Kategorie produktów

Smaki lata w słoiku

Poniedziałek, 08 czerwca 2020 Autor: Anna Pańczyk, HURT & DETAL Nr 06/171. Czerwiec 2020
Domowe przetwory są w modzie! To one pozwalają cieszyć się smakiem lata przez cały rok. Idealna konsystencja i aromat, zachowanie wartości odżywczych, jak również skrócenie czasu przygotowania to cele każdej gospodyni w tym czasie. Niezbędne zatem będą produkty, które zagwarantują, że wszystkie przetwory będą udane. Dla zachowania smaku sezonowe owoce potrzebują cukrów – klasycznych i żelujących, a także słodkich dodatków, natomiast warzywa – odpowiednich przypraw i octu.
W coraz cieplejszych promieniach słonecznych dojrzewają ulubione warzywa i owoce Polaków. Truskawki, maliny, czereśnie, śliwki, ale również ogórki czy pomidory – wśród letnich przetworów króluje różnorodność. W sierpniu ubiegłego roku co 4. Polak zadeklarował, że przygotowuje przetwory na zimę, co dało wynik o 26% wyższy niż w roku 2018*.

Wynika z tego, że coraz więcej osób decyduje się na zachowanie smaków lata na dłużej w postaci przetworów domowych, a co za tym idzie – warto zaopatrzyć placówkę handlową w produkty, po które konsumenci będą sięgać w tym sezonie. Czego nie może zabraknąć na sklepowej półce?

Przetwory w polskich domach

Letnie smaki zamknięte w przetworach, którymi będziemy cieszyć się przez pozostałą część roku stają się coraz powszechniejsze. Unikalne walory smakowe, brak sztucznych dodatków czy konserwantów oraz oszczędność czasu i pieniędzy – wszystko to sprawia, że przetwory domowe stają się popularną alternatywą dla gotowych rozwiązań. Dlatego też cukier, ocet, a także przyprawy i akcesoria to pozycje obowiązkowe w każdym sklepie w sezonie letnim.

Wśród najpopularniejszych przetworów w polskich domach w 2019 roku pierwsze miejsce zajęły ogórki kiszone, w dalszej kolejności pojawiły się dżemy i konfitury owocowe oraz soki i syropy owocowe – dowiadujemy się z Barometru Providenta. Dzieląc respondentów ze względu na płeć, autorzy analizy zauważyli, że ogórki kiszone przygotowują głównie panie – takie przetwory robi 85% pytanych o to kobiet. Mężczyźni górują nad nimi wyłącznie w przypadku nalewek, na których przygotowanie w 2019 roku zdecydowało się 29% panów.

Lista powodów, dla których tworzymy przetwory owocowe i warzywne w domowym zaciszu jest długa. Przede wszystkim Polacy doceniają lepsze walory smakowe (41%), przyzwyczajenie i rodzinne tradycje (39%) oraz możliwość wykorzystania sprawdzonych i zdrowych składników (38%). Blisko co piąta osoba robi przetwory, by obniżyć koszty zimą.

Bez cukru ani rusz – czyli owocowe pyszności

W nadchodzących miesiącach będziemy mogli wykorzystać całą gamę owoców – wybór, jak co roku, jest ogromny. Wystarczy jedynie sięgnąć po ulubione smaki i zamknąć je w słoiku na dłużej.

Do stworzenia owocowych przetworów niezbędny jest cukier, który służy nie tylko jako konserwant, przedłużając przydatność do spożycia ulubionych dżemów czy syropów, ale również wpływa na ich barwę, teksturę oraz smak.

Jak wynika z danych CMR, konsument na sklepowych półkach najczęściej wybierać może spośród 3 wariantów cukru: zwykłego, który dostępny jest w każdym sklepie małoformatowym, trzcinowego, który znajdziemy w 4 na 10 sklepów tego formatu oraz żelującego, który w sezonie letnim pojawia się w co drugiej placówce tego formatu.

