Wiadomości

Niewielkie wzrosty cen. Gdzie płaciliśmy najwięcej w marcu?

Wtorek, 21 kwietnia 2020 Autor: Michał Pańczyk,
Znamy już średnie wartości koszyka zakupowego w marcu 2020 r. Miesiąc ten zamyka I kwartał roku i jednocześnie ukazuje jakie zmiany wartości odnotowują ceny w okresie epidemii COVID-19. Dzięki badaniom ASM Sales Force Agency - wiemy już, że marzec przyniósł wzrost cen o 1,4 proc. względem lutego, a średnia wartość koszyka zakupowego wyniosła 233,94 zł. Najdroższe zakupy odbywały się online, a najmniej płaciliśmy w sieciach tradycyjnych.

Badania przeprowadzone przez agencję ASM Sales Force Agency brały pod uwagę sieci handlowe typu: dyskont (Bierdonka, Lidl), Cash & Carry (Makro, Selgros), sieci tradycyjne (Auchan, Carrefour, E.Leclerc, Intermarche, Kaufland, Tesco) i e-grocery (frisco.pl, dodomku.pl, polskikoszyk.pl, szybkikoszyk.pl). Wyniki badań pokazują, że w ubiegłym miesiącu najwyższe ceny zostały odnotowane w kanale e-grocery - ze średnią wartościa koszyka wynoszącą 252,10 zł.

Na drugim miejscu w rankingu uplasowały się hurtownie Cash & Carry z wartościami koszyka wynoszącymi odpowiednio 244,35 zł (Selgros) i 240,61 zł (Makro).

Mniej za zakupy płaciliśmy w tradycyjnych sieciach handlowych, w których ceny wynosiły odpowiednio:
242,70 zł (E. Leclerc),
234,78 zł (Lidl),
232,28 zł (Carrefour),
231,37 zł (Intermarche),
228,01 zł (Kaufland),
227,83 zł (Biedronka),
223,08 zł (Tesco),
216,20 zł (Auchan).

Srednia wartość koszyka zakupowego w Polsce wyniosła 233,94 zł.

Średnia wartość badanego przez nas koszyka zakupowego wzrosła rok do roku co prawda niezbyt drastycznie, ale tendencje rosnące są wyraźne dla większości sieci - nawet tych najtańszych. Największe skoki cenowe widać w kanale e-grocery. Należy wziąć pod uwagę, że pomiary cen do naszego marcowego badania pokryły się z terminem ogłoszenia pandemii koronawirusa, a więc i z boomem zakupów „na zapas”, ale jeszcze przed wprowadzeniem restrykcyjnych ograniczeń w handlu. Tę wyjątkową, kryzysową sytuację na rynku (zresztą nie tylko polskim, ale i w całym regionie) odzwierciedlą najprawdopodobniej wyniki badania za miesiąc - mówi Patryk Górczyński, Dyrektor Zarządzający ASM SFA  

tagi: wyniki , wartość , koszyka , zakupowego , ceny , FMCG , badanie , marzec , zakupy , gdzie , płacimy , najwięcej ,