Łazienka to miejsce, które wymaga regularnych porządków. Jakie detergenty najlepiej zadbają o armaturę? Które preparaty usuną osady z kamienia i mydła? Co zapewni piękny zapach w całym pomieszczeniu? Poniżej przegląd środków czystości i podpowiedź jak najlepiej dbać o porządek w każdej łazience.
Dezynfekcja, higiena i bezpieczeństwo to aspekty porządków, które w ostatnich miesiącach znacznie zyskały na znaczeniu. Jeszcze istotniejsze okazują się one w kontekście sprzątania łazienki i toalety. Kategoria chemii gospodarczej przeznaczonej do tych pomieszczeń jest obszerna w różnorodne rozwiązania. Płyny i żele, kostki lub zawieszki do WC, odświeżacze powietrza i neutralizatory – a wszystko to o najróżniejszych funkcjach, zapachach i właściwościach. Jest z czego wybierać. Na co zatem zwrócić szczególną uwagę podczas porządków w łazience?
Higieniczna czystość…
…to podstawa porządków w łazience i toalecie. Pomieszczenie o podwyższonej wilgotności to idealne środowisko dla rozwoju bakterii, które mogą być szkodliwe dla zdrowia całej rodziny. Stąd też detergenty, które przeważnie charakteryzują się silniejszym działaniem niż te do innych pomieszczeń, mają przede wszystkim zdezynfekować powierzchnie oraz zagwarantować higieniczną czystość.
Na szczególną uwagę podczas regularnych porządków zasługuje muszla klozetowa. To z niej podczas każdorazowego spuszczania wody wydobywają się bakterie i zanieczyszczenia, które w następnej kolejności osadzają się na powierzchniach w całej toalecie. Z tego powodu zachowanie sterylnej czystości okazuje się jeszcze ważniejsze – w końcu chodzi o zdrowie wszystkich domowników. Podstawą porządków w tym obrębie jest odpowiedni płyn do WC. Głównymi zadaniami tego preparatu są przede wszystkim skuteczne usuwanie zanieczyszczeń i dezynfekcja, ale również neutralizowanie nieprzyjemnych zapachów oraz zapobieganie osadzaniu się kamienia i zanieczyszczeń.
„Kategoria płynów do toalet rozwija się” – przyznaje dr Magdalena Wilgatek z CMR. Pojawiają się nowości oraz innowacyjne formuły, które gwarantują coraz doskonalszą higieniczność, oferując przy tym kolejne praktyczne funkcje. Zgodnie z danymi CMR, średnio 60% sklepów małoformatowych w swojej sprzedaży oferuje płyny do toalet. Konsumenci mogą wybierać średnio spośród 3 różnych wariantów, których uśredniona cena za opakowanie wynosi blisko 8 zł.
„Choć średnia liczba wariantów na sklep nieznacznie spadła w pierwszym kwartale 2020 roku w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym w sklepach małoformatowych, to sprzedaż wolumenowa tej kategorii we wspomnianym okresie wzrosła o ponad 20%” – podsumowuje dr Wilgatek. Płyn do WC to pozycja obowiązkowa w każdej toalecie. Wystarczy odrobina regularności, aby utrzymać w tym pomieszczeniu higieniczną czystość wolną od szkodliwych bakterii.
Świeżość na dłużej
Zawieszki, kostki lub żele wielofunkcyjne do spłuczki czy też te do aplikowania w muszli, jedno- bądź dwufazowe – a to dopiero początek! Kategoria kostek toaletowych jest niezmiernie różnorodna, a ich producenci stale oferują nowe rozwiązania. Głównymi zadaniami kostek czy zawieszek toaletowych są odświeżenie i dezynfekcja, a najważniejszą zaletą – długotrwały efekt po jednokrotnej aplikacji.
W zależności od rodzaju toalety konsumenci mogą wybierać spośród różnych rozwiązań. Do bezrantowych toalet świetnym wyborem okazują się, oferowane przez kolejnych producentów, punktowe żele lub paski do WC – prosta aplikacja oraz minimalistyczny wygląd to zdecydowane atuty tego rozwiązania. Do toalet klasycznych dobrze sprawdzą się z kolei zawieszki aplikowane na krawędzi muszli – w tym przypadku wybierać można także spośród rozwiązań barwiących wodę czy też tworzących aktywną pianę – oraz tradycyjne kostki do spłuczki, które wyróżnia szczególna dyskrecja.
Zgodnie z danymi CMR, w pierwszym kwartale 2020 roku konsumenci placówek małoformatowych mogli wybierać średnio spośród 6 różnych wariantów kostek do toalet, które dostępne były w 60% sklepów tego formatu.
Różnorodność kategorii może przyprawić o zawrót głowy. Podczas dokonywania wyboru warto zwrócić uwagę na trzy ważne czynniki: działanie substancji czynnych, które odpowiedzialne są za dezynfekcję i usuwanie kamienia, czas działania produktu oraz wartość dodaną w postaci odświeżającego zapachu, ekologicznego składu czy interesującego wyglądu.