„Średnio w sklepie małoformatowym konsument ma do wyboru 3-4 różne warianty cukru. Wybór cukru żelującego jest bardziej ograniczony i oscyluje w granicy 1-2 rodzajów” – wskazuje dr Magdalena Wilgatek z CMR. Cena jaką konsument musiał zapłacić za opakowanie cukru w 2019 r. wzrosła o 20% w stosunku do roku poprzedniego wynosząc 2,80 zł.

Podczas zatowarowania placówki warto zwrócić uwagę na ilość produktów przeznaczonych do robienia przetworów, których zakupu dokonują klienci. „Średnio konsumenci podczas jednych zakupów wkładają do koszyka 1-2 opakowania cukru, jednak w sezonie liczba ta rośnie dla cukru żelującego i sięga nawet średnio 3-4 opakowań na transakcję” – dodaje ekspertka instytutu.

Rynek cukru skupia czterech graczy, do których należą: Krajowa Spółka Cukrowa, Pfeifer & Langen, Südzucker oraz Nordzucker Polska. Według CMR ponad 80% udziałów wartościowych w sprzedaży w małym formacie sklepów należy do trzech pierwszych producentów. Najpopularniejsze marki cukru to Polski Cukier (od Krajowej Spółki Cukrowej), Diamant (Pfeifer & Langen), Cukier Królewski (od Südzucker) oraz Sweet Family (Nordzucker Polska).

Przetwory warzywne

Kiszone ogórki, kapusta, buraki, ale również grzyby, marynowane papryki, a nawet przecier pomidorowy – wszystko to bez szczególnego wysiłku możemy samodzielnie przygotować w domu.

Podczas przetwarzania ulubionych warzyw do słoików, pierwsze skrzypce grają ocet oraz odpowiednie przyprawy.

Na półce sklepowej w lipcu i sierpniu warto przeznaczyć miejsce na wykorzystywane do wekowania warzyw ziele angielskie, którego sprzedaż wartościowa – zgodnie z danymi CMR – wzrasta w tych miesiącach o blisko 40% w porównaniu do średniej z całego roku.

„Konsumenci sklepów małoformatowych najczęściej wkładają do koszyka ziele angielskie Kamis (McCormick) w torebce 15 g. Klienci mogą wybierać średnio z 1-2 różnych wariantów na sklep małego formatu” – przyznaje ekspertka z instytutu.

Kolejną pozycją obowiązkową w każdej placówce handlowej są liście laurowe, które również mogą być wykorzystywane do wekowania warzyw. „Wysoka sprzedaż wolumenowa liści laurowych utrzymuje się od lipca do października. W szczytowych momentach wzrasta o ponad 40% w porównaniu do średniej z całego roku” – dodaje dr Wilgatek.

Jak wynika z danych CMR, liście laurowe dostępne są średnio w 8 na 10 sklepów małoformatowych do 300 mkw., a średnia cena jaką konsument musi zapłacić za opakowanie wynosi ok. 1,50 zł. „Najczęściej kupowanym wariantem jest Prymat w torebce 6 g” – podsumowuje ekspertka.

Ciężko wyobrazić sobie warzywa marynowane bez octu – w końcu to on nadaje tym przetworom aromatu. „Sezon na ocet trwa od lipca aż do października. Sprzedaż wolumenowa w szczycie sezonu rośnie nawet dwukrotnie w porównaniu do średniej z całego roku. Najbardziej popularne marki octu spirytusowego to Pegaz i Jamar” – przyznaje dr Wilgatek.

W placówkach handlowych nie może zabraknąć produktów, które konsumenci wybiorą do przygotowania przetworów. Aby w pełni wykorzystać sezon letni, warto zaopatrzyć sklep nie tylko w gotowe fixy, cukry, przyprawy i ocet, ale również w ich pobliżu ulokować słoiki, po które sięgnie zdecydowany klient.

Anna Pańczyk
Redaktor



* zgodnie z „Barometrem Providenta” – cyklicznym badaniem Polaków, które w dniach 2-4.08.19 r. zrealizował PBS na ogólnopolskiej próbie n=1000 Polaków w wieku 15+



tagi: przetwory, dieta, zdrowie, produkty, sprzedaż, konsument,