Wiadomości

Rozwój rynku e-grocery

Piątek, 24 kwietnia 2020 Autor: Paweł Pańczyk,
Z badania Nielsena „Wpływ Covid-19 na zachowanie konsumentów” wynika, że 31% Polaków przyznaje się do zwiększenia swojej aktywności w zakresie zakupów spożywczych i kosmetyczno-chemicznych online.
Jak informuje Beata Kaczorek, Dyrektor Badań Konsumenckich i Shopperowych z Nielsen Connect w Polsce - możemy prognozować, że rozwój e-commerce zdecydowanie przyspieszy. Dla przykładu między t13. a t12. bieżącego roku wartość sprzedaży online wzrosła o 23% wobec 8% dla wartości tradycyjnego koszyka.
 
Rozwój rynku e-grocery to część transformacji gospodarczej, która zachodzi obecnie w Polsce i na świecie. Projekty digitalizacji i cyfryzacji szeroko pojętej spożywki, które do niedawna często grzęzły jedynie na etapie planowania, dziś stają się rzeczywistością. 
 
Rozwój ogólnoświatowej pandemii przyspieszył wdrażanie rozwiązań, dzięki którym wiele przedsiębiorstw może uchronić się przed negatywnymi skutkami spowolnienia gospodarczego, a nawet szybciej rozwinąć. Jednym z trendów obserwowanych obecnie na rynku jest rozwój e-grocery w Polsce. Powstają nowe podmioty, które oferują swoim klientom dowóz produktów spożywczych prosto pod drzwi. Są też dobrze znane sieci sklepów, które rozwijają swoją ofertę np. poprzez sprzedaż online lub dostarczanie zakupów do samochodu zaparkowanego pod sklepem. Na jakie podmioty warto zwrócić uwagę oraz jak działają ich usługi. Prezentujemy kilku wybranych graczy rynkowych, którzy rozwijają e-grocery w Polsce.
 
zado.jpg 
Zado.pl – wyszukiwarka lokalnych sklepów oferujących zakupy online
Wciąż rosnąca baza sklepów spożywczych w handlu tradycyjnym, które oferują dowóz produktów do domu może ułatwić wybór placówki. Serwis udostępnia informacje takie jak adres sklepu, numer telefonu, adres mailowy, adres strony internetowej czy fanpage. W niektórych przypadkach możliwe jest zamówienie produktów poprzez stronę zado.pl. Każdy sklep ma inne warunki dostawy, dlatego warto sprawdzić jaka jest minimalna wartość zamówienia czy zasięg dowozu oraz jego koszt. 
 
- Pandemia koronawirusa znacznie przyczynia się do rozwoju rynku e-grocery. Ogranicznie przemieszczania w celach zapewnienia bezpieczeństwa spowodowało, że klienci rzadziej wychodzą na zakupy. Ponadto limity dotyczące ilości klientów w sklepach znacznie wydłużają czas zrobienia zakupów stacjonarnych. To duża rewolucja głównie dla właścicieli sklepów, którzy zaczynają dostosowywać się do nowej rzeczywistości. Muszą zmienić formę dotarcia do klienta lub poszerzyć swoje usługi o sprzedaż internetową oraz dostawę bezkontaktową - opowiada Maja Nogaj z Zado.pl
 
Co ciekawe, Zado.pl oferuje możliwość założenia sklepu internetowego. Jak informuje Maja Nogaj - W całym procesie prowadzimy za rękę, a stworzenie internetowej wersji małego sklepu zajmuje nawet mniej niż 24h.
 
 
 drivetoyou.jpg
DriveToYou – lokalne zakupy z dowozem do domu
Serwis DriveToYou to usługa e-commerce, która pozwala lokalnym sklepom spożywczym, nieposiadającym infrastruktury sprzedaży online, dotarcie do klientów drogą elektroniczną. Jak informuje Piotr Gawlik, Współtwórca DriveToYou - Udostępniamy platformę, na której sklepy mogą zaprezentować swoją ofertę i dokonać sprzedaży. Następnie obsługujemy całość logistycznie wraz z dostarczeniem zakupów do klienta. Próg wejścia samodzielnie przez dany sklep w takie rozwiązanie jest często zbyt duży a cały proces zbyt skomplikowany. Dostarczamy gotowe know-how wraz z obsługą kurierską dzięki czemu klienci nie muszą korzystać z dużych sieci, u których czas oczekiwania wynosi często po kilka tygodni. Dzięki serwisowi DriveToYou mogą zrobić zakupy tam, gdzie robili to tradycyjnie jeszcze kilka tygodni wcześniej. 
 
