Kategorie produktów

Silne marki i wyjątkowe kampanie to DNA FoodCare

Środa, 14 października 2020 Autor: Tomasz Pańczyk, HURT & DETAL Nr 10/176. Październik 2020
Nieustanny rozwój i inwestowanie w utrzymanie wysokiej pozycji na rynku stały się znakiem rozpoznawczym FoodCare. O wpływie pandemii na branżę FMCG, a także planach przedsiębiorstwa rozmawiamy z Wiesławem Włodarskim, właścicielem FoodCare.
Pandemia COVID-19 wpłynęła mocno na wszystkie branże, również na rynek FMCG. Czy FoodCare również odczuł jej skutki?

Pandemia zaskoczyła nas wszystkich. Po kilku latach wzrostów w większości kategorii FMCG musieliśmy zmierzyć się z nagłym i niespodziewanym tąpnięciem w sprzedaży. Szczególnie dotkliwy był spadek liczby wizyt konsumentów w sklepach. Odczuliśmy go mocno w wynikach, szczególnie w okresie lockdownu w kwietniu. W tym czasie kategorie impulsowe FMCG traciły obrót dwucyfrowo. Również nasze produkty z segmentu napojów były pod tą presją. Dziś możemy powiedzieć, że w tej kategorii – po słabej wiośnie – czujemy stopniowe odbicie. Druga część FoodCare, produkty „suche” pod marką Gellwe, poradziła sobie w tej sytuacji bardzo dobrze. Dłuższa i częstsza obecność Polek i Polaków w domach pomogła osiągnąć Gellwe wzrosty. Mogę śmiało powiedzieć, że firmie FoodCare udało się zbilansować straty i przejść przez kryzys obronną ręką – głownie dzięki różnorodności naszego portfela produktowego.

Jak sytuacja epidemiczna wpłynęła na działalność eksportową firmy?

Pandemia na świecie nie zahamowała naszej ekspansji. W dalszym ciągu odnotowujemy 40% wzrost rok do roku, a nasz apetyt w tej materii nie maleje.

Jak wygląda obecnie rozwój poszczególnych marek FoodCare?

Black to marka nr 1 w Polsce w kategorii napojów energetyzujących, a jej udziały nadal rosną. Spory impuls do wzrostu dały nowości w segmencie opakowań o pojemności 500 ml. Black w dużym formacie wsparliśmy kampanią, która emitowana była na początku tego roku. Obecnie warianty o tej pojemności stanowią już znaczący udział w sprzedaży wszystkich produktów marki. Na tym oczywiście nie poprzestaliśmy. W wakacje ruszyliśmy z loterią Black. Jest to loteria jakiej jeszcze w Polsce nie było. Nagrodami są 2 nowe Porsche i wyjazdy na walki Mike’a Tysona. Choć loteria jeszcze trwa to już dziś możemy powiedzieć, że odniosła duży sukces, zauważony w całym rynku FMCG. Dodam, że we wrześniu rozlosowaliśmy pierwszy samochód. Pierwszym posiadaczem Porsche od Black został szczęśliwiec ze Szczecina – któremu jeszcze raz serdecznie gratuluję wygranej.

Jeśli chodzi o plan dla 4MOVE to był on oparty na mistrzostwach Europy w piłce nożnej i Olimpiadzie. Te wielkie wydarzenia sportowe zostały przesunięte, ale mimo tego cały czas sponsorujemy polskich olimpijczyków i polską piłkę nożną. Chciałbym podkreślić, że wspomagamy polski sport zawsze, także w tych trudniejszych momentach – to nasza długofalowa strategia.

Muszę również wspomnieć o marce Gellwe, która ku mojemu zadowoleniu jest w dużym trendzie wzrostowym. Ostatnio przeprowadziliśmy zmianę identyfikacji wizualnej, a jeszcze w tym roku uruchomimy silne wsparcie reklamowe, z koncentracją aktywności w telewizji. Z pewnością zaskoczymy rynek nowym, kreatywnym pomysłem.

