Ponad połowa Polaków korzysta z programów lojalnościowych, a trzy czwarte z nich używa aplikacji mobilnych tych programów
Wyniki badania pokazały, że odsetek Polaków korzystających z programów lojalnościowych jest od kilku lat na zbliżonym poziomie wynoszącym około 60%, odsetek ten jest wyższy wśród kobiet w wieku 26-49 lat. Zazwyczaj Polacy korzystają z trzech programów. I są w ramach tych programów aktywni – w tym roku odsetek osób aktywnie korzystających z programów wyniósł aż 95%. Najbardziej popularnym programem lojalnościowym jest Biedronka (31%), a najlepiej ocenianym Klub Rossmann (81%).
Prawie 40% uczestników przyznało, że chętnie zapisuje się do nowych programów
Programy lojalnościowe nie należą do obszarów, na których temat aktywnie i z własnej inicjatywy konsument poszukuje informacji, dlatego w pozyskiwaniu nowych członków nie do przecenienia jest rola sprzedawców.
Trzy czwarte uczestników programów lojalnościowych korzysta z aplikacji mobilnych
Odsetek uczestników programów lojalnościowych korzystających z aplikacji mobilnych jest wyższy w najmłodszych grupach wiekowych: 84% (osoby w wieku 18-25 lat) oraz 80% (osoby w wieku 26-35 lat).
Główną zaletą aplikacji jest to, że ułatwiają oszczędzanie
Dwie najczęściej używane funkcjonalności aplikacji to: sprawdzanie aktualnych promocji (59%) oraz wykorzystywanie kuponów rabatowych (54%).
Aplikacje pełnią ważną funkcję informacyjną
Aplikacje programów lojalnościowych stanowią źródło informacji o aktualnych ofertach promocyjnych, co często stanowi impuls do zakupów – do zakupu produktu z promocji pod wpływem informacji z aplikacji przyznało się prawie 60% użytkowników aplikacji. Około połowa uczestników korzysta z aplikacji programu najczęściej podczas zakupów, prawie 30% co jakiś czas sprawdza dostępne oferty niezależnie od planowanych zakupów. Aplikacje uznawane są przez użytkowników jako przydatne, ale nie angażują emocjonalnie – wskazują eksperci ARC Rynek i Opinia.
Ze względu na pandemię, ten rok jest wyjątkowy, również w kontekście zachowań konsumenckich. Analizując wyniki naszego najnowszego badania dotyczącego programów lojalnościowych można stwierdzić, że pandemia niewiele zmieniła w tym zakresie. Odsetek osób korzystających z programów jest na podobnym, stabilnym poziomie, odsetek osób korzystających z mobilnych aplikacji programów w zasadzie się nie zmienił w porównaniu z ubiegłym rokiem. Polacy na pewno szukają oszczędności – to wynika również z naszych innych badań, są bardziej skłonni korzystać z promocji. Programy lojalnościowe, a w szczególności aplikacje mobilne, im to ułatwiają, bez konieczności dużego zaangażowania i to klientom bardzo odpowiada. – komentuje Agnieszka Doktorska, autorka raportu z ARC Rynek i Opinia.
Informacja o badaniu
Badanie zostało zrealizowane w lipcu i sierpniu 2020 r. przez ARC Rynek i Opinia metodą CATI (N=802), CAWI (N=1454) oraz TDI (pogłębione wywiady telefoniczne, N=10). Badanie CATI – zrealizowane na reprezentatywnej próbie pod względem płci, wieku, wykształcenia, wielkości miejscowości zamieszkania oraz województwa. Badanie CAWI – zrealizowane wśród uczestników programów lojalnościowych (struktura próby zgodna ze strukturą uczestników programów ustaloną w pierwszym etapie badania).
ARC Rynek i Opinia już od blisko 30 lat przeprowadza badania marketingowe oraz sondaże opinii publicznej i ma stałe miejsce wśród najlepszych instytutów badawczych w Polsce. Dzięki przynależności do największej międzynarodowej sieci zrzeszającej niezależne agencje badawcze – IriS – realizuje projekty badawcze w Europie i na świecie. Instytut ARC Rynek i Opinia posiada certyfikat jakości pracy ankieterów PKJPA, a wszystkie badania są realizowane w zgodzie ze standardami ESOMAR-u.
http://www.arc.com.pl
źródło: ARC Rynek i Opinia