Klienci sklepów małoformatowych coraz chętniej zastępują tradycyjny biały cukier innymi wariantami – w całym 2019 r. cukier trzcinowy i naturalne substancje słodzące (jak ksylitol, stewia czy fruktoza) odpowiadały za około 10% wartości sprzedaży tej kategorii. W tym czasie wyższe ceny odnotowane zostały dla cukru białego, trzcinowego oraz naturalnych substancji słodzących (jak ksylitol, stewia czy fruktoza). – wynika z danych CMR.
Jak wskazują eksperci agencji badawczej CMR, półka z cukrem w sklepach małoformatowych nie jest zbyt szeroka – średnio można na niej znaleźć 4 warianty cukru. W grudniu 2019 r. ponad 40% sklepów małoformatowych sprzedających cukier oprócz cukru białego miało w ofercie przynajmniej jeden wariant cukru trzcinowego, ale naturalne substancje słodzące dostępne były tylko w co dziesiątej placówce sprzedającej cukier. W 2019 r. liderem pod względem sprzedaży cukru w sklepach małoformatowych do 300 m2 była firma KSC z marką Polski Cukier (prawie 45% udziałów w wartości sprzedaży). Na kolejnych miejscach uplasowały się firmy Pfeifer & Langen (marka Diamant) oraz Südzucker (Cukier Królewski). Cukier pod marką własną sieci handlowej lub dystrybutora dostępny jest w co dziesiątej placówce, ale udział tego typu produktów w sprzedaży pozostaje znikomy.
W 2019 roku klienci kupowali średnio 1,5 opakowania cukru i wydawali na tę kategorię średnio 4,02 zł. Cukier w sklepach małoformatowych zazwyczaj jest kupowany podczas większych zakupów – koszyki z tą kategorią zawierają ponad dwa razy więcej opakowań produktów, a ich wartość jest dwa razy wyższa niż przeciętnego koszyka w tym formacie sklepów. Na paragonach z cukrem znacznie częściej niż w puli wszystkich transakcji pojawiają się produkty używane do wypieków (m.in. mąki, margaryny, dodatki do ciast), a także kawa i herbata. Klienci sklepów małoformatowych do 300 m2 najczęściej kupują cukier podczas sobotnich zakupów – na ten dzień przypada ponad 18% transakcji z tą kategorią.
Cukier to jedna z kategorii, której sprzedaż mocno wzrosła po wybuchu epidemii koronawirusa, kiedy większość Polaków zgodnie z zaleceniami została w domach. W samym marcu 2020 r. klienci sklepów małoformatowych kupili o 30% więcej opakowań cukru niż w marcu 2019 r. i wydali na niego o ponad 40% więcej niż przed rokiem. Cukier nie tylko był jedną z najważniejszych pozycji na liście zakupów obejmujących zapasy na kwarantannę, ale chętnie był kupowany również w kolejnych tygodniach, ponieważ świetnie wpisał się w trend słodkich wypieków, jakie wielu rodzinom umilają czas spędzany w odosobnieniu. Podobne wzrosty odnotowały w tym czasie również inne produkty przydatne do przygotowania różnego rodzaju bułeczek, ciast i ciasteczek, jak choćby mąka, masło, proszek do pieczenia i inne dodatki do ciast. – wskazują eksperci CMR.
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.