Trudno wyobrazić sobie święta bez aromatycznych tradycyjnych potraw, które swój wyjątkowy smak zawdzięczają przyprawom. Bez nich nie powstałaby prawdziwa świąteczna uczta. Istotne są też dodatki, które można wykorzystać do wielu dań np. do sałatek.
Przyprawy to kolejna kategoria, która odnotowuje wzrosty sprzedaży przed świętami Bożego Narodzenia. W końcu to czas kiedy przyrządzamy wiele potraw, więc są one w kuchni niezbędne. W tym okresie na znaczeniu zyskują zwłaszcza: goździki, przyprawy do bigosu, do ryb, majonez oraz wszelkiego rodzaju dodatki do sałatek.
Przyprawy suche
Dane CMR pochodzące ze sklepów małoformatowych potwierdzają, że w czasie przygotowań do świąt Bożego Narodzenia wzrasta sprzedaż przypraw. „Największy skok odnotowują przyprawy jednoskładnikowe i mieszanki przyprawowe. Na znaczeniu zyskują również dodatki do wypieków. Zwiększa się liczba dostępnych w sklepach wariantów. W grudniu 2019 roku sprzedaż tej kategorii była podobna jak rok wcześniej” – przyznaje Zofia Fedak, analityk danych CMR.
Wśród przypraw jednoskładnikowych świąteczną atmosferę tworzą goździki, które oprócz wzbogacania smaku kompotów i dań świetnie sprawdzają się jako element dekoracyjny. „W grudniu możemy kupić tę przyprawę w nieco ponad połowie sklepów małego formatu do 300 mkw. Głównymi wariantami są Prymat goździki całe 10 g oraz Kamis goździki w całości 9 g” – zaznacza Zofia Fedak. Świąteczny stół nie obędzie się także bez dobrze doprawionego bigosu. „Liść laurowy i ziele angielskie zyskują na znaczeniu. Przyprawy te możemy kupić w prawie każdym sklepie małego formatu do 300 mkw. W przeciętnej placówce o tej powierzchni na półce znajdziemy po ok. 2 warianty obu dodatków do dań. Najwyższe udziały w wartości sprzedaży generują produkty marki Prymat” – informuje analityk danych CMR.
Jednym z głównych wigilijnych dań jest ryba. Mieszanki przyprawowe do ryb w grudniu cieszą się najwyższą sprzedażą w ciągu roku. „Ich znaczenie wzrasta potrójnie, odpowiadając za 1/10 udziałów wartościowych wszystkich mieszanek przyprawowych. Najpopularniejszymi wariantami mieszanek przyprawowych do ryb są te od producentów Prymat i Kamis: Prymat Przyprawa do Ryb i Owoców Morza 20 g oraz Kamis Przyprawa do Ryb 20 g” – wymienia Zofia Fedak.
Majonez
Podczas przygotowań świątecznych rośnie również sprzedaż majonezu. Ulubionymi produktami konsumentów z tej kategorii w sklepach małoformatowych są Majonez Dekoracyjny Winiary oraz Majonez Kielecki. Sprzedaż wolumenowa tych produktów w okresie świątecznym w porównaniu do zwykłego okresu w roku rośnie blisko czterokrotnie, zaś sprzedaż wolumenowa całej kategorii majonezów rośnie prawie dwukrotnie. Przodujące marki dla tej kategorii to Kielecki, Winiary i Mosso. Najpopularniejszą pojemnością jest 400 ml, która odpowiada za ok. 1/5 wartości sprzedaży całej kategorii. W okresach świątecznych udziały wartościowe zyskują duże opakowania. Majonezy o pojemnościach 400 ml, 700 ml oraz 300 ml zwiększyły swój udział w sprzedaży wartościowej kategorii. Średnio w sklepie małoformatowym konsument może wybierać spośród ok. 4 wariantów majonezu.
