Damska część klienteli robi zakupy w inny sposób niż panowie. Poświęcają im więcej uwagi, uważniej czytają etykiety, a sam proces zakupowy jest bardziej skomplikowany. Jakie kategorie cieszą się największym powodzeniem wśród pań?
Z badania LivePanel wynika, że jednym z najważniejszych czynników wpływających na decyzje zakupowe konsumentów (nie licząc ceny) jest opakowanie produktu. To ono jest nośnikiem informacji. Zarówno w przypadku mężczyzn, jak i kobiet opakowanie miało wpływ na rozważanie zakupu produktu (40%) i jego dokonanie (50%). Oprócz ceny to, co najsilniej przekonuje kobiety do podjęcia decyzji zakupowej to otrzymanie próbki produktu (52%). Panie za najlepszą pomoc częściej uznają również rekomendacje od rodziny i znajomych.
Jak Polki robią swoje zakupy? W przemyślany i rozsądny sposób. Z badania1 przeprowadzonego na zlecenie Santander Consumer Bank wynika, że ponad 54,2% pań szuka okazji zakupowych w trakcie promocji. Damska klientela jest szczególnie skłonna do korzystania z poświątecznych oraz letnich wyprzedaży. Dzięki promocjom kobiety są w stanie zaoszczędzić nawet 1200 zł w skali roku – według deklaracji 40% badanych. Co czwarta respondentka zrezygnuje z zakupów dla siebie jeśli trzeba ponieść większe wydatki na rodzinę. Prawie połowa pytanych zrobi to jeśli w grę wchodzą potrzeby dzieci. Aż 70% kobiet jest odpowiedzialnych za to, jakie artykuły spożywcze wylądują w koszyku dla całej rodziny.
Nie jest również tajemnicą fakt, że to kobiety są bardziej wymagającym klientem. Nic dziwnego, skoro na zakup poświęcają więcej czasu, samemu zbierając informację o produktach, które chcą wybrać.
Oferta dla dzieci
Kobiety zajmują się robieniem zakupów dla całej rodziny, w tym dla dzieci. Producenci żywności dla najmłodszych powinni mieć to na uwadze. Mowa zarówno o kaszkach i kleikach, mlekach w proszku oraz gotowych daniach w słoiczkach, jak i płatkach śniadaniowych czy innych towarach skierowanych do dzieci. Mamy poświęcają wiele uwagi temu, co jedzą ich pociechy – dlatego w przypadku tych produktów szczególnie liczy się ich skład.
„Najważniejszymi producentami żywności dla niemowląt i małych dzieci jest Nestlé z markami Gerber, Bobo Frut i Nestlé Nan oraz Nutricia – Bobo Vita, Bebiko i Bebilon. Najczęściej kupowanym produktem w sklepach małoformatowych do 300 mkw. jest deserek Gerber o smaku jabłko, banan, truskawka w 90-gramowej saszetce. W sklepach małoformatowych dań gotowych dla dzieci znajdziemy aż około 8 różnych wariantów, średnio 3 pozycje kaszek i kleików, mleka w proszku i prawie 4 soków dla dzieci z atestem” – informuje analityk danych sprzedażowych CMR, Arleta Charkot.
Słodycze
Polki coraz chętniej sięgają po zamienniki białego cukru. Choć jest on wciąż najbardziej popularny, nasz rynek otwiera się również na jego naturalne alternatywy, takie jak cukier trzcinowy, ksylitol, cukier brzozowy, stewię, erytrol czy syrop z agawy. Jeżeli chodzi o sprzedaż wariantu klasycznego, to w przeciętnym sklepie małego formatu na półkach znajdują się aż cztery propozycje tego produktu i jeden wariant słodzika. Z danych CMR wynika, że najpopularniejszy w swojej kategorii jest produkt Krajowej Spółki Cukrowej – Polski Cukier.
Kobiety uwielbiają małe, słodkie przyjemności. Czekoladowe i zbożowe batony, owocowe żelki, kolorowe draże, różnorodne cukierki…
„Do najchętniej kupowanych możemy zaliczyć dwie pozycje zbożowe Nestlé – Nesquik Calcium i Cini Minis. Najczęściej sięgamy także po batony z oferty Sante – proteinowe i energetyzujące z serii Sante Go On! Również Bakalland poszerzył swoją ofertę o produkty z tej kategorii – często kupujemy batony owocowe i zbożowe z serii Ba! Cała oferta „zdrowych” batonów jest dość szeroka – na półkach możemy odnaleźć około 7 różnych wariantów” – dodaje Arleta Charkot, analityk danych sprzedażowych CMR.
