Kategorie produktów

Kawa po polsku

Środa, 14 października 2020 HURT & DETAL Nr 10/176. Październik 2020
Kawa to napój rozpoznawalny na całym świecie. Istnieje wiele jej odmian, wiele sposobów parzenia, a także serwowania. Dla smaku, dla wzmocnienia, dla przyjemności – powody spożywania tego napoju są równie liczne. Po jakie propozycje najczęściej sięgają polscy konsumenci?
Różnorodność kawy sprawia, że jest to produkt, który bardzo często trafia do zakupowego koszyka. Przy wyborze warto zwrócić uwagę na rodzaj ziaren znajdujących się w opakowaniu, a także na sposób ich palenia. Wszystko to decyduje bowiem o smaku jaki uzyskamy. Świadomość ta jest szczególnie ważna teraz, gdy coraz więcej klientów decyduje się na przyrządzanie takich napojów w zaciszu własnego domu, ograniczając tym samym wizyty w kawiarniach.

Rynek kawy a pandemia

Jak wynika z tegorocznego raportu Cafe Monitor ARC Rynek i Opinia, pandemia odcisnęła swoje piętno na zwyczajach Polaków dotyczących picia kawy „na mieście”: „Obecnie pijemy kawę w większym stopniu przy okazji zakupów czy tankowania niż spotkania z przyjaciółmi, chociaż powoli wracamy do dawnych przyzwyczajeń. W porównaniu z ubiegłym rokiem odsetek osób pijących kawę poza domem spadł o 9 p.p.”. Zmieniły się nie tylko przyzwyczajenia, ale także godziny spożywania kawy. Według Cafe Monitor coraz częściej Polacy sięgają po filiżankę kawy w godzinach przedpołudniowych.

Coraz częściej wybieramy także kawę przygotowywaną w pobliskim sklepie czy na stacji benzynowej. „Przechodzimy teraz do kolejnego etapu rozwoju – dobrą kawę można kupić w sklepie, za dużo niższą cenę niż w kawiarni. Polacy jako „kawosze” też się zmienili. Ładny wystrój i stoliki nie są im niezbędne w momencie, kiedy potrzebują dobrej kawy, żeby dodać sobie energii. I taką rolę spełnia kawa w sklepach. Jakość ekspresów na stacjach paliw czy w sklepach sieciowych jest na tyle dobra, że kawa jest smaczna i – co ważne – istotnie tańsza. To jest na pewno przekonywujący argument” – komentuje Dominika Czubatka, autorka raportu z ARC Rynek i Opinia.

Nową opcją jest również kawa z dostawą. Costa Coffee i Uber Eats połączyli siły, by móc dostarczyć klientom ulubione napoje prosto z kawiarni. Oczywiście wszystko to z zachowaniem standardów bezpieczeństwa. Po pół roku współpracy zauważyli, że ulubionym wariantem Polaków jest latte, najchętniej wybierany syrop to ten o smaku karmelowym, a najpopularniejszy napój roślinny, stosowany jako zamiennik dla mleka, to napój kokosowy1.

Wzrost sprzedaży

Na wartości zyskuje również możliwość zakupu dobrej jakości ziaren w pobliskim sklepie. Dane CMR wskazują, że klienci placówek małoformatowych w pierwszym półroczu 2020 roku wydali na kawę ok. 3% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Pandemia sprawiła, że produkt ten rzadziej trafiał do zakupowych koszyków, jednak w większych ilościach przy pojedynczej transakcji.

„Największe znaczenie na rynku kaw ma kawa mielona, odpowiedzialna za ok. 3/5 udziałów wartościowych kategorii. Nieco ponad 1/5 obrotów kawy przypada na kawę rozpuszczalną. Kategoria ta jest dostępna w prawie każdym sklepie małego formatu do 300 mkw., a klient może wybierać w nim spośród ok. 27 wariantów kaw” – komentuje Zofia Fedak, ekspertka instytutu CMR.

Najbardziej znaczącym producentem jest Jacobs Douwe Egberts, ze swoimi głównymi markami – Jacobs Krönung i Prima Finezja. Jego udziały w wartości sprzedaży kształtują się na poziomie 30%. O połowę niższe udziały posiada Strauss Cafe Poland – właściciel marki MK Cafe Premium.

