Firmy tytoniowe w odpowiedzi na wrażliwość cenową konsumentów oferowały w 2006 roku szeroki wybór tanich marek papierosów. W pierwszym i drugim kwartale mogliśmy obserwować przecenę marek z segmentu średniej ceny, które były oferowane jako jedne z najtańszych na rynku. Te działania spowodowały, że segment tanich papierosów utrzymał się na wysokim poziomie, osiągając okresowo 82% udział w rynku (maj 2006).
W 2006 roku odnotowano znaczny wzrost sprzedaży tytoniu fajkowego. Tanie tytonie fajkowe mogą być używane przez konsumentów jako tytoń do ręcznego skręcania papierosów. Wzrost sprzedaży tytoniu fajkowego spowodowany był m.in. korzystniejszym opodatkowaniem akcyzą w porównaniu do tytoniu do samodzielnego przygotowania papierosów („tytoń do skrętów”).
Rządy na całym świecie dążą do regulacji przemysłu tytoniowego, by ograniczyć szkodliwe skutki palenia.
„Konieczne jest takie otoczenie prawne, które jest zgodne z polityką zdrowotną i przynosi odpowiednie dochody do budżetu państwa. Nie ma uzasadnienia dla utrzymywania tak dużej różnicy w kwotach akcyzy odprowadzanej od tanich i drogich papierosów”, powiedział Andrzej Dąbrowski, Dyrektor Zarządzający Philip Morris Polska S.A. i Kraje Bałtyckie. „Przechodzenie konsumentów z papierosów droższych na tańsze nie wpływa na zmniejszenie konsumpcji, a powoduje spadek wpływów do budżetu państwa. Podatki powinny być częścią kompleksowych działań, gdzie polityka fiskalna, informacje skierowane do konsumentów i inne środki mogą się wzajemnie uzupełniać dając ostatecznie lepsze efekty”, dodał Dąbrowski.
W chwili obecnej, do dziesięciu najlepiej sprzedających się marek papierosów zaliczają się: L&M (ok. 13% udziału w rynku), Red&White, Marlboro, Viceroy, Mocne, Nevada, Caro, Golden American, Męskie, West. Cztery z tych marek, w tym pierwsze trzy, to marki Philip Morris Polska S.A.
Dodatkowym czynnikiem wpływającym negatywnie na rynek tytoniowy w Polsce jest nielegalny handel i produkcja podrabianych papierosów. Chociaż, jak wynika z naszych badań, poziom przemytu w Polsce nie wzrasta, to w wyniku tego procederu państwo traci przychody z podatków; konsumenci dają się zwieść i kupują produkty o niższej jakości, często niezgodne z obowiązującymi normami; legalni sprzedawcy, hurtownicy i importerzy ponoszą szkody z powodu utraty obrotów i miejsc pracy, a legalni producenci tracą udziały w rynku. Nasze doświadczenia wskazują, że polskie władze podejmują wzmożony wysiłek w zakresie zwalczania tego rodzaju przestępczości.
Nie ma bezpiecznych papierosów. Wszystkie papierosy są szkodliwe dla zdrowia. Niemniej jednak, konsumenci kupujący podrabiane papierosy nie posiadają absolutnie żadnej gwarancji, co do ich jakości lub zawartości. Nielegalna produkcja prowadzona jest najczęściej w dobrze ukrytych, prowizorycznych “fabryczkach”, np. w stodołach czy piwnicach, które nie spełniają jakichkolwiek standardów.
Efektywne egzekwowanie obowiązujących przepisów stanowi najbardziej istotny element, od którego zależy powodzenie jakichkolwiek działań mających na celu zwalczanie nielegalnego handlu lub produkcji podrabianych papierosów. Nielegalne produkty, zarówno przemycane, jak i podrabiane, muszą być skutecznie przechwytywane, a narzędzia służące do ich wytwarzania oraz dystrybucji rekwirowane i niszczone. Uważamy, że stanowi to jedyny sposób, aby zarekwirowane produkty nie wracały na rynek.
tagi: philip morris , tytoń , akcyza ,
"Złote Innowacje FMCG & Retail" to prestiżowy konkurs...
Jak połączyć nowe technologie z relatywnie tradycyjną...
"Katalizatorem innowacji są zmiany klimatyczne" –...
W pierwszej połowie przyszłego roku będzie się utrzymywać...
Branża piwowarska w Europie to 2 miliony miejsc pracy i 40 mld...
Amazon świętuje 10-lecie działalności w Polsce, której...
Zawieszono ponad 282 tys....
Ministerstwo Finansów ogłosiło nowe limity podatkowe, które...