Wiadomości

Konsumenci wspierają lokalne sklepy

Poniedziałek, 05 października 2020
Kryzys wywołany pandemią koronawirusa mocno osłabił polskich przedsiębiorców, a co za tym idzie ich możliwości wspierania wzrostu gospodarczego kraju. Jednak jak wynika z badania Mastercard, sektor MŚP wkrótce może na nowo zacząć się rozwijać, pomagając w ożywieniu lokalnej gospodarki. W przyspieszeniu tego procesu pomaga również Mastercard, m.in. za pośrednictwem kampanii edukacyjnej i programu akceleracyjnego wspierających małe firmy w Polsce w cyfrowej transformacji.

Z badania1 opublikowanego przez Mastercard wynika, że dziś 80% polskich konsumentów chętniej niż rok temu robi zakupy w swojej najbliższej okolicy.

Konsumenci wspierają lokalnych przedsiębiorców

Jak pokazują wyniki badania, lokalnych przedsiębiorców wspierają polscy konsumenci, a 47% z nich deklaruje, że powodem ich większych wydatków u sprzedawców z sąsiedztwa jest chęć pomocy miejscowemu biznesowi w wyjściu z kryzysu. Inne często podawane powody to wygoda (55%), zaufanie do porad osób ze swojej społeczności (33%), odnowienie relacji z okolicznymi sprzedawcami (32%) czy lepsza jakość produktów i usług (24%).

Najchętniej odwiedzamy miejsca w najbliższym otoczeniu

Z badania Mastercard wynika ponadto, że dwie trzecie (66%) polskich ankietowanych przyznaje, że po wybuchu pandemii Covid-19 na nowo odkryło zalety okolicznych sklepów, głównie ze względu na bliższą lokalizację, ważną przy ograniczeniach w przemieszczaniu się (52%), oraz na mniejsze kolejki niż w dużych supermarketach (45%). 82% Polaków przyznaje też, że woli kupować od przedsiębiorców, których zna, a 77%, że ufa poradom lokalnych sprzedawców. Wśród pięciu najważniejszych miejsc spajających obecnie społeczność lokalną są piekarnie i sklepy osiedlowe.

„W ostatnich miesiącach byliśmy świadkami skokowego wzrostu handlu w e-commerce. Nasze najnowsze badanie pokazuje jednak równoległy trend zakupowy, polegający na zwiększeniu wydatków u sprzedawców z sąsiedztwa. Oba te zjawiska dają szansę na wzmocnienie małej przedsiębiorczości i szybsze wyjście z kryzysu gospodarczego, dlatego obydwa warto wspierać.” – powiedział Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny na Polskę, Czechy i Słowację, Mastercard Europe.



źródło: Mastercard


1  Badanie zrealizowane przez niezależną firmę badawczą OnePoll, na próbie 13 000 osób dorosłych ankietowanych z 16 krajów, w tym w Polsce, we wrześniu 2020 r.



 

tagi: Mastercard , badanie , analiza , rynek spożywczy , sklepy , handel , sprzedaż , konsument , sektor MŚP , pandemia , covid-19 , gospodarka , ekonomia , finanse ,