Aktualnie, usługa dostępna jest w Warszawie, a czas realizacji zamówień maksymalnie do 3 dni roboczych, chociaż autorzy serwisu przekonują, że z reguły zakupy dowożą już następnego dnia. Koszt dostawy wynosi 19 zł i jest stały na terenie dzielnicy, w której znajduje się wybrany sklep (dostarczenie poza dzielnicę to koszt 29 zł). Co ciekawe, po zrobieniu zakupów dostajemy dwa linki do płatności – jedna płatność przekazywana jest bezpośrednio do właściciela sklepu, druga to koszty realizacji zamówienia przekazywane DriveToYou. 
 
biedronka.jpg 
Biedronka – rozszerzenie współpracy z Glovo
Sieć sklepów Biedronka jeszcze przed pandemią oferowała swoim klientom usługę zamawiania zakupów spożywczych do domu dzięki współpracy z twórcami aplikację Glovo. Do niedawna możliwość taką mieli mieszkańcy 10 miast: Warszawy, Łodzi, Krakowa, Katowic, Wrocławia, Poznania, Szczecina, Gdańska, Gdyni i Sopotu. Od 22 kwietnia, jak czytamy w komunikacie dyskontu, zakupy online w sieci Biedronka z dostawą prosto pod drzwi dostępne są już w 16 największych polskich miastach (dodatkowo: Płock, Rzeszów, Bydgoszcz, Toruń, Olsztyn i Lublin). W tym momencie zakupy można zamówić z ponad 150 sklepów w całej Polsce, wybierając spośród około 1000 produktów.
 
Po naszych pierwszych doświadczeniach we współpracy z Glovo wiemy, że zakupy online to usługa, której w tej chwili poszukuje coraz większa liczba klientów Biedronki. Ta współpraca zapewnia możliwość dotarcia do naszych klientów nowymi drogami, nie wpływając na komfort zakupowy naszych klientów w sklepach – wspomina Paweł Włodarczyk, Dyrektor Operacyjny w sieci Biedronka.
Cena jednorazowej dostawy produktów z Biedronki oferowanej przez Glovo wynosi 9,99 zł. Jak czytamy w komunikacie prasowym Biedronki, proces realizacji zamówienia od chwili jego złożenia do momentu dostawy zajmie nie więcej niż godzinę, w zależności od pory dnia i lokalizacji, jednak w okresach większej liczby zamówień czas oczekiwania na dostawę może się nieznacznie wydłużyć.
 
SPAR.jpg 
SPAR – odbiór osobisty w dwóch wariantach
Sieć sklepów SPAR na początku kwietnia wprowadziła zakupy z odbiorem osobistym. Celem nowego rozwiązania miało być zmniejszenie kolejek i większe bezpieczeństwo konsumentów. Usługa dostępna jest w wybranych placówkach SPAR oraz wszystkich sklepach własnych Piotr i Paweł. Jak podaje biuro mediów sieci, po uzupełnieniu zamówienia poza sklepem można zostawić ulotkę w przeznaczonym do tego miejscu – załoga sklepu skompletuje koszyk i zadzwoni do klienta, gdy zakupy będą gotowe do odebrania przy kasie, gdzie ten dokona za nie płatności.
 
21 kwietnia sieć sklepów uruchomiła nową usługę pod nazwą SPAR Drive, dostępną w sklepach SPAR oraz Piotr i Paweł na terenie Częstochowy, Rzeszowa, Zielonej Góry oraz Gorzowa Wielkopolskiego. Jak pisaliśmy już na portalu hurtidetal.pl, po wcześniejszym dokonaniu zamówienia oraz po zaparkowaniu na dedykowanym miejscu parkingowym przed sklepem, klienci sieci zostaną obsłużeni przez pracownika sieci, który wstawi ich zakupy wprost do bagażnika. Jak zapowiada sieć, usługa zostanie wdrożona łącznie w 11 miastach w Polsce do końca kwietnia. Jeżeli projekt okaże się efektywny, sieć planuje uruchomienie usługi w kolejnych 12 placówkach w maju (w tym w 6 nowych miastach).
 
