Wiadomości

W kwietniu rekordowe wzrosty odnotował handel online

Wtorek, 19 maja 2020
Obecna sytuacja związana z pandemią zmieniła zwyczaje zakupowe Polaków oraz zmusiła przedsiębiorców do przeniesienia sprzedaży produktów FMCG również do Internetu, dając szansę na dotarcie do większej ilości konsumentów. W kwietniu odnotowano rekordowe wzrosty cen w sektorze e-grocery, który zwiększył dystans w stosunku do sklepów stacjonarnych - wynika z badania przeprowadzonego przez ASM Sales Force Agency, która po raz czwarty w 2020 r. przeanalizowała ceny przykładowego koszyka zakupowego, złożonego z podstawowych produktów FMCG. Ponadto zestawienie rok do roku wykazało wzrost cen wszystkich kategorii produktowych we wszystkich kanałach sprzedaży, a podstawowe produkty FMCG w kwietniu były droższe niż w marcu.
Jak wskazują eksperci ASM Sales Force Agency, wartość uśrednionego Koszyka Zakupowego w kwietniu była co prawda niewiele wyższa od marcowego – o niecałe 0,75 proc. (ok. 1,75 zł), ale wyniki badania ukazały wpływ pandemii na politykę cenową w handlu: Ograniczenia i obostrzenia narzucone na sprzedawców spowodowały gwałtowny wzrost popularności e-grocery. Sklepy stacjonarne, aby przyciągnąć klienta, musiały obniżać ceny. W kwietniowym Raporcie ASM SFA jest to wyraźnie widoczne – rekordowe wzrosty odnotował handel online (274,82 zł – to o blisko 23 zł, czyli 9 proc. drożej niż przed miesiącem), zaś koszyki z sieci stacjonarnych potaniały. Tym samym dystans między e-grocery a sieciami stacjonarnymi wyniósł po raz pierwszy w historii badania 33,5 zł (to ok. 12 proc.).

Zestawienie wyników kwietniowych rok do roku wykazało ogólny wzrost cen – średnia wartość koszyka zakupowego wyniosła w 2020 o ok 11 zł (ponad 4,5 proc.) więcej niż przed rokiem. Wyraźnie zdrożały przede wszystkim sieci najdroższe (o 12-13 zł), ale rekord należy do hurtowni Makro: przed rokiem była ona siecią najtańszą (z wynikiem 216,51 zł), zaś w kwietniu tego roku trzecią najdroższą pośród sieci stacjonarnych (z wynikiem 237,92 zł). To skok cenowy o 21,41 zł, czyli blisko 10 procent rok do roku.

Zestawienie r/r cen poszczególnych kategorii produktowych pokazuje, że wszystkie towary FMCG podrożały względem 2019 r.:  najbardziej mięso, wędliny i ryby (o 11,3 proc.) oraz mrożonki (10,15 proc.). Pozostałe kategorie produktowe zdrożały średnio o 3-5,5 proc. Najbardziej stabilne pozostały ceny słodyczy i napojów.

- Nasze kwietniowe pomiary cen do Raportu Koszyka Zakupowego przypadły na czas trwania ograniczeń w handlu, narzuconych z powodu pandemii. Najwygodniejsze dla Polaków okazały się w tym czasie zakupy online. Wyjście do sklepów stacjonarnych było dla klientów uciążliwe m.in. przez wprowadzenie limitu osób przebywających w sklepach czy godziny dla seniorów, a także bardziej ryzykowne, bo wymagające kontaktu z innymi ludźmi. Nawet wysokie ceny i opóźnienia w terminach dostaw nie odstraszały w ostatnich tygodniach klientów e-grocery.  Sektor ten odnotował w kwietniu historyczny boom. Złagodzenie restrykcji pokaże, czy popularność zakupów online w naszym kraju utrzyma się także po pandemii. Na pewno zaistniała sytuacja stawia wysoko poprzeczkę zarówno e-sklepom, dopracowującym logistyczne i jakościowe niedociągnięcia, ale i sieciom stacjonarnym, które będą musiały szczególnie się postarać przyciągnąć klienta. - komentuje Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM SFA.  


Badanie koszyka zakupowego ASM SFA prowadzone jest od marca 2019 r. i obejmuje niezmiennie ten sam zestaw produktów FMCG zaspokajających paletę różnych potrzeb życiowych konsumentów. Pozwala to na porównanie cen identycznych koszyków rok do roku.

Metodologia badania: Badanie ASM Sales Force Agency obejmuje porównanie cen 50 produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z różnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż online, jak i offline). Badanie przeprowadzane jest w dyskontach (Lidl i Biedronka), sieciach tradycyjnych (Auchan, Carrefour, E.Leclerc, Intermarché, Kaufland, Tesco) oraz cash & carry (Makro i Selgros). Do zbiorowej kategorii e-grocery zaliczają się 4 sklepy online: frisco.pl, dodomku.pl, polskikoszyk.pl oraz szybkikoszyk.pl. Hybrydę sprzedaży stacjonarnej i internetowej reprezentują odpowiednio Auchan vs. Auchan Direct, E.Leclerc vs. E.Leclerc online, Carrefour vs. E-Carrefour oraz Tesco vs. Tesco e-zakupy.



tagi: ASM Sales Force Agency, handel online, badanie koszyka zakupowego, handel, rynek FMCG, e-grocery,