Kostki toaletowe znajdują się w toaletach większości polskich gospodarstw domowych. Jak przyznaje dr Wilgatek: „Sprzedaż wolumenowa kostek toaletowych w sklepach małoformatowych do 300 mkw. w pierwszym kwartale roku 2020 wzrosła o ponad 7% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego”. W tym czasie za opakowanie kostek toaletowych konsumenci musieli zapłacić średnio ponad 4,30 zł. „O najszerszą dystrybucję swoich produktów zadbał Henkel. Jego produkty znajdziemy średnio w 70% sklepów sprzedających tę kategorię” – dodaje dr Magdalena Wilgatek.
W zgodzie z przyrodą
Trend EKO rozwija się stale wkraczając do kolejnych segmentów rynku. Tak naprawdę, na sklepowych półkach pojawiają się ekologiczne alternatywy praktycznie każdego produktu. Kategoria chemii gospodarczej nie pozostaje wyjątkiem.
W zasadzie, w kontekście właśnie tego segmentu rosnący potencjał rozwiązań bazujących na naturalnym składzie oraz zamkniętym obiegu wydaje się być szczególnie istotny. Produkty do usuwania uporczywych osadów i zanieczyszczeń charakteryzują się silnym działaniem. Stąd też, często kojarzone są one z syntetycznymi składnikami.
Producenci stale wychodzą naprzeciw oczekiwaniom świadomych konsumentów proponując nowe, innowacyjne formuły, które charakteryzują się jednocześnie sprawdzonym działaniem oraz produkcją w harmonii ze środowiskiem naturalnym.
Produkty, które w jak najmniejszym stopniu ingerują w środowisko naturalne to coraz częściej rozwiązania w biodegradowalnych opakowaniach czy też tych pochodzących z recyklingu. Idea gospodarki o zamkniętym obiegu staje się kwestią coraz bliższą zarówno producentom, jak i konsumentom. Ekologiczne produkty charakteryzują się także zwiększonym do maksimum udziałem składników pochodzenia naturalnego w składzie wraz z zachowaniem podstawowych funkcji preparatu.
Trend EKO zmierzający w kierunku minimalizowania ingerencji w środowisko naturalne stale powiększa swój potencjał. Zielona szata graficzna, która najczęściej stosowana jest w przypadku opakowań produktów ekologicznych, przykuwa wzrok coraz bardziej świadomych swoich decyzji konsumentów. Nie powinny zatem zaskakiwać powiększające się strefy tego typu produktów w sklepach.
Zapachowe wsparcie
Najlepszym uzupełnieniem higienicznej czystości w toalecie jest odświeżający zapach, który czujemy od razu po wejściu do pomieszczenia. Na zapach unoszący się w łazience i toalecie wpływa jednak parę czynników. Przede wszystkim należy dbać o rury kanalizacyjne regularnie je udrażniając – najczęściej to one są powodem utrzymującej się nieprzyjemnej woni. Wystarczy raz w tygodniu profilaktycznie zastosować odpowiedni preparat udrażniający, który zadba o ich sterylność. Zwieńczeniem higienicznej czystości w łazience jest odświeżający zapach, który zagwarantuje odpowiedni odświeżacz powietrza.
„Kategoria odświeżaczy powietrza w pierwszym kwartale 2020 roku zanotowała spadek sprzedaży wolumenowej w sklepach małoformatowych do 300 mkw. w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego o ponad 6%. Warto podkreślić, że sprzedaż wartościowa utrzymuje się na podobnym poziomie jak wcześniej” – informuje dr Magdalena Wilgatek z CMR.
Produkty z tej kategorii występują na sklepowych półkach w różnorodnych postaciach. Konsumenci wybierać mogą spośród odświeżaczy w spreju, specjalnych dozowników do wielokrotnego uzupełniania, patyczków nasiąkniętych olejkami zapachowymi czy też klasycznych rozwiązań w koszyczkach. Kategoria odświeżaczy powietrza wydaje się być szczególnie podatna na innowacyjne rozwiązania względem wyglądu oraz kompozycji zapachowych.
Jak przyznaje dr Wilgatek, klienci placówek małoformatowych mogą wybierać średnio spośród 5 różnych wariantów w tej kategorii. Najczęściej wybieranymi przez klientów są produkty marek General Fresh (Pol-Hun), Glade (Johnson & Johnson), Air Wick (Reckitt Benckiser) oraz Fri (Pharma CF). „Wymienieni producenci łącznie skupiają około 50% udziałów w liczbie transakcji w sklepach małoformatowych” – dodaje ekspertka CMR.
Zgodnie z danymi CMR, odświeżacze do powietrza konsumenci kupią średnio w 4 na 10 sklepów małoformatowych, a cena za opakowanie wynosi około 7,60 zł. „Spośród tych placówek średnio 40% sklepów ma w swojej ofercie produkty SC Johnson oraz Pol-Hun” – podsumowuje dr Wilgatek.
Na sklepowych półkach podczas całego roku nie może zabraknąć odpowiednich produktów z kategorii chemii gospodarczej. Ostatnie miesiące wskazały konsumentom na niebagatelną rolę dezynfekcji i utwierdziły w nawyku regularnych porządków. Warto, aby wśród eksponowanych artykułów znajdowały się także te biobójcze o potwierdzonym działaniu oraz rozwiązania ekologiczne. Świadomy konsument z pewnością po nie sięgnie.
Anna Pańczyk
Redaktor