Auchan.jpg 
Auchan – współpraca z Szopi.pl i lodówkomaty od InPost
Sieć sklepów Auchan kontynuuje współpracę z platformą internetową Szopi.pl, która trwa od czerwca ubiegłego roku i oferuje możliwość zamawiania online w Krakowie. Od kwietnia współpraca pomiędzy siecią a platformą została rozszerzona o dwa nowe miasta: Poznań i Wrocław. Wkrótce mamy mieć możliwość zamawiania produktów również w Łodzi. Auchan oferuje również sprzedaż poprzez tzw. „Rezerwację zestawów”, która umożliwia rezerwację online specjalnie przygotowanych, gotowych zestawów produktowych. Istnieje możliwość odbioru zestawu ze sklepu lub z Punktu Odbioru na parkingu przed sklepem. Dodatkowo zestawy dostępne są również na platformie Allegro.
 
Dzięki podjętym przez nas działaniom we wszystkich naszych sklepach gwarantujemy ciągłość dostaw i najwyższą jakość usług. Obserwując rozwój sytuacji rozszerzamy i wprowadzamy nowe formuły zakupów, tj. dostawy realizowane przez Szopi.pl, czy „Rezerwację zestawów” z odbiorem z wyznaczonego na parkingu Punktu odbioru – mówi Małgorzata Piekarska, Dyrektor Marki, Konceptów Klienta, Data, Digital, SI i Projektów, Auchan Retail Polska.
 
Auchan Retail Polska współpracuje z firmą InPost w ramach programu lodówkomatów. Relacja ta skutkuje możliwością zamówienia świeżej żywności (np. owoców i warzyw lub mrożonek) z gwarancją zachowania temperatury. Usługa dostępna jest w trzech lokalizacjach: Warszawie i podwarszawskich Łomiankach oraz Piasecznie.
 
Carrefour1.jpg 
Carrefour – Click & Collect oraz rozwój usługi Scan&Go
Carrefour Polska wprowadził do swojej oferty usługę Click & Collect (Zamów i odbierz) dla zakupów spożywczych, możliwość zamawiania gotowych koszyków zakupowych oraz zakupy na telefon. Rozszerzeniu uległa usługa Scan&Go.
 
Click & Collect to dobrze znana z innych sieci sklepów usługa polegająca na odbiorze zamówionych wcześniej produktów (w sklepie internetowym Carrefour) w wyznaczonym przez klienta sklepie stacjonarnym. Gotowe koszyki zakupowe można zamówić przez sklep internetowy oraz za pośrednictwem Allegro. Dostępne są gotowe zestawy: Koszyka dla Każdego, Koszyka dla Seniora, Koszyka Drogeryjnego, Koszyka Rodzinnego oraz Koszyka Wegetariańskiego. Usługa Scan&Go, czyli samodzielne skanowanie produktów w trakcie robienia zakupów, dostępna jest już w ponad 150 placówkach w całym kraju. Nowe placówki mają dołączyć do programu.
 
Sytuacja związana z rozprzestrzenianiem się koronawirusa oznacza dla Carrefour szczególną odpowiedzialność społeczną. Działamy w pełnej mobilizacji, poczuciu solidarności i troski, aby w obliczu sytuacji wyjątkowej zapewniać rozwiązania, które umożliwiają naszym klientom bezpieczniejsze dokonywanie zakupów i skrócą kolejki w sklepach – mówi Michał Sacha, Dyrektor Marketingu, Digital, IT, E-commerce i Usług Finansowych w Carrefour Polska.
 
Intermarche.jpg 
Intermarche – zakupy prosto do samochodu
W związku z pandemią koronawirusa Grupa Muszkieterów, właściciel sieci sklepów Intermarche, wprowadziła usługę Intermarche Drive w większej liczbie nowych lokalizacji (w Bukownie, w Toruniu, w Gostyniu oraz w Śremie). Sieć nadmienia, że klienci robiący zakupy online mogą wybierać spośród od 7 do 9 tysięcy artykułów, z czego prawie 2 tysiące to produkty marek własnych.
 
Obserwujemy trendy konsumenckie i na ich podstawie przygotowujemy ofertę dla naszych klientów. Usługa Drive cieszy się stale rosnącym zainteresowaniem. W ostatnim czasie odnotowaliśmy aż pięciokrotny wzrost liczby zamówień składanych w ramach tego rozwiązania – mówi Eliza Orepiuk-Szymura, Dyrektor Komunikacji i Informacji Grupy Muszkieterów i dodaje – W tym roku Muszkieterowie planują uruchomić usługę nawet w kilkudziesięciu kolejnych lokalizacjach.
 
stan na: 24.04.2020 

tagi: e-commerce , e-grocery , zakupy , online , rynek , spożywczy ,