Gospodarka obiegu zamkniętego to koncepcja, która zakłada na przykład, że materiały raz wykorzystane do wytworzenia opakowań są wielokrotnie odzyskiwane, przetwarzane i znowu wykorzystywane, pozostają więc przez bardzo długi czas w ciągłym obiegu gospodarczym. W ten sposób najlepiej można zadbać o środowisko naturalne, gdyż z jednej strony ogranicza się wytwarzanie zalegających odpadów, a z drugiej strony przeciwdziała się wyczerpywaniu źródeł cennych surowców.
Opakowania i tworzywa sztuczne są w centrum uwagi opinii publicznej, rządów i przedsiębiorstw na całym świecie, gdyż odpady z tworzyw sztucznych to jedno z największych globalnych wyzwań współczesnego świata. W Henklu niestrudzenie poszukujemy rozwiązań tego problemu. Pracują nad nim nasi eksperci ds. opakowań. Niemniej jednak, aby osiągnąć pełny sukces, potrzebna jest współpraca i partnerstwo wszystkich uczestników gry rynkowej wzdłuż całego łańcucha wartości – mówi Sylvie Nicol, wiceprezes ds. zasobów ludzkich oraz przewodnicząca Rady ds. Zrównoważonego Rozwoju w Henklu.
Nowe cele Henkla dotyczące opakowań na rok 2025: 100 / 50 / Zero- 100 procent opakowań Henkla będzie nadawało się do recyklingu lub ponownego użycia*. Obecnie te kryteria spełnia 85% opakowań Henkla. Aby osiągnąć zakładany cel 100%, firma musi się zmierzyć z wieloma wyzwaniami, charakterystycznymi dla poszczególnych rodzajów opakowań. Na przykład wyzwaniem jest recykling elastycznych opakowań wielowarstwowych lub czarnych opakowań, niewidocznych dla urządzeń segregujących w sortowniach. Henkel pracuje nad tymi wyzwaniami w ramach międzybranżowych partnerstw. Jednym z nich jest CEFLEX, zrzeszenie ponad 130 firm i organizacji, którego celem jest umożliwienie recyklingu opakowań elastycznych.
- o 50 procent zmniejszy się użycie pierwotnych tworzyw sztucznych, wytwarzanych na bazie surowców kopalnych w opakowaniach henklowskich kosmetyków i produktów chemii gospodarczej. Będzie to możliwe dzięki dalszemu ograniczaniu ilości zużywanego plastiku, zwiększeniu (w skali globalnej do 30%) udziału materiałów pochodzących z recyklingu w opakowaniach produktów konsumenckich oraz większemu wykorzystaniu bio-plastiku.
- Zero odpadów: Henkel chce aktywnie działać na rzecz ograniczania ilości odpadów trafiających do środowiska poprzez wspieranie inicjatyw zbiórki i recyklingu odpadów oraz poprzez inwestycje w nowe rozwiązania technologiczne, dzięki którym w pełni możliwa stanie się gospodarka obiegu zamkniętego. Przykładem może być długoterminowa współpraca Henkla z przedsiębiorstwem społecznym Plastic Bank, które zbiera i poddaje recyclingowi wyrzucone do środowiska plastikowe opakowania. Bardzo ważne są także działania edukacyjne skierowane do konsumentów. Z informacją na temat prawidłowej utylizacji odpadów, na przykład poprzez infografiki na opakowaniach, Henkel chce dotrzeć do 2 mld swoich konsumentów na całym świecie.
„Zielone” opakowania już w Polsce
Także na polskim rynku konsumenci mogą zaopatrzyć się w produkty Henkla wytworzone z myślą o dalszym ograniczaniu wpływu na środowisko. Henklowska linia środków do utrzymania czystości w domu Pro Nature oferuje nie tylko bardziej przyjazne formuły, ale także opakowania wytwarzane w ogromnej części z plastiku pochodzącego z recyklingu. W skład linii Pro Nature wchodzi na przykład płyn do mycia toalet Bref, którego opakowanie jest wykonane w 50% z przetworzonego plastiku, a jego formuła zawiera co najmniej 90% naturalnych składników. Butelki płynu do mycia szyb Clin oraz sprayu do łazienek Bref, które to produkty także oferowane są w linii Pro Nature, są w 100% wytwarzane z plastiku pochodzącego z recyclingu, w tym aż 25% to tzw. Social Plastic, czyli plastik pochodzący ze społecznej zbiórki i akcji oczyszczania plaż i oceanów. W 2020 r. linia Pro Nature wzbogaci się o kolejne produkty.
Oferowanie produktów bardziej przyjaznych środowisku to jedna z naszych kluczowych strategii biznesowych i w naszym przekonaniu źródło konkurencyjnej przewagi Henkla. Te nasze działania wychodzą też naprzeciw oczekiwaniom konsumentów, również w Polsce. Chcemy, aby nasze produkty były nie tylko skuteczne i wysokiej jakości, ale aby pozwalały także naszym konsumentom żyć w zgodzie z ich własnymi wartościami – ograniczania wpływu działań człowieka na środowisko – powiedział Patricjus Ziecik, dyrektor marketingu w dziale Laundry&Home Care (środki do prania i czystości) w polskim oddziale firmy Henkel.
*z wyjątkiem środków klejących, w przypadku których osad może uniemożliwić recykling
Fot: Henkel
Źrdło: Henkel