Wiadomości

Henkel notuje dobre wyniki sprzedaży w I kw. 2020 r.

Środa, 13 maja 2020
Pandemia COVID-19 wywarła wpływ na wyniki działalności Henkel w pierwszym kwartale roku obrotowego 2020. Sprzedaż Grupy zmniejszyła się w ujęciu nominalnym o 0,8%, do 4,9 mld EUR. Pomimo wpływu pandemii COVID-19, w ujęciu organicznym sprzedaż była niewiele niższa niż w analogicznym okresie roku ubiegłego (spadek o 0,9%).
- Obecnie mamy do czynienia z bardzo trudną sytuacją. Pandemia COVID-19 wpłynęła na wszystkie obszary życia, w tym bardzo negatywnie na światową gospodarkę. Mimo to w pierwszym kwartale odnotowaliśmy generalnie dobre wyniki sprzedaży. W sytuacji trwającego obecnie kryzysu naszym priorytetem jest zdrowie i bezpieczeństwo naszych pracowników, klientów i partnerów biznesowych. Już na wczesnym etapie wdrożyliśmy szereg środków ochronnych. Jednocześnie zrobiliśmy wszystko, co możliwe, aby móc kontynuować działalność pomimo trudnej sytuacji i obsługiwać klientów. Uruchomiliśmy również globalny program solidarnościowy obejmujący darowizny w postaci naszych produktów i wsparcie finansowe. Co więcej, w pierwszym kwartale zainicjowaliśmy wdrożenie naszej nowej strategii – powiedział Carsten Knobel, Prezes Zarządu Henkel.

Henkel odnotował dobre wyniki sprzedaży w trudnym warunkach rynkowych, jakie panowały w pierwszym kwartale. Wpływ na sektor biznesowy Adhesive Technologies (kleje budowlane i konsumenckie oraz kleje i technologie dla przemysłu) miał przede wszystkim znaczny spadek popytu ze strony przemysłu motoryzacyjnego. Niższa rok do roku była również sprzedaż w segmencie Beauty Care (kosmetyki). Działalność linii biznesowej Hair Salon (artykuły fryzjerskie) znacznie ucierpiała w wyniku zamknięcia salonów fryzjerskich w wielu krajach. Natomiast sprzedaż w sektorze biznesowym Branded Consumer Goods (markowe towary konsumpcyjne) w ujęciu organicznym pozostała niezmieniona w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Dzięki wysokiemu popytowi na środki piorące i środki czystości używane w gospodarstwach domowych sektor biznesowy Laundry & Home Care (środki piorące i czystości) odnotował bardzo wysoki wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym.

- W miarę rozwoju sytuacji będziemy nadal dostosowywać się do zmian zachodzących na naszych rynkach i reagować na nie szybko i elastycznie. Jestem przekonany, że dzięki naszemu zaangażowanemu globalnemu zespołowi pracowników, naszej nowej strategii skoncentrowanej na ukierunkowanym wzroście, a także mocnemu bilansowi, jesteśmy dobrze przygotowani do poradzenia sobie z tą trudną sytuacją i wyjdziemy z kryzysu w lepszej kondycji – dodał Knobel.

Wyniki sprzedaży Grupy

Sprzedaż Grupy spadła w ujęciu nominalnym o 0,8%, z 4,969 mld EUR w I kw. 2019 r. do 4,927 mld EUR w I kw. 2020 r. W ujęciu organicznym (tj. po korekcie z tytułu różnic kursowych i transakcji nabycia/zbycia), sprzedaż zmniejszyła się o 0,9%. Na poziomie Grupy spadek spowodowany był niższymi cenami, przy czym zmiany cen i wolumenów kształtowały się różnie w poszczególnych jednostkach biznesowych. Transakcje nabycia/zbycia wygenerowały wzrost sprzedaży o 0,4%. Negatywny wpływ różnic kursowych na wartość sprzedaży wyniósł -0.4%.

Rynki wschodzące odnotowały wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym na poziomie 2,2%. Sprzedaż na rynkach rozwiniętych spadła o 2,8%. Sprzedaż w ujęciu organicznym w Europie Zachodniej spadła o 4,6% w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.

Natomiast w Europie Wschodniej odnotowaliśmy wzrost sprzedaży o 10,8%. W regionie Afryki i Bliskiego Wschodu w I kw. 2020 r. sprzedaż w ujęciu organicznym była wyższa o 6,8%.
Spadek sprzedaży w ujęciu organicznym wystąpił w regionie Ameryki Północnej (o 1,4%) i Ameryki Łacińskiej (o 2%). W regionie Azji i Pacyfiku również nastąpił spadek – o 5,7% w stosunku do analogicznego kwartału ubiegłego roku.

Wyniki sprzedaży sektora Beauty Care (kosmetyki)

W I kw. 2020 r. sektor Beauty Care (kosmetyki) osiągnął przychody ze sprzedaży na poziomie 935 mln EUR, co stanowi spadek w ujęciu nominalnym o 2,6% w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (I kw. 2019 r.: 960 mln EUR). W ujęciu organicznym (tj. po korekcie z tytułu różnic kursowych oraz transakcji nabycia/zbycia) przychody ze sprzedaży zmalały o 3,9%, głównie z powodu mniejszych wolumenów. Negatywny wpływ różnic kursowych na wartość sprzedaży wyniósł -0,9%. Wpływ transakcji nabycia/zbycia na poziom sprzedaży wyniósł 2,3%.

