Wiadomości

Rynek handlowy w pierwszym kwartale 2020 roku

Czwartek, 30 kwietnia 2020
Branża retail, która została najbardziej dotknięta kryzysem, ma jednocześnie największe szanse na szybkie dostosowanie się do nowej rzeczywistości. Wszystko dlatego, że od zawsze ulega ona nieustannej transformacji w wyniku zmieniających się preferencji i oczekiwań konsumentów. – oceniają eksperci międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield.
Jak wynika z podsumowania pierwszego kwartału 2020 roku na rynku handlowym w Polsce przygotowanego przez Cushman & Wakefield, zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej uległy powiększeniu w ramach wszystkich formatów o ponad 72 000 mkw., a nowe projekty otwierały się jeszcze nawet po wprowadzeniu ograniczeń w funkcjonowaniu obiektów handlowych. Na koniec I kw. 2020 r. około 500 000 mkw. powierzchni handlowej było w trakcie budowy, z czego znaczna część miała być zrealizowana do końca tego roku. W związku z niepewnością jaką niesie za sobą pandemia COVID-19 plany deweloperów zostaną zweryfikowane. Część nowych otwarć zostanie przełożona w czasie, nie można również wykluczyć anulowania realizacji niektórych projektów, szczególnie takich, których poziom zaawansowania jest jeszcze na bardzo wczesnym etapie.

Widoczne zmiany w zachowaniu i oczekiwaniach klientów oraz nasycenie rynku w głównych aglomeracjach wpływają na zmiany w planowanej podaży obiektów handlowych, na którą w najbliższych latach będą się składać głównie małe centra typu „convenience”, parki handlowe i obiekty wielofunkcyjne. – wskazują eksperci.

Ponadto jak oceniają eksperci Cushman & Wakefield, obecna sytuacja związana z wybuchem pandemii COVID-19 może wpłynąć na rewizję planów inwestycyjnych i strategii rozwoju niektórych sieci handlowych oraz najemców centrów handlowych, którzy będą renegocjować warunki umów najmu, a także zachowywać większą ostrożność przy zawieraniu długoterminowych umów najmu. Może to przełożyć się na zmniejszenie popytu na powierzchnie handlowe, a w dalszej kolejności na zwiększenie dostępności powierzchni w niektórych centrach handlowych.

Z raportu Cushman & Wakefield wynika również, iż łączna wartość transakcji w sektorze nieruchomości handlowych była ograniczona (109 mln EUR) i stanowiła ok. 6% całkowitego wolumenu o wartości 1,72 mld EUR. Inwestorzy koncentrowali się głównie na akwizycjach parków handlowych, obiektach typu DIY oraz nieruchomościach z operatorem spożywczym. W związku z pandemią COVID-19, można oczekiwać ograniczonego zainteresowania akwizycją centrów handlowych w nadchodzących kwartałach natomiast powrót inwestorów do tej klasy aktywów mógłby nastąpić na przełomie roku. Jednocześnie można spodziewać się rosnącego znaczenia potencjalnych transakcji w ramach struktur sale & leaseback.

- W I kwartale obserwowaliśmy rozwój najemców branży meblarskiej i wyposażenia wnętrz. Otworzyły się pierwsze showroomy takich marek jak Franke w Homepark Janki, czy polska Dekoria w Domotece. Ta druga była dotychczas znana głównie ze sprzedaży internetowej. Analizując rynek meblarski w kontekście pandemii koronawirusa, rozwój kanałów sprzedaży internetowej jest obecnie najważniejszym elementem strategii wielu firm – zaznacza Ada Budynek, Starszy Negocjator, Cushman & Wakefield.

Raport do pobrania pod poniższym linkiem:
https://info.cushmanwakefield.com/l/263412/2020-04-29/2m5s9q


Źródło: Cushman & Wakefield




tagi: Cushman & Wakefield , branża retail , handel , powierzchnie handlowe , rynek handlowy ,