Charakterystyczna kwadratowa butelka Jacka Daniel’sa z czarno-białą etykietą jest rozpoznawalna na całym świecie. Ta amerykańska whiskey wyróżnia się w każdym szczególe, a jej historia wyzwala emocje. Kto spróbuje, przyzna, że twórca tego świetnego trunku ani trochę nie pomylił się, kiedy w roku 1866 zaufał intuicji i postawił na jakość. Autorem sukcesu tak niezależnej i oryginalnej marki był sam Jack Daniel.
W czym tkwi tajemnica Jacka Daniel’sa, co sprawia, że ta marka dla kolejnych pokoleń jest cool?
Ten symbol niezależności, męskości, marka autentyczna i z charakterem, od lat przyciąga konsumentów, dla których te wartości są ważne. Jack Daniel’s nie ulega modom, stojąc poza trendami, sam je tworzy. Strategia komunikacyjna tej marki opiera się na zasadzie „tell not sell”, czyli na opowiadaniu autentycznych historii związanych z marką i w ten sposób na promowaniu jej wartości. Taka komunikacja z konsumentem jest również podstawą działań w Polsce i sprawdza się znakomicie. Dlatego Jack Daniel’s z małego miasteczka Lynchburg w stanie Tennessee ma tylu wielbicieli na całym świecie.
Once upon a time in America
Cała historia zaczęła się dawno temu w Ameryce, gdzie w 1850 roku na świat przyszedł twórca legendarnej whiskey, Jasper Newton „Jack” Daniel. Jack od dziecka był niezwykle samodzielny, bardzo wcześnie opuścił dom rodzinny. Zamieszkał wtedy u Dana Calla, luterańskiego pastora, duchowego przywódcy lokalnej społeczności i ... właściciela gorzelni. W 1863 roku Jack przejął destylarnię. Miał zaledwie 16 lat, kiedy zarejestrował swoją firmę i po dziś dzień jest to pierwsza i najstarsza oficjalnie zarejestrowana destylarnia w Stanach Zjednoczonych.
Młody Jack od początku wiedział, czego chce. Postawił na jakość, w której widział gwarancję sukcesu. Dlatego, chociaż inni producenci stosowali tańsze metody wyrobu whiskey, on pozostał wierny procesowi „charcoal mellowing”. Ta kosztowna i czasochłonna metoda, stosowana jest niezmiennie do dziś. Polega ona na tym, że przed przelaniem do beczek, każda kropla whiskey Jack Daniel’s jest filtrowana przez ponad 3-metrową warstwę klonowego węgla drzewnego. Trwa to około 10 dni. Do dnia dzisiejszego ten proces sprawia, że Jack Daniel’s ma niezmiennie ten sam doskonały, niepowtarzalny smak. Rząd amerykański stworzył nawet oddzielną kategorię zwaną Tennessee Whiskey.
Jack był wizjonerem. Wiedział jak ważne jest, żeby marka wyróżniała się spośród innych. Odzwierciedla to historia butelki. Początkowo trunek z destylarni był rozlewany do ceramicznych dzbanów, które Jack sygnował swoim nazwiskiem. Gdy na rynku pojawiły się szklane butelki, Jack zaczął ich używać, tłocząc na nich nazwę destylarni. Nie był jednak zadowolony ze standardowego, okrągłego kształtu butelek. W 1895 roku, gdy zobaczył wzór nowej, jeszcze nietestowanej kwadratowej butelki, nie miał wątpliwości, że to jest godna oprawa jego niezwykłej whiskey. Bardzo szybko stała się znakiem firmowym destylarni z małego Lynchburga, w stanie Tennessee.
Co się przyczyniło do sukcesu tej marki?
Najwyższej jakości produkt, charakterystyczne opakowanie, to oczywiście świetna podstawa, ale to nie wszystko. Barwne życie twórcy tej legendarnej whiskey, pełne anegdot i historii opowiadanych często z poczuciem humoru jest podstawą marketingu marki Jack Daniel’s.
Nie wiadomo na przykład, którego dnia urodził się Jack, bo dokumenty rodziny spłonęły w wielkim pożarze Lynchburga. Wiadomo tylko, że urodził się we wrześniu. Wielbiciele tej marki nie narzekają jednak z tego powodu, bo dzięki temu mogą świętować w dowolnym dniu września.
Autentyczne dziedzictwo tego trunku przyciąga konsumentów nieprzypadkowych, z których wielu określa się jako wielbicieli Jacka Daniel’s-a, nie zaś po prostu whiskey. Dzięki pozycji zarezerwowanej dla ludzi o silnej osobowości, Jack Daniel’s stał się prawdziwą gwiazdą popkultury, towarzysząc znanym aktorom i piosenkarzom, szczególnie amerykańskim, ale nie tylko. Marka Jack Daniel’s zyskała miano kultowej. Czarno-białe logo nosi się na koszulkach i kapeluszach, muzycy grają na gitarach z logo Jack Daniel’s. Charakterystyczna kwadratowa butelka widoczna jest w bardzo wielu filmach, przede wszystkim amerykańskich. Na stronie internetowej www.jackdaniels.com, każdy może dopisać film, w którym zauważył Jack Daniel’s Tennessee Whiskey. Hollywood z całą pewnością również przyczyniło się do sukcesu tej marki. Reżyserzy i scenarzyści obsadzają Jacka w swoich filmach od lat. Jack Daniel’s Old No. 7 jest jednym z wielkich mistrzów drugiego planu.
Jack Daniel’s Old No. 7 jest produkowany w małym Lynchburgu w stanie Tennessee, gdzie po dziś dzień obowiązuje prohibicja, a obecny jest w ponad 135 krajach. Niezmienny od 1866 roku, a kultowy dla kolejnych pokoleń. Są rzeczy, których się po prostu nie zmienia…
Jack Daniel’s to nr 1 w Polsce w kategorii premium whisky. Źródło AC Nielsen (dane z grudnia 2006 r,)
Jack Daniel’s to whisky nr 1 na świecie pod względem sprzedaży. Źródło IWSR (dane za rok 2005 r,)
tagi: Jack Daniel's Tennessee Whiskey ,
"Złote Innowacje FMCG & Retail" to prestiżowy konkurs...
Jak połączyć nowe technologie z relatywnie tradycyjną...
"Katalizatorem innowacji są zmiany klimatyczne" –...
W pierwszej połowie przyszłego roku będzie się utrzymywać...
Branża piwowarska w Europie to 2 miliony miejsc pracy i 40 mld...
Amazon świętuje 10-lecie działalności w Polsce, której...
Zawieszono ponad 282 tys....
Ministerstwo Finansów ogłosiło nowe limity podatkowe, które...