Kategorie produktów

Środki do pielęgnacji obuwia

Piątek, 16 lutego 2007 HURT & DETAL Nr 2 (12) / 2007
Od kilku lat wartość rynku past do obuwia utrzymuje się na stałym poziomie. Przyzwyczajenia konsumentów sprawiają, że w strukturze sprzedawanych produktów umacnia się pozycja klasycznej pasty w puszce (62% rynku środków do obuwia ilościowo- (MEMRB 11/12 2006). Dzieje się tak pomimo pojawiania się nowinek i środków specjalistycznych, których udział jest niski i nie rośnie. Udziały poszczególnych segmentów tego rynku nie ulegają istotnej zmianie (pasty, płyny, gąbki, itd.) Najlepiej sprzedaje się kolor czarny past (ponad 48% rynku past MEMRB 11/12 2006). Kanał tradycyjny stanowi ilościowo 62% rynku past do obuwia a nowoczesny 38% rynku.

Poza dwoma głównymi graczami (Kiwi i BUWI) rynek nadal jest bardzo rozdrobniony i trudno jest typować pretendenta do trzeciego miejsca. Umacnianie pozycji klasycznej puszki na rynku wiąże się ze wzrostem udziału rynkowego puszki BUWI, która jest liderem rynku w zakresie sprzedaży ilościowej (37%) - informuje Anna Wójcikowska-Figura, kierownik działu marketingu w firmie INCO-VERITAS S.A. GChG. Również cała marka BUWI umacnia swoją pozycję wicelidera rynku, a w rynku tradycyjnym ilościowo zajmuje pierwszą pozycję (37,5% - MEMRB 11/12 2006) - dodaje. W ramach marki Buwi oferujemy konsumentom 3 warianty kolorystyczne past (czarna, brązowa i bezbarwna) w 3 formach aplikacji (pasta stała w puszce, krem w tubie z gąbką, pasta płynna samopołyskowa.
Zalety produktów spod tej marki odkryli konsumenci i właściciele mniejszych sklepów. Świadczy o tym poziom dystrybucji numerycznej BUWI – 58% - najwyższy dla całej kategorii a także najszybciej rosnący. Idzie za tym w parze wzrost udziałów Buwi w rynku.

O bardzo wysokiej jakości i cechach użytkowych BUWI informowaliśmy już wielokrotnie. Przy stabilnym i niewielkim rynku taki sukces wymaga jednak wyjaśnienia.
W 2005 roku marka BUWI zaskoczyła rynek serią nowych, atrakcyjnych opakowań dla wszystkich produktów. W połączeniu z zaufaniem do produktu i dobrą znajomością marki liczącej sobie już ponad 70 lat dało to wzrost zainteresowania konsumentów i pozwoliło na znaczny wzrost sprzedaży. Ważnym elementem w ocenie detalistów była też stabilność polityki cenowej, bardzo ważnej dla tej wrażliwej cenowo kategorii.

W 2006 wprowadziliśmy do sprzedaży nowe display’e past do obuwia Buwi. Trwałe i eleganckie ekspozytory są gwarancją porządku i dobrej prezentacji produktu, a także są dobrą wizytówką punktu sprzedaży.

W 2007 roku z pewnością utrzymają się trendy w zakresie struktury produktowej rynku i udziałów głównych graczy. Ze względu na sezonowość trudno jest prognozować wielkość rynku, można jednak przewidywać niewielki wzrost cen związany ze wzrostem cen surowców - dodaje Anna Wójcikowska-Figura z INCO-VERITAS S.A. GChG.

W Polsce najpopularniejszym formatem wśród produktów do pielęgnacji obuwia są ciągle klasyczne pasty w puszkach, jednak coraz częściej wybierane są produkty innowacyjne i jednocześnie łatwe i szybkie w użyciu, takie jak produkty w kremie oraz różnego rodzaju produkty specjalistyczne, np. spraye do zamszu i nubuku - informuje Agnieszka Augustyniak, brand manager, Sara Lee Household & Body Care Poland Sp. z o.o.

Kryterium wyboru rodzaju produktu do pielęgnacji obuwia powinien być rodzaj skóry lub tworzywa z którego wykonane są buty. Najczęściej stosowanym materiałem jest skóra licowa, do której pielęgnacji przeznaczone są pasty w puszkach, pasty w płynie (np. Kiwi Instant Wax Shine) oraz różnego rodzaju produkty w kremie (np. Kiwi Express Cream).

Do błyskawicznego odświeżenia butów ze skóry licowej można również stosować gąbki nabłyszczające oraz nowość od Kiwi - chusteczki Quick’n’Clean, które nasączane są płynem czyszczącym.

Innego rodzaju produkty pielęgnacyjne należy stosować do butów z zamszu bądź nubuku. Materiały te są wrażliwe na wilgoć i przemoczenie, dlatego najlepiej do ich pielęgnacji stosować produkty w sprayu, które odświeżą wygląd butów, bez ryzyka uszkodzenia charakterystycznego delikatnego meszku. Do takich butów Kiwi poleca swój Spray Kiwi Cleaner, przeznaczony do wszystkich kolorów obuwia, lub Renowator do obuwia czarnego.

Do obuwia tekstylnego lub sportowego są przeznaczone inne specjalistyczne produkty. Kiwi poleca do ich czyszczenia specjalny szampon Kiwi Express 3 w 1, a do odświeżania białych butów sportowych Sport Whitener.
Ze względu na różnorodność materiałów, nie ma idealnego środka przeznaczonego do czyszczenia wszystkich butów. Jest natomiast produkt świetnie nadający się do zabezpieczania butów zarówno ze skóry licowej, jak i z zamszu, nubuku oraz z tekstyliów przed wodą oraz plamami. Jest to spray Kiwi Protector, który zmniejsza podatność wszystkich tych materiałów na przemakanie - dodaje Agnieszka Augustyniak. (TP)

tagi: pasty do butów ,