Ziarnko do ziarnka

Jak wynika z danych zebranych przez CMR, kwarantanna miała pozytywny wpływ na sprzedaż kawy ziarnistej, uważanej za najzdrowszą. Cechuje ją także długi termin przydatności. „Pozostanie w domach pozwalało na dłuższe przyrządzanie kawy czy korzystanie z domowych ekspresów. Wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. wzrosła aż o 45%. Wynikało to głównie ze znacznie wyższej liczby paragonów z kawą ziarnistą” – podaje Zofia Fedak. Zaznacza przy tym, że kawę ziarnistą można obecnie znaleźć w co 3. sklepie małoformatowym, a do wyboru są tam średnio 3 warianty.

Najpopularniejszą marką kawy ziarnistej jest Lavazza (Luigi Lavazza). Odpowiada ona za nieco ponad 1/3 udziałów wartościowych w tej podkategorii. Najlepiej sprzedającym się produktem marki jest Lavazza Qualita Oro kawa ziarnista w torebce 250 g.

W domowym zaciszu

Na rzecz kawy ziarnistej, podczas kwarantanny spadła wartość sprzedaży kawy mix (o 11%), a także kawy mielonej (1 p.p. w stosunku do roku poprzedniego). Z czego może wynikać taka sytuacja?

„Poręczne saszetki 3w1 i 2w1 do zaparzania kaw instant w pracy, poza domem zostały zastąpione m.in. kawą ziarnistą, która jest zdrowsza i łatwiej ją przyrządzić w domu. W kawę mix możemy się zaopatrzyć w większości sklepów małego formatu do 300 mkw., które oferują ok. 3 wariantów tych produktów” – odpowiada Zofia Fedak.

W przypadku kawy mielonej spadek odnotowywany jest rok do roku. Obecnie w placówkach małego formatu znajduje się średnio 11 wariantów produktów z tej podkategorii, a dostępność wynosi niemal 100%. Jak wskazuje CMR, najwyższe udziały wartościowe w pierwszym półroczu 2020 roku wygenerowała Prima Finezja kawa mielona w torebce 250 g.

Zbożowe rośnie w siłę

W ostatnich miesiącach na znaczeniu zyskała kawa zbożowa. Dane CMR pokazują, że w okresie od stycznia do czerwca 2020 roku konsumenci wydali na nią więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej.

„Wartość sprzedaży w sklepach małego formatu do 300 mkw. wzrosła o 14%. Portfolio kategorii w tym formacie składa się średnio z ok. 3 produktów, a kupić je możemy w ¾ spośród tych sklepów. Najlepszym wariantem jeśli chodzi o znaczenie w kawach zbożowych jest Inka (Grana) rozpuszczalna kawa zbożowa w pudełku 150 g” – tłumaczy ekspertka instytutu.

Fani kaw zbożowych coraz częściej stawiają również na napoje roślinne, zastępujące mleko w roli dodatku do kawy. Na popularności zyskują napoje owsiane, sojowe czy migdałowe. Firmy poszerzają swoje oferty, a sklepowe półki obfitują w nowości.

Na ciepłe dni

Segment kawy mrożonej rośnie w siłę. CMR wskazuje, że w pierwszym półroczu 2020 kategoria ta osiągnęła 29% wzrost wartości sprzedaży w porównaniu do analogicznego okresu w roku 2019. Wpłynęło to również na dostępność kawy mrożonej w sklepach małego formatu, która obecnie wynosi ok. 40%. Wzrosła także liczba wariantów – do ponad 3 na placówkę. W kategorii przoduje kilku producentów, jednak jeden z nich znacząco wpłynął na jej popularność.

„Szybko rozwijającą się marką jest Starbucks. To ona była odpowiedzialna za tak silny wzrost sprzedaży. Występuje w małej liczbie sklepów, ale silnie znaczących dla podkategorii. Udziały wolumenowe tej marki premium były wyższe o ponad 6 p.p. w okresie od stycznia do czerwca 2020 roku w porównaniu do tego okresu roku poprzedniego. Odbiło się to negatywnie na marce Bakoma Satino Coffee, która była liderem na rynku na początku 2019 roku. Jej znaczenie w sprzedaży wolumenu spadło o ponad 8 p.p.” – komentuje Zofia Fedak.

Rynek kaw obfituje zarówno w klasyczne rozwiązania, jak i nowości. Warto zwrócić szczególną uwagę na produkty, które rotują najlepiej, a także postawić na różnorodność półki, by każdy klient mógł znaleźć coś dla siebie. Nie zapominajmy również o produktach komplementarnych, jak np. mleko, napoje roślinne czy cukier.

Weronika Nowak
Redaktor





1„Latte z dostawą. Taką kawę wybierają Polacy”, informacja prasowa Uber Eats i Costa Coffee, 9.09.2020 r.



tagi: kawa , kawa zbożowa , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , napoje , hurt , detal , konsument ,