Termin przydatności mleka do spożycia, czyli okres pomiędzy zakończeniem produkcji a czasem w którym produkt jest akceptowany przez konsumenta, zależny jest od bardzo wielu różnorodnych czynników.
Jednym z bardziej istotnych jest jakość mikrobiologiczna surowca, która w ciągu ostatnich lat uległa w Polsce radykalnej poprawie, osiągając w krótkim czasie standardy UE. Na jakość surowca wpływa stan zdrowotny krów, standardy higieniczne pozyskiwania mleka, tempo schładzania mleko po udoju, czas i temperatura jego magazynowania (4oC). W przypadku mleka o złej jakości mikrobiologicznej, długotrwale magazynowanego mogą wystąpić wady smaku (goryczka) oraz zapachu.
Pasteryzacja mleka wpływa na skuteczną redukcję ogólnej liczby bakterii – powyżej 95%. Jednak proces pasteryzacji przeżywają bakterie ciepłoodporne, a konsekwencją ich obecności w mleku pasteryzowanym jest kilkudniowy zaledwie okres jego przydatności do spożycia. Wdrażane ostatnio przez przemysł mleczarski najnowsze technologie (eliminacja mikroflory obecnej w surowcu poprzez ultrafiltrację oraz niska temperatura pasteryzacji – 74oC) zapewniają wysoką wartość biologiczną mleka oraz trwałość 14 dni podczas przechowywania w temperaturze 10oC i 5 tygodni w temperaturze 6oC.
Największą trwałość mleka (do 6 miesięcy) zapewnia obróbka UHT (krótkotrwała sterylizacja 3-5 sekund w temperaturze 130-135oC), która prowadzi do całkowitego wyjałowienia produktu. Jednocześnie nie wpływa na obniżenie biodostępności wapnia i pozostałych mikro- i makroelementów obecnych w mleku.
Dlaczego mleko i jego przetwory powinny być codziennym składnikiem diety?
Mleko jest bardzo cennym źródłem wapnia nie tylko ze względu na jego zawartość, ale też wysoką biodostępność oraz korzystny stosunek Ca:P. Wapń jest pierwiastkiem aktywnym biologicznie: pełni funkcję budulcową oraz uczestniczy w ogólnoustrojowych przemianach metabolicznych, wraz z fosforem stanowi podstawę mineralną kośćca, a w tkankach miękkich wpływa na kurczenie się mięśni ( w tym mięśnia sercowego ), procesy krzepnięcia krwi, regulację wzrostu komórek i przepuszczalność błon komórkowych, reakcje odpornościowe, funkcjonowanie obwodowego układu nerwowego, aktywację enzymów, sekrecję hormonalną, gospodarkę wodno-elektrolitową i utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej. Dzięki tym funkcjom wapń może działać przeciwzapalnie i przeciwalergicznie oraz zmniejszać ryzyko występowania miażdżycy i nowotworów.
Organizm dorosłego człowieka zawiera około 1,2 kg wapnia, z czego 99% znajduje się w kościach i zębach, a pozostały 1% w płynach ustrojowych. Dzienne zapotrzebowanie organizmu na wapń zależy od wieku, płci i stanu fizjologicznego. Osoba dorosła potrzebuje zwykle 800-1000 mg wapnia, ale np. kobieta ciężarna lub karmiąca 1200 mg, dzieci i młodzież ok. 1500mg. Gdy spożycie lub przyswajanie wapnia jest niewystarczające, organizm czerpie go z kości, co prowadzi do osteoporozy. Niedobór wapnia w diecie może nasilać też występowanie innych schorzeń, np.: nadciśnienia tętniczego, choroby wieńcowej serca i nadpobudliwości nerwowej. Wapń zapobiega kumulacji metali ciężkich w organizmie, tym samym, zmniejsza ryzyko występowania niektórych nowotworów.
Spożycie mleka i jego przetworów w Polsce jest bardzo niskie: trzykrotnie mniejsze niż w Skandynawii i dwukrotnie mniejsze niż w Niemczech i Francji. Niewystarczające spożycie żywności bogatej w wapń uzasadnia wprowadzenie na rynek produktów wzbogaconych w biodostępne sole tego pierwiastka. Typowym przykładem takiego produktu jest Mleko Białe Wapń o podwyższonej do 4% zawartości białka, wzbogacone w wapń i witaminy. W porównaniu z tradycyjnym mlekiem zawiera aż o 40% więcej biodostępnego wapnia. Spożycie tylko 100g Mleka Białego Wapń pokrywa w 15% dobowe zapotrzebowanie człowieka na witaminy A, E, D i kwas foliowy. Dzięki obróbce UHT charakteryzuje się wysoką trwałością: Mleko Białe – 6 miesięcy, Mleko Białe Wapń – 4 miesiące (ze względu na obecność witamin).
Czy zmieniają się gusta i zapotrzebowanie konsumentów na spożywanie mleka?
Od kilku lat podejmowane są działania w kierunku promocji sektora mleczarskiego. W 2004 roku uruchomiono kampanię promocyjno-reklamową w celu zwiększenia spożycia mleka i produktów mleczarskich wśród dzieci i młodzieży w wieku 5-15 lat oraz kobiet w wieku 24-54 mieszkających w miastach. Wspólnym hasłem kampanii było „Nabiał wzmocni twoje kości i poczucie godności”. W roku szkolnym 2005/2006 uruchomiono program „Szklanka mleka” dofinansowany z Funduszu Promocji Mleczarstwa. Mleko i przetwory mleczne spożywa regularnie zaledwie 11% ogólnej liczby uczniów w Polsce (15% uczniów szkół podstawowych, ok. 5% gimnazjalistów i ok. 6% licealistów).
Wychodząc naprzeciw gustom dzieci i młodzieży w ofercie handlowej znalazły się słodzone mleka smakowe (m.in. czekoladowe, waniliowe, truskawkowe), które są także doskonałym źródłem wapnia i witamin.
tagi: mleko ,
Tchibo ogłosiło nową, globalną strategię klimatyczną...
Działalność Nestlé w Polsce wsparła utrzymanie 45,2 tys...
W pierwszym półroczu 2025 roku sieci handlowe w Polsce...
W obliczu narastających napięć geopolitycznych i...
To coraz istotniejszy klient dla sektora bankowego...
Instytucje kontrolujące stopniowo zmieniają swój charakter...
Bitcoin może kosztować nawet 200 tys. dolarów...
Potrzebne zachęty do dłuższej aktywności zawodowej...