsze produkty z tej kategorii. Będzie to miła niespodzianka dla klientów, którzy w kuchni cenią sobie jakość, szybkość i wygodę.
Małgorzata Duży
Redaktor
1„Ważniejsza jakość niż cena”, badanie Grupy AdRetail i Hiper-com Poland, październik/listopad 2018 r.