Dodatki do dań
W grudniu na świątecznych stołach oprócz ciast możemy znaleźć również sałatki, w tym najbardziej znaną sałatkę jarzynową. „Do jej przyrządzenia wiele pań używa warzyw w puszkach, które w tym czasie możemy dostać w 9 na 10 placówek małego formatu” – zaznacza Ewa Pikuła, analityk danych sprzedażowych CMR. Według danych instytutu, w przeciętnym osiedlowym sklepie możemy wybierać spośród 3 różnych puszek kukurydzy, groszku czy fasoli, a także z dwóch opakowań innych warzyw i miksów. „Za większość udziałów w wartości sprzedaży tej kategorii w małym formacie sklepów odpowiada kukurydza oraz groszek. Znacznie niższe, ale nadal liczące się udziały posiada fasola, która w grudniu 2019 roku odpowiadała za blisko 17% wartości sprzedaży” – wymienia analityk CMR.
Według danych instytutu niekwestionowanym liderem tej kategorii w ubiegłym roku był Bonduelle, który wygenerował około 30% wartości sprzedaży, a jego największym konkurentem okazał się być Kraft Heinz z blisko 20% udziałem w wartości sprzedaży w sklepach małoformatowych. W większości przypadków klienci decydowali się na zakup warzyw w puszce 400 g, które możemy znaleźć w tym czasie na 8 z 10 paragonów.
Smażenie i pieczenie
Do pieczenia, smażenia czy do sałatek – w każdym przypadku należy użyć odpowiedniego tłuszczu. Każdy z olejów roślinnych ma inne właściwości. Niektóre nadają się do pieczenia, inne do smażenia, a jeszcze inne do sałatek czy gotowania. Oleje o wyższym punkcie dymienia sprawdzą się do pieczenia i smażenia, natomiast oleje o niższym punkcie dymienia warto wykorzystać do przygotowania sałatek, sosów i dresingów.
Olej rzepakowy to niezastąpiony składnik tradycyjnej polskiej kuchni. Doceniany jest przez gospodynie właśnie przed świętami, ponieważ jest składnikiem do gotowania i smażenia większości potraw podawanych podczas wigilijnej kolacji. Wszystko dzięki jego uniwersalności zastosowania, zarówno na ciepło, jak i zimno. Olej rzepakowy ma neutralny smak, a jego punkt dymienia to 240°C. Niektóre badania sugerują, że może poprawić wrażliwość na insulinę i pomóc obniżyć poziom cholesterolu. Olej słonecznikowy charakteryzuje się delikatnie orzechowym posmakiem. Najczęściej używany jest do smażenia i pieczenia. Temperatura dymienia wynosi 232°C. Warto używać go do płytkiego smażenia i sałatek, jest dobrym źródłem witaminy E.
Oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia wyróżnia się jasnym kolorem i oliwkowym smakiem. Jest źródłem polifenoli, które chronią organizm przed chorobami. Nadaje się do smażenia, gotowania, sałatek, dipów, zup, sosów sałatkowych czy chleba. Jej punkt dymienia to 191 stopni Celsjusza. Wysokiej jakości oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia jest olejem stabilnym i może być używana do głębokiego smażenia. Wykazuje właściwości przeciwzapalne, zawiera przeciwutleniacze i kwasy tłuszczowe. Jest stabilna po podgrzaniu w wyższych temperaturach.
Smażona ryba, groch z kapustą czy pierogi – do ich przygotowania niezbędny jest olej, który w okresie świątecznym odnotowuje wzrosty sprzedaży. Według CMR w grudniu (w porównaniu do poprzedniego miesiąca) wartość sprzedaży oleju zwiększa się zazwyczaj o prawie 15% w placówkach małego formatu.
Dodatki i przyprawy to kolejne kategorie, na które należy zwrócić szczególną uwagę w czasie przygotowań zatowarowania sklepu na okres przedświąteczny. Nie może zabraknąć najbardziej popularnych w tym czasie produktów, a odpowiednia ekspozycja ułatwi klientom zakupy.
Monika Kociubińska
Redaktor