Złota strefa
Niemniej popularna jest strefa przykasowa. To właśnie to miejsce w sklepie może wygenerować dodatkowy zysk. Kobiety robią zakupy o wiele częściej i łatwiej poddają się impulsom. Nie będą w stanie odmówić sobie małego słodkiego zakupu, zwłaszcza jeśli ma on sprawić przyjemność ich dzieciom. Dlatego warto dbać o różnorodność w złotej strefie – o dostępność czekoladowych jaj i innych przekąsek z czekolady, batonów, żelków, cukierków… Poza tym w miejscu tym powinny znaleźć się towary, które zawsze mogą się przydać, ale nie każdy wróci po nie na sklep. Jednym z nich są baterie, które szczególnie w nadchodzących miesiącach będą rotować lepiej. Wiąże się to ze zwiększoną sprzedażą elektronicznych zabawek, które dzieci dostaną w prezencie od Mikołaja i na święta Bożego Narodzenia. Warto o tym pamiętać składając zamówienie na najbliższe miesiące.
Zdrowe odżywianie
Rokrocznie powiększa się oferta produktów z segmentu zdrowej żywości. Kobiety są coraz bardziej uważnym i świadomym konsumentem. Częściej niż mężczyźni decydują się na ograniczanie mięsa i produktów odzwierzęcych w diecie swojej i swojej rodziny, poza tym częściej są zainteresowane sprawami ekologii.
„W kategorii zdrowej żywności najczęściej kupowanym produktem są kotlety sojowe w proszku firmy Sante. Bardzo często sięgamy także po hummus – naturalny, z chili, pomidorami, czy z czosnkiem – różnorodność smaków jest tutaj ogromna, a najczęściej wybierani producenci to Lisner i Sante. Chętniej kupujemy także napoje sojowe, migdałowe, ryżowe czy wody kokosowe – najważniejsze marki w małym formacie to Alpro firmy Danone czy House of Asia firmy De Care. Należy tutaj też wspomnieć o pieczywie chrupkim – lżejszym zamienniku zwykłego pszennego bochenka. Na półkach do wyboru jest już ponad 10 wariantów tej kategorii, a najlepiej rotują wafle ryżowe i sucharki” – komentuje ekspertka CMR.
Specjalnie dla pań
Na polskim rynku pojawiają się również specjalne marki przeznaczone dla pań. W kategorii nabiału firma Bakoma wypuściła markę jogurtów wysokobiałkowych – Bakoma pro Women. Oprócz tego o ofertę dla kobiet zadbali producenci witamin i suplementów diety – firma Kruger oferuje produkt Witaminy musujące Kobieta, Polski Lek stworzył Plusssz Classic Kobieta a Aflofarm – Vitotal dla Kobiet. Także producenci płatków śniadaniowych pomyśleli o kobiecych potrzebach – firma OneDayMore ma w swojej ofercie Musli Kobiece. Poza tym na rynku istnieją specjalne marki mające pomóc w zadbaniu o szczupłą sylwetkę, takie jak Fitella Food Care czy Nestlé Fitness.
„Także producenci używek tworzą linie specjalnie przeznaczone bardziej dla kobiet. BZK Alco wprowadziło na rynek wódkę She – czystą i o smaku opuncji figowej, granatu oraz kawy z pomarańczą. Producent Torre Oria zachęca kobiety do swojego wina musującego Aviva Pink Gold jego brokatowym wyglądem. Także w ginach odnaleźć możemy warianty pink firmy Henkell czy Diageo, których opakowania mogą wzbudzać skojarzenie z nakierowaniem na klientelę kobiecą. Również kategoria piw zawera kobiece akcenty – zyskujący coraz więcej klientów browar Hoplala skupia się na klienteli kobiecej” – informuje Arleta Charkot.
Kobiety są niezwykle ważnym konsumentem. Jako że w głównej mierze to one decydują o ostatecznym kształcie sklepowych koszyków, warto zwrócić szczególną uwagę na ich potrzeby. Na półkach nie powinno zabraknąć produktów z kategorii żywności dla dzieci, słodyczy, produktów zdrowotnych i tych przeznaczonych specjalnie dla pań. Rozbudowana oferta na pewno zadowoli gusta nawet najbardziej wymagających konsumentek.
Małgorzata Duży
Redaktor
1„Polaków Portfel Własny”, Instytut Badawczy GfK Polonia na zlecenie Santander Consumer Bank, marzec 2019 r.