FoodCare dużą uwagę przywiązuje do kampanii i obecności w mediach...

Tak, co roku mocno inwestujemy w kampanie reklamowe. Wiemy, że konsekwentne inwestycje budują atrakcyjność naszych marek. W tym roku najsilniejsze wsparcie otrzymał Black osiągając najwyższe wydatki reklamowe w swojej kategorii. Jednak na tym nie poprzestaliśmy. Kolejna kampania – ta z Braćmi Collins dla marki N-gine – okazała się równie dobrym pomysłem. Jej główną osią jest konkurs, w którym do wygrania jest unikatowy Mustang sygnowany przez popularnych Braci Collins.

Jak udział Mike’a Tysona wpływa na popularność i rozwój marki Black?

Mike Tyson jest ostatnio w świetnej formie, przygotowuje się do walk i jest mocno widoczny w swoich social mediach. Jego treningi z napojami Black, publikowane na Facebooku i Instagramie, są oglądane przez miliony osób na cały świecie. Mike pomaga nam napędzać markę Black, to wielki przyjaciel Polski – nasz ambasador w USA i na całym świecie.

Wielkimi krokami zbliża się sezon świąteczny. Jakie są plany FoodCare na ten czas?

Pod wpływem pandemii nasi rodacy zaczęli więcej gotować i piec w domu. Można powiedzieć, że jest to już trend, który na nowo zdefiniuje potrzeby naszych  konsumentów. Dlatego przygotowaliśmy z Gellwe specjalną ofertę na Boże Narodzenie. Szeroka gama pysznych polskich ciast, w tym typowo świątecznych pierników, domowe chleby i bułeczki – jesteśmy pewni, że każdy znajdzie w tej ofercie coś dla siebie.

FoodCare nieustannie wprowadza nowości – jakie pozycje dołączyły ostatnio do portfolio?

Jako FoodCare od zawsze staramy się być liderem innowacji. Stawiamy na skuteczność i bogatą ofertę produktową. W kategorii napojów energetyzujących wprowadziliśmy w tym roku asortyment dużych Black’ów 500 ml, w czterech wariantach smakowych: Klasyczny, Blueberry, Mojito oraz Mango. Nowości, dzięki mocnej marce i atrakcyjnej cenie szybko zbudowały szeroką dystrybucję i pozycję na półkach. W lipcu uruchomiliśmy sprzedaż innowacyjnego Frugo Energy, czyli najbardziej owocowego napoju w kategorii energetyków, bo od Frugo. Aż 20% soku, naturalna kofeina, yerba mate i gen dzikości Frugo, a do tego atrakcyjna cena – jesteśmy przekonani, że jest to recepta na sukces. Pierwsze wyniki sprzedaży pokazują, że prawdopodobnie stworzyliśmy kolejny hit. W sierpniu pod marką 4MOVE wprowadziliśmy napoje wspierające odporność. Dzięki unikalnej mieszance witamin C+D oraz cynku 4MOVE #odporność Vitamin Water 667 ml oraz napój witaminowy w puszcze 330 ml to jedyne produkty, które kompleksowo wspierają nasz organizm. Dodatkowo obserwując wzrost zainteresowania dużymi pojemnościami wprowadziliśmy kultowe napoje Frugo w formatach 0,9 l oraz 1,11 l – można je obecnie znaleźć w naszej ofercie in-out. Pod marką Gellwe pojawiły się wspomniane przeze mnie wcześniej mieszanki do wypieku chlebów i bułek. To nasza odpowiedź na trend pieczenia zdrowego pieczywa w domach, który zapoczątkowała pandemia i akcja #zostanwodmu. Już dziś wiemy, że Polacy pokochali chleby od marki Gellwe.

Dziękuję za rozmowę.
Tomasz Pańczyk, Redaktor Naczelny


tagi: FoodCare , Wiesław Włodarski , inwestycje , innowacje , ekonomia , finanse , sprzedaż , handel , hurt , detal , FMCG , ,