- Technologia nie jest już opcją, jest niezbędna w praktycznie wszystkich aspektach naszego życia. Największe zmiany wprowadziła w sposobie komunikowania się i kupowania. Zakupy e-commerce nie są już jednorazowym eksperymentem, powoli stają się codziennością. Konsumenci podobnie na świecie, jak i w Polsce uważają, że ich życie stało się bardziej skomplikowane - 64%, jednak potwierdzają lepszy dostęp do nowych technologii - 73% i przyznają, że czyni ona ich życie łatwiejszym - 75% - mówi Beata Kaczorek, Dyrektor Badań Konsumenckich i Shopperowych z Nielsen Connect w Polsce.
Warto jednak zaznaczyć, że już wcześniej, niezależnie od pandemii, Polacy decydowali się na nową formę zakupów. Aż 15 mln osób przynajmniej raz dokonało zakupów z sektora FMCG online. Jak wynika z badania Nielsena „wE-Commerce” na zakupy FMCG w internecie Polacy poświęcali średnio niecałe 30 minut, wydając w tym czasie około 177 zł. Najczęściej wybieranymi produktami spożywczymi były kawa, żywność dla zwierząt oraz herbata. Pośród artykułów kosmetycznych przeważały żele pod prysznic, perfumy i szampony, zaś w chemii domowej – produkty do prania i środki czystości.
Stan pandemii znacząco wpłynął na zwiększenie motywacji konsumentów i pokonanie barier przez tych, którzy uprzednio nie podejmowali się zakupów online. Na podstawie badania Nielsena „Wpływ Covid-19 na zachowanie konsumentów” wiemy, że 31% Polaków przyznaje się do zwiększenia swojej aktywności w zakresie zakupów przez intenet z kategorii produktów spożywczych i kosmetyczno-chemicznych. Wymieniane przez konsumentów w badaniu „wE-Commerce” bariery wejścia w kanał online, takiej jak brak możliwości osobistego sprawdzenia produktów czy koszt dostawy straciły obecnie na znaczeniu ze względu na pojawienie się na rynku zupełnie nowej wartości.
- Bezpieczeństwo osobiste podczas zakupów stało się nową wartością i siłą napędową dla rozwoju e-commerce. Bezkontaktowe zakupy online dla wielu jawią się jako najbardziej bezpieczne. Obserwując, jak błyskawicznie detaliści zareagowali na nową sytuację wchodząc w e-commerce, oferując nową formę dostaw typu click and collect lub decydując się na skorzystanie z usług dostawczych firm zewnętrznych, możemy prognozować, że rozwój e-commerce zdecydowanie przyspieszy. Dla przykładu między t13. a t12. bieżącego roku wartość sprzedaży online wzrosła o 23% wobec 8% dla wartości tradycyjnego koszyka. Nielsen szacuje, że obecnie udział e-commerce w sprzedaży FMCG wynosi 1%, a uwzględniając aktualną dynamikę do 2022 roku może wzrosnąć nawet 5% wg szacunku przedstawicieli branży FMCG zapytanych przez Nielsena. Tym samy może zbliżyć się do poziomu rynku brytyjskiego, gdzie udział tego kanału jest najwyższy w Europie i wynosi 6%” - komentuje ekspertka Nielsena.