Kategorie produktów

Rynek przypraw

Czwartek, 10 września 2020 Autor: Joanna Kowalska, HURT & DETAL Nr 09/175. Wrzesień 2020
Dla smaku i koloru – przyprawy znane są w kuchniach całego świata. Mogą diametralnie odmienić potrawę i nawet najprostsze z dań uczynić wykwintnym. Sprawdzamy jak wygląda polski rynek przypraw.
Już nie tylko pieprz i sól, ale coraz częściej dużo egzotycznych przypraw staje się podstawowymi produktami w każdej kuchni. Duży wpływ na poszukiwanie nowych smaków z pewnością wywarły popularne w ostatnich latach programy kulinarne bogate w wiele wyjątkowych inspiracji. Obecnie na sklepowych półkach można znaleźć nie tylko suszone zioła, ale też specjalnie dobrane do danej potrawy mieszanki, sosy czy marynaty.

Sprzedaż przypraw

Według danych CMR, przyprawy (jednoskładnikowe, mieszanki, uniwersalne oraz przyprawy w płynie) dostępne są w około 90% sklepów małoformatowych do 300 mkw. Jak wyjaśnia ekspertka instytutu – Paula Sobol-Mazur – średnio w placówce o takiej powierzchni w pierwszym kwartale 2020 roku konsument mógł znaleźć na półce około 40 wariantów przypraw. Przy tym najszerszy wybór dotyczył przypraw jednoskładnikowych. Liczba dostępnych pozycji z tej kategorii rośnie w okresach przedświątecznych oraz latem. We wspomnianych terminach klienci najczęściej sięgają po przyprawy na sezon grillowy czy te specjalne do przygotowywania przetworów.

Jak podaje instytut, w pierwszym kwartale 2020 roku wartość sprzedaży całej kategorii przypraw wzrosła o ponad 14% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. CMR wyjaśnia, że stało się to głównie za sprawą przypraw jednoskładnikowych. W tym czasie wzrosła również liczba sprzedanych opakowań oraz liczba paragonów zawierających przyprawy.

„Jak wynika z danych CMR, na początku 2020 roku za ponad połowę wartości sprzedaży przypraw odpowiadały przyprawy jednoskładnikowe, jednakże co roku w okresie grillowym i latem tracą one swoje znacznie na rzecz mieszanek (na znaczeniu zyskują głównie mieszanki do grilla oraz przyprawy do ogórków)” – tłumaczy Paula Sobol-Mazur.

Ekspertka wyjaśnia, że wśród przypraw jednoskładnikowych najczęściej kupujemy pieprz czarny (około 27% udziałów w liczbie transakcji z przyprawami jednoskładnikowymi), liście laurowe, majeranek i ziele angielskie. Klienci sklepów małoformatowych w okresie od stycznia do marca 2020 roku najczęściej wybierali produkty marek Prymat i Kamis. Ta ostatnia zyskała na znaczeniu w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej.

„W przypadku mieszanek przyprawowych klienci najczęściej decydują się na zakup przyprawy do mięs, na początku 2020 roku ich udział wynosił około 32% liczby transakcji z tą kategorią. W pierwszym kwartale 2020 roku największą popularnością cieszyły się mieszanki przyprawowe marki Prymat z udziałem około 40% w wartości sprzedaży mieszanek, na drugim miejscu pojawiła się marka Kamis” – wskazuje Sobol-Mazur z CMR.

Śródziemnomorski klimat

Do przygotowywania potraw śródziemnomorskich niezaprzeczalnie potrzebne są przyprawy, a do najpopularniejszych z nich należą m.in. zioła prowansalskie, bazylia i oregano. Jak podaje CMR, wszystkie możemy znaleźć w ponad 40% sklepów małoformatowych do 300 mkw.

„W swoich wyborach klienci najczęściej decydują się na przyprawy marki Prymat, a w drugiej kolejności na markę Kamis. Konsumenci chętnie korzystają także z gotowych rozwiązań, kupując sosy sałatkowe w proszku – do sałatki greckiej, włoskiej czy francuskiej. Sosy do sałatki greckiej stanowią ponad 20% sprzedaży wszystkich sosów do sałatek w proszku w 2019 roku w sklepach małoformatowych” – podaje Paula Sobol-Mazur z instytutu.

Sezonowe przyprawy

Sól, mimo iż jest produktem obecnym przez cały rok w niemal każdej kuchni, jest kategorią, która charakteryzuje się sezonową sprzedażą. W 2019 roku w sklepach małoformatowych pik sprzedażowy tego produktu przypadł na lipiec. Wtedy bowiem wypada szczyt sezonu ogórkowego.

„W lipcu 2019 padł rekord sprzedaży wolumenowej soli kamiennej. W samym lipcu sprzedaż wolumenowa tego produktu wyniosła 3,5-krotność średniej z całego roku. Ponad 93% sprzedaży soli odbywa się poprzez 1 kilogramowe opakowania. Największymi producentami soli są CIECH Soda Polska (marka CIECH), Cenos (marka O’sole) i Edo skupiające łącznie około ⅔ rynku udziałów wolumenowych w sklepach małoformatowych do 300 mkw. W lipcu 2019 roku najbardziej popularnymi wariantami jakie wybierali konsumenci w sklepach małoformatowych były CIECH (CIECH Soda Polska) Sól Kujawska – ważona spożywcza jodowana w folii 1 kg oraz sól warzona – spożywcza jodowana Edo w torebce 1 kg. Średnio w ciągu roku konsument może wybierać spośród 3 różnych wariantów soli w sklepie małoformatowym. W lipcu ilość wariantów wzrasta do 4. Sól kupimy średnio w 90% placówek małoformatowych. Dystrybucja soli kamiennej jest różna w ciągu roku – w sezonie letnim (lipiec-sierpień) wzrasta i około 60% sklepów małoformatowych oferuje wówczas ten produkt. Poza sezonem – 30-40% sklepów ma w ofercie sól kamienną” – wyjaśnia Paula Sobol-Mazur z CMR.

Jako przyprawę w polskiej kuchni stosuje się także ocet. Jego sprzedaż wolumenowa również charakteryzuje się sezonowością – zwiększa się od lipca do października. „Warto zaznaczyć, że w tej kategorii niezwykle istotne są produkty marek własnych. Poza produktami dystrybutorów istotną rolę odgrywają producenci Jamar, McCormick, Pegaz. Łącznie skupiają oni ponad 33% udziałów wartościowych w kanale sklepów małoformatowych. W sezonie roku 2019 najbardziej popularnym wariantem octu spirytusowego w sklepach małoformatowych do 300 mkw. był Ocet Spirytusowy Pegaz kw. 10% w butelce 500 ml. Ocet spirytusowy dostępny jest średnio w 90% placówek małoformatowych. O najwyższą dystrybucję zadbał producent Jamar” – wskazuje dr Magdalena Wilgatek, analityk CMR. Jak dodaje, od lipca do października rośnie liczba opakowań w jednej transakcji. W ciągu roku konsumenci wkładają do koszyka średnio 1 butelkę octu podczas zakupów. W okresie, gdy przygotowuje się przetwory, liczba ta wzrasta do blisko 2 opakowań. Średnio w ciągu roku możemy wybierać spośród 2-3 wariantów octu w sklepie małoformatowym.

Jedną z najbardziej popularnych przypraw jednoskładnikowych w lecie jest gorczyca. CMR podaje, że kluczowym producentem jest w tym przypadku Prymat. Gorczyca dostępna jest w około 20% placówek małoformatowych do 300 mkw., jednak w okresie letnim dostępność ta wzrasta. Wówczas przyprawę tę można kupić nawet w prawie 70% placówek małego formatu.

„Kolejną sezonową przyprawą są liście laurowe. Sprzedaż w tej kategorii rośnie od czerwca do października, jednak pik sprzedażowy odnotowuje się w lipcu. Najpopularniejszym wariantem w tej kategorii w 2019 roku był Prymat Liść Laurowy w torebce 6 g, który w lipcu zeszłego roku odpowiadał za około 1/5 transakcji z tą przyprawą w sklepach małoformatowych do 300 mkw. Liście laurowe dostępne są średnio w 80% placówek małoformatowych. Klienci sklepów małoformatowych mogą wybierać spośród 1-2 wariantów tej przyprawy” – wskazuje dr Magdalena Wilgatek.

Musztardy i keczupy

Na półce wśród przypraw mokrych możemy znaleźć musztardę. Kategoria podzielona jest według jej smaków. Jak podaje CMR – najpopularniejszą jest sarepska. Potem kolejno stołowa, delikatesowa i chrzanowa.

„W pierwszym kwartale roku 2020 wzrosła sprzedaż wolumenowa musztardy delikatesowej oraz miodowej w sklepach małoformatowych. Spadła zaś sprzedaż wolumenowa musztardy stołowej. Najczęściej wkładaną do koszyka w sklepie małoformatowym do 300 mkw. jest musztarda sarepska ostra Kamis (McCormick) w słoiku 185 g. Najczęściej kupowanymi markami w tej kategorii są Roleski, Kamis (McCormick), Prymat oraz Pegaz. O najszerszą dystrybucję zadbał McCormick oraz Roleski. Średnia cena jaką konsument musi zapłacić za słoiczek musztardy sięga 2,50 zł. Klienci sklepów małoformatowych mogą wybierać spośród około 6 różnych wariantów musztardy” – wylicza dr Wilgatek.

Z kolei kategoria keczupu w placówkach małego formatu w pierwszym kwartale roku 2020 odnotowała 7% wzrost w wartości sprzedaży w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Keczup dzieli się głównie na łagodny i pikantny. Jak podaje CMR, pierwszy z wariantów odpowiada za około 56% sprzedaży wartościowej całej kategorii.

„W kategorii keczupu liczy się trzech głównych producentów – Heinz, Maspex i Unilever. Łącznie skupiają oni około 80% udziałów wartościowych w sprzedaży keczupu w sklepach małoformatowych do 300 mkw. Poza tym w małym formacie liczą się Roleski oraz produkty marki własnej. Najpopularniejsze marki keczupu to Pudliszki (Heinz), Kotlin, Włocławek (Maspex), Tortex, Hellmann’s (Unilever) i Roleski” – podkreśla Magdalena Wilgatek.

Keczup dostępny jest w 90% sklepów małoformatowych do 300 mkw. Instytut podkreśla, że najszerszą dystrybucję posiada Heinz, którego produkty znajdziemy w 70% placówek sprzedających tę kategorię. Średnia cena za opakowanie to 4,50 zł. Konsument może wybierać średnio spośród 7 różnych wariantów.

Półka z przyprawami powinna uzupełniać pozostały asortyment i na odwrót. W pobliżu lady z mięsem czy rybami warto wygospodarować dodatkową przestrzeń na te pozycje, które się z nimi komponują. Warto też rozszerzać ofertę w zależności od sezonu – przyprawa do grilla przed majówką, do ryb z okazji świąt Bożego Narodzenia, a latem – do przetworów. Detalista może nie tylko liczyć na zysk, ale też na nowych lojalnych klientów, którzy zyskają przekonanie, że sklep rozwija się w zgodzie z ich potrzebami.

Joanna Kowalska
Redaktor



tagi: przyprawy , rynek , sprzedaż , konsument ,