Jak wyglądał handel w sklepach małoformatowych w marcu?
Środa, 15 kwietnia 2020
Autor:
Adam Pańczyk,
W marcu 2020 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. była o 11% wyższa niż w marcu 2019 r. – wynika z danych CMR. Średnia wartość transakcji w odniesieniu do zeszłego roku wzrosła o 30% oraz o 20% w porównaniu z lutym 2020 r. Wydatki na lody były w marcu aż o 37% niższe niż przed rokiem.
Epidemia koronawirusa przyniosła duże zmiany w przyzwyczajeniach i trendach zakupowych polskich konsumentów. Jak podaje CMR, hitami sprzedaży w pierwszym tygodniu marca były spirytus i mydła, na które konsumenci wydali 12 razy więcej niż w roku ubiegłym. Drugi tydzień marca przyniósł wzrost sprzedaży w niemal wszystkich kategoriach spożywczych, ze zdecydowaną przewagą produktów suchych o długim terminie przydatności, czyli np. mąki, ryż, których sprzedaż wzrosła o 170% w porównaniu z tym samym okresem w 2019 r. Jeszcze większy wzrost, bo o 180% odnotowały konserwy, makarony i kasze. Sprzedaż papieru toaletowego w odniesieniu do roku poprzedniego wzrosła o 80%. Popyt na drożdże wzrósł w marcu czterokrotnie w ujęciu r/r, i to zarówno w okresie robienia zapasów jak i w czasie ogólnopolskiej kwarantanny.
Według danych CMR, druga połowa marca przyniosła wzrost sprzedaży wszelkiego rodzaju produktów do gotowania i wypieków. Wydatki na dodatki do ciast wzrosły o 60% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Dużym popytem cieszyły się również produkty pakowane, jak sery czy wędliny. Wyraźny spadek sprzedaży dotknął kategorię impulsową. Musy owocowe, rogaliki i gumy do żucia odnotowały 26% spadek sprzedaży. Gorszą sprzedaż niż przed rokiem zanotowały też napoje energetyzujące i izotoniczne, ale również soki czy napoje gazowane w małych opakowaniach. Jak wynika z danych CMR, nie odnotowano również wyraźnych wzrostów w kategoriach wrażliwych na pogodę jak lody i piwo. Popyt na lody był niższy o 37% w odniesieniu do poprzedniego roku.
Zagrożeniem o największej wadze dla koniunktury w naszym kraju...
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.