Sprzedaż sektora Branded Consumer Goods (markowe towary konsumpcyjne) pozostała na niezmienionym poziomie w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Szczególnie wysokie wyniki odnotowała grupa asortymentowa Body Care, zwłaszcza marka Dial. W kategorii produktów Hair Cosmetics, gdzie sprzedaż ogółem nieznacznie spadła, grupa produktowa Hair Colorants osiągnęła wysoki wzrost organiczny. Natomiast w grupach produktowych Hair Care i Hair Styling wystąpił spadek sprzedaży w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.

Pandemia COVID-19 wywarła istotny niekorzystny wpływ na linię biznesową Hair Salon (salony fryzjerskie). W pierwszym kwartale decyzja o zamknięciu salonów fryzjerskich podjęta przez rządy wielu państw skutkowała dwucyfrowym spadkiem sprzedaży.

Dekoniunktura spowodowana rozprzestrzenianiem się pandemii COVID-19 była widoczna w wynikach poszczególnych regionów. Dynamika wzrostu wyników rynków wschodzących była nieznacznie ujemna. W porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego wyniki były gorsze w Azji (z wyłączeniem Japonii), Ameryce Łacińskiej i w regionie Afryki/Bliskiego Wschodu. Natomiast region Europy Wschodniej odnotował mocny wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym dzięki bardzo dobrym wynikom linii biznesowej Branded Consumer Goods (markowe wyroby konsumpcyjne).

Na rynkach rozwiniętych sprzedaż ogółem uległa pogorszeniu. Wyniki odnotowane w Europie Zachodniej i Ameryce Północnej były niższe rok do roku. Linia biznesowa Branded Consumer Goods (markowe wyroby konsumpcyjne) w Ameryce Północnej wypracowała bardzo wysoki wzrost w kategorii produktów Body Care, co jednak nie zrównoważyło w pełni spadku odnotowanego przez Hair Salon w tym regionie. Na rozwiniętych rynkach Azji i Pacyfiku wyniki sprzedaży były nieznacznie niższe niż rok wcześniej.

Wyniki sprzedaży sektora Laundry & Home Care (środki piorące i czystości)

W pierwszym kwartale roku sprzedaż w sektorze biznesowym Laundry & Home Care (środki piorące i czystości) wzrosła w ujęciu nominalnym o 5,3%, do 1,755 mld EUR z 1,667 mld EUR w analogicznym kwartale ubiegłego roku. Bardzo wysoki organiczny wzrost sprzedaży na poziomie 5,5% był efektem wyższych wolumenów sprzedaży. Negatywny wpływ różnic kursowych na wartość sprzedaży wyniósł -0,2%. Transakcje nabycia/zbycia miały neutralny wpływ na wyniki sprzedaży.

W sektorze biznesowym Laundry Care (środki piorące) odnotowano wysoki wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym, głównie dzięki wynikom flagowej marki Persil, która osiągnęła dwucyfrowy wzrost sprzedaży m.in. w wyniku wdrożenia programu innowacji. Nasza największa marka na rynku północnoamerykańskim all również wypracowała bardzo dobre wyniki. Wzrost organiczny w sektorze Home Care (środki czystości) był dwucyfrowy, głównie dzięki dwucyfrowym wzrostom w liniach produktowych Pril, Bref i Somat.

Głównym motorem bardzo silnego wzrostu sprzedaży tego sektora biznesowego w ujęciu organicznym były rynki wschodzące, które osiągnęły kilkunastoprocentowy wzrost w ujęciu organicznym. Dwucyfrowy wzrost sprzedaży Henkel osiągnął również w regionie Afryki/Bliskiego Wschodu, w Azji (z wyłączeniem Japonii) oraz w Europie Wschodniej. W Ameryce Łacińskiej odnotowano bardzo wysoki wzrost sprzedaży.

Dynamika wzrostu sprzedaży w ujęciu organicznym na rynkach rozwiniętych była dodatnia. Sprzedaż nieznacznie spadła w regionie Europy Zachodniej, natomiast wzrosła w regionie Ameryki Północnej, szczególnie w USA, które są ważnym rynkiem z punktu widzenia Henkel. Wzrost na rozwiniętych rynkach Azji i Pacyfiku osiągnął poziom dwucyfrowy.

Sytuacja majątkowa i finansowa Grupy

W analizowanym okresie nie wystąpiły istotne zmiany w aktywach netto i sytuacji finansowej Grupy w porównaniu do stanu na 31 grudnia 2019 r.

Perspektywy

W dniu 7 kwietnia 2020 r. Zarząd Henkel AG & Co. KGaA zdecydował, że prognoza na rok obrotowy 2020 opublikowana w raporcie rocznym za 2019 r. nie może zostać podtrzymana. Ponieważ dynamiczny rozwój pandemii COVID-19 wpływa na gospodarkę światową, nie jest obecnie możliwa wiarygodna i realistyczna ocena przyszłych wyników działalności Henkel.

Niezwłocznie po przeprowadzeniu wystarczająco wiarygodnej oceny wyników działalności w 2020 r. Henkel opublikuje odpowiednią prognozę.


tagi: Henkel , wyniki sprzedaży , finanse